Dieta przy nadczynności tarczycy – zasady i jadłospis

Produkty w diecie na nadczynność tarczycy
Źródło: 123RF
Osoby, u których zdiagnozowano nadczynność tarczycy, powinny przestrzegać odpowiedniej diety. Specjalny sposób żywienia zminimalizuje efekty uboczne zaburzenia i pomoże w dostarczeniu wszystkich składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
 

O nadczynności tarczycy mówimy, gdy dochodzi do wzmożonego wydzielania hormonów przez ten gruczoł. Do najczęściej występujących objawów schorzenia należy m.in. chudnięcie, dlatego chory powinien dostarczać swojemu organizmowi większą ilość kalorii. Trzy posiłki warto zastąpić sześcioma, a nawet siedmioma. Pozwoli to na regularne uzupełnianie deficytów energetycznych.

Dieta na nadczynność tarczycy – zasady

To, że osoba zmagająca się z nadczynnością tarczycy zazwyczaj sporo chudnie, nie oznacza, że może pozwolić sobie na zjadanie fast foodów i słodyczy. Wręcz przeciwnie - należy przestrzegać następujących zasad:

  1. Jedz dużo białka, najlepiej pod postacią jaj, chudego mięsa, ryb, mleka i jego przetworów oraz warzyw.
  2. Pamiętaj, aby komponowane przez Ciebie posiłki były bogate w witaminy: A, B1 i C. Znajdziesz je m.in. w czerwonej papryce, marchwi, brzoskwiniach, pomidorach, produktach zbożowych, natce pietruszki i cytrusach. Swojemu organizmowi musisz dostarczać także wapnia, który znajduje się przede wszystkim w przetworach mlecznych.
  3. Posiłki powinny być lekkostrawne, aby uniknąć kłopotów z układem pokarmowym. Zamiast smażyć potrawy, piecz je, duś lub gotuj na parze. Oleje pochodzenia zwierzęcego zastąp roślinnymi.
  4. Jednym z objawów nadczynności tarczycy jest nadpobudliwość i nerwowość, dlatego jeśli zmagasz się z tym zaburzeniem, unikaj napojów zawierających kofeinę. Należą do nich kawa, herbata i Coca-Cola. Warto ograniczyć także używanie ostrych przypraw.

Przykładowy jadłospis

  • DZIEŃ I

Śniadanie: Omlet z trzech jaj z serem żółtym, pomidorami i szczypiorkiem. Do picia woda lub herbata ziołowo-owocowa

II śniadanie: Garść orzechów włoskich

Obiad: Zupa krem z zielonego groszku, grillowana pierś indyka podana z kaszą jaglaną z warzywami

Podwieczorek: Koktajl bananowo-truskawkowy

Kolacja: Pieczony łosoś z brokułami gotowanymi na parze

Przekąska: Hummus podany z pokrojoną w paski czerwoną papryką i marchewką

  • DZIEŃ II

Śniadanie: Owsianka na mleku z orzechami i owocami. Do picia świeżo wyciskany sok pomarańczowy

II śniadanie: Bułka maślana z masłem migdałowym

Obiad: Quesadilla z cheddarem, czerwoną fasolą, papryką i pastą z awokado

Podwieczorek: Koktajl bananowo-malinowy

Kolacja: Zupa-krem z brokułów

Przekąska: Jogurt naturalny, gruszka4

  • DZIEŃ III

Śniadanie: Tosty francuskie z owocami. Do picia woda lub herbatka owocowa

II śniadanie: Kanapka z jajkiem ugotowanym na twardo i szczypiorkiem

Obiad: Makaron ryżowy z kurczakiem, marchewką i czerwoną papryką

Podwieczorek: Koktajl ananasowo-jabłkowy

Kolacja: Sałatka z tuńczykiem i kukurydzą

Przekąska: Jogurt naturalny z brzoskwinią

Pamiętajmy, że ilość dostarczanych kalorii, a co za tym idzie – wielkość porcji – należy uzależnić od dynamiki przemiany materii i utraconych w wyniku schorzenia kilogramów.

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 29)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA