Jak przyrządzić tofu naturalne? Jak przyprawić i jeść?

Mówi się, że naturalne tofu ma mdły smak. Niektórzy twierdzą, że jest całkowicie pozbawione smaku. Nikt jednak nie każe jeść go na surowo. Właściwe przyrządzenie go sprawi, że danie ucieszy nie jedno podniebienie. Istnieje bowiem mnóstwo przepisów na pyszne potrawy, których podstawą jest naturalne tofu. Sprawdź propozycje.
Tofu naturalne na kuchennym blacie
źródło:123RF

Spis treści

Co to jest tofu naturalne?

Tofu naturalne to rodzaj sera tofu. To czysta, niezmącona wersja tofu, które powstaje z mleka sojowego. Obok tego naturalnego, które charakteryzuje się delikatnym smakiem (niektórzy twierdzą, że naturalne tofu jest bezsmakowe), występują też marynowane, wędzone, silken tofu (jedwabiste) oraz z dodatkami (takimi jak np. zioła, przyprawy, czosnek, chilli, itp.).

Tofu stanowi ważny element diety dla osoby, która pragnie dostarczyć organizmowi dużą dawkę białka, wapnia, a także innych minerałów, takich jak:

W tofu występują również witaminy, takie jak C, A, K, czy witaminy z grupy B. Dodatkowo działa przeciwnowotworowo. Ponadto dzięki regularnemu spożywaniu tego składnika zmniejsza się ryzyko zachorowania na schorzenia sercowo-naczyniowe, a objawy klimakterium nie są takie uciążliwe. Tofu ma także udział w redukowaniu tkanki tłuszczowej, o czym powinny wiedzieć osoby, które pragną schudnąć. 

Zanim jednak rzucimy się na tofu lepiej upewnić się, że jest to składnik, którego nasz ustrój potrzebuje i który nam nie zaszkodzi. Z nadmiernym przyjmowaniem go powinny uważać m.in. osoby chore na tarczycę.

Jak przyrządzić tofu?

Tofu można znaleźć w niemal każdym większym sklepie, ale można je też wykonać w domu. Jak przygotować tofu własnym sumptem? Do przygotowania potrzebne jest mleko sojowe, do którego należy dodać np. sok z cytryny, ocet winny, chlorek lub siarczan wapnia, a zatem koagulant. 

Ambitniejszy sposób to własnoręcznie wykonane mleko sojowe z suchych ziaren soi i wody. Około pół szklanki ziaren należy namoczyć na noc. Następnie należy je zblendować lub dokładnie zmiksować i przelać do garnka, w którym powinny się gotować na małym ogniu aż do zagotowania. Po zdjęciu substancji z ognia dodaje się do niej produkt koagulujący (może to być jeden z wyżej wymienionych koagulantów lub inny, który preferujemy). W ten sposób otrzymujemy naturalne tofu. Jego smak może nie być dla każdego stymulujący.

Niektórzy uważają nawet, że ten rodzaj tofu zupełnie nie posiada walorów smakowych.

Jeśli zależy nam na intensywniejszej nucie dla naszego podniebienia warto dodać przed odciśnięciem nadmiaru serwatki z twarogu ulubione składniki, np. przyprawy, zioła, czosnek, oliwki, papryczkę chilli, itd. To jak przyprawić tofu stanowi indywidualną kwestię. Jedni wolą więcej przypraw, by dodać potrawie pikanterii i wyrazistości, inni wybierają wersję łagodną.

Reklama

Gdzie szukać tofu?

Jeśli nadal nie wiemy jak przygotować tofu w domu lub nie mamy na to czasu, z pomocą przychodzą sklepy ze zdrową żywnością, a także supermarkety i witryny internetowe poświęcone sprzedaży tego typu składników spożywczych. Warto jednak zwracać uwagę na skład tych produktów, szczególnie jeśli zależy nam na żywieniu bezglutenowym, ponieważ niektóre tofu, zwłaszcza sprzedawane w większych sklepach mogą mieć nie najlepszą zawartość. 

Nie wybierajmy produktów, które są podejrzanie miękkie, napęczniałe i sypkie. Tofu są najczęściej twarde lub półtwarde. Jeśli natomiast po otwarciu opakowania poczujemy odrzucający zapach lub/i kwaśny smak po spróbowaniu tofu, z pewnością mamy do czynienia z zepsutym lub przeterminowanym produktem. 

Cena tofu może być różna ze względu na gramaturę, rodzaj tofu oraz skład dodatkowych komponentów, itp. Jednak najczęściej za około 200 g naturalnego tofu zapłacimy ok 4-6 zł. 

Co można zrobić z naturalnego tofu?

Co można zrobić z naturalnego tofu? Jak jeść ten azjatycki przysmak, żeby odczuwać przyjemność z każdego kolejnego kęsa? 

Naturalne tofu jest o tyle uniwersalne, że można z nim eksperymentować na różne sposoby. Można go dodać do warzyw, owoców, jaj, kiełków, itp. Można z niego zrobić danie słone lub słodką przekąskę. 

Zatrzymajmy się na chwilę przy potrawach podawanych na słono. Jedną z takich propozycji stanowią kotleciki z tofu. Najpierw gotujemy około kg ziemniaków, blendujemy je i dodajemy ulubione przyprawy oraz zioła (w ilości jaką preferujemy), następnie rozkruszamy kostkę tofu i wsypujemy szklankę mąki (najlepiej z amarantusa lub z ciecierzycy). Potem kroimy w kostkę 3 małe cebulki i szklimy je na patelni na tłuszczu (np. na oleju kokosowym wymieszanym z wodą). Po przestygnięciu dodajemy cebulę do masy i formujemy kotleciki. Nastawiamy piekarnik na 200 stopni Celsjusza i pieczemy kotlety w naczyniu żaroodpornym lub na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia przez około 30 minut (po 15 minutach należy przewrócić kotlety na drugą stronę). 

Z naturalnego tofu smaczna jest też inna potrawa – tofu z cukinią, które można podawać z ryżem. Najpierw przygotowujemy sos składający się ze szklanki wody, sosów sojowych (po 3 łyżki jasnego i ciemnego), dwóch zmiażdżonych ząbków czosnku, dwóch łyżek mąki ziemniaczanej, dwóch łyżeczek przyprawy „Pięciu Smaków” i innych przypraw do smaku.

Następnie na oleju smażymy tofu (300 g) pokrojone w centymetrowe kwadraciki. Potem kroimy w paski czerwoną paprykę, zieloną paprykę, czerwoną cebulkę i pół cukinii. Najpierw podsmażamy na oleju cebulę, potem dodajemy paprykę, a na końcu cukinię. Kiedy wszystko sobą przejdzie dodajemy tofu i zalewamy całość sosem, potrawę dusimy pod przykryciem 10 minut. 

Jak jeść naturalne tofu na słodko?

Aby naturalne tofu podawać w wersji na słodko dobrze jest wzbogacić je sokiem z cytryny lub sokiem z pomarańczy. Słodkie tofu… Jak przyrządzić takie danie?

Słodkie wydanie naturalnego tofu znajdziemy np. w sałatce owocowej z sosem tofu. Do wykonania sałatki potrzebne będą: pół kg mieszanki owoców (takich jakie lubimy), 5 łyżek rodzynek, 5 łyżek orzechów włoskich, łyżka miodu, łyżka cukru, pół łyżeczki aromatu waniliowego, szczypta soli oraz 150 g tofu.

Najpierw należy namoczyć rodzynki w ciepłej wodzie. W czasie gdy rodzynki będą miękły można pokroić orzechy oraz owoce na kawałki lub plasterki. Następnie należy zmiksować ze sobą tofu, cukier, aromat waniliowy i sól, tak by powstał gładki sos. Owoce, miód i rodzynki należy przełożyć do miski, polać sosem i posypać orzechami. Można podawać od razu po przygotowaniu lub schłodzić chwilę w lodówce.

Z tofu naturalnego możemy też przyrządzić pyszne koktajle owocowe i warzywne. Oto przepis na jeden z nich: zmieszać na gładką masę dwie garście jagód (mogą być też borówki, truskawki, czy maliny), 90 g naturalnego tofu, szklankę mleka sojowego i banana. Pić najlepiej od razu po przygotowaniu.

Czytaj też:

Bibliografia

  • https://www.agamasmaka.pl/2015/05/kotlety-ziemniaczane-pieczone.html
  • https://www.przepisy.pl/przepis/tofu-z-cukinia
  • https://www.przepisy.pl/przepis/salatka-owocowa-z-sosem-tofu
  • Heather Thomas, The Tofu Cookbook, Ebury Press, 2019, ISBN 9781529104394.

Oceń artykuł

(liczba ocen 3)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.