Tofu wędzone, marynowane i naturalne – gdzie kupić? Cena

Tofu wędzone, marynowane i naturalne to wysokobiałkowe serki sojowe. Pomysłów na przygotowanie potraw z tofu jest bardzo dużo. Warto z nich korzystać i wprowadzać do codziennej diety, ponieważ to zdrowy wysokobiałkowy produkt sojowy. Koagulacja mleczka sojowego pozwala uzyskać konsystencję podobną do twarogu. Każdy rodzaj tofu, odpowiednio przyrządzony i dodany do posiłków urozmaica i wzbogaca codzienne posiłki.
Tofu wędzone na drewnianej desce
źrodło:123RF

Spis treści

Wiele informacji o tofu i jego właściwościach pojawia się już w starożytnych Chinach. Podobno powstało przez przypadek jako niezamierzony skutek ukwaszenia mleka sojowego. Twaróg ten jest od wieków stosowany w kuchni azjatyckiej.

W Japonii, Wietnamie czy Tajlandii jest nieodzownym składnikiem wielu dań wegetariańskich. Do Europy tofu trafiło w drugiej połowie XX wieku. Jest szeroko wykorzystywane w każdej kuchni, gdyż idealnie komponuje się z wieloma daniami. Jego właściwości pozwalają na szerokie zastosowanie i wykorzystywanie w zasadzie do każdego posiłku. W zależności, czy jest to tofu wędzone, marynowane czy naturalne można uzyskać inny smak potrawy. Warto wiedzieć, gdzie można kupić tofu w każdym rodzaju i w jakiej cenie, aby wybrać najlepsze.

Tofu 

Co to jest tofuTo ser, który powstaje z mleka sojowego w procesie, opierającym się na koagulacji tego mleka. Na czym polega ten proces? Do mleka sojowego dodawany jest środek koagulujący (którym może być sok z cytryny bądź siarczan wapnia lub magnezu), aby białko sojowe oddzieliło się od serwatki i powstały grudki, które należy odsączyć z nadmiaru płynu.

Często do tofu dodawane są przyprawy, których zadaniem jest przede wszystkim  poprawa smaku, na przykład bazylia czy chili. Do przygotowywania posiłków warto używać, oprócz naturalnego tofu, także wędzone lub marynowane. Co wyróżnia ten rodzaj serka od innych produktów białkowych?

 Oto jego zalety:

  • łagodny i delikatny smak,
  • idealna baza dla wielu potraw,
  • możliwość wykorzystywania do dań głównych, jak i przekąsek, sałatek,
  • dobre źródło wapnia,
  •  idealny zamiennik dla mięsa, szczególnie w diecie wegetariańskiej,
  • niski indeks glikemiczny,
  • brak cholesterolu (produkt w 100% roślinny),
  • zawartość cennych aminokwasów,
  • źródło żelaza, fosforu, witaminy E i sodu.

W skład naturalnego tofu wchodzą tylko 3 składniki – nasiona soi, woda i niewielka ilość soli. Dlatego też zawiera tak niewiele kalorii. Z uwagi na konsystencję produkt ten nadaje się do dalszej obróbki - wędzenia, smażenia czy marynowania. 

Niektórzy potrzebują więcej czasu, aby polubić ten rodzaj sera, ale z pewnością warto, z uwagi na szereg pozytywnych właściwości.

Tofu wędzone

Rynek oferuje kilka rodzajów tofu. Podstawową różnicą między poszczególnymi typami są przede wszystkim walory smakowe. Tofu wędzone ma charakterystyczny smak, delikatnie przypominający wędzonkę. Odpowiednio doprawione i wędzone drewnem (na przykład dębowym) wyróżnia się ciekawym smakiem, ale także daje możliwości przygotowywania wielu potraw.

Ten rodzaj jest szczególnie mocno doceniany przez wegetarian i bardzo urozmaica różne dania. Wędzone tofu idealnie nadaje się do sałatki. Połączone z drobno posiekanym ogórkiem, orzechami włoskimi, szczypiorkiem i oliwą to zdrowy i niskokaloryczny posiłek. 

Często wędzone tofu przypomina smakiem wędzony ser czy rybę. Dlatego też dobrze sprawdza się na kanapkach lub do przygotowania pasty kanapkowej. Ten rodzaj idealnie nadaje się do dań azjatyckich. Duszone przez kilka minut w niewielkiej ilości wody z przyprawami i podane z azjatyckim makaronem albo ryżem to super pomysł na wartościowy obiad. 

Dzięki wędzonemu tofu można także zadowolić zwolenników kuchni włoskiej, bo połączone z makaronem to idealna alternatywa dla spaghetti bolognese.

Tofu marynowane 

Tofu doskonale nadaje się do marynowania. Wystarczy pokroić je w cienkie plasterki lub kostki i trzymać kilka godzin w odpowiednio przyrządzonej marynacie. Wiele osób twierdzi, iż tofu ma taki smak, jakiego oczekuje dana osoba.

Oznacza to, iż może mieć smak mięsa, ryby czy odpowiedni do deserów. Można je dowolnie przyrządzać, a sekretem dobrego smaku jest właściwa marynata. Inna jest potrzebna do dań azjatyckich, inna do dań włoskich. Do marynowania tofu w stylu azjatyckim niezbędny jest sos sojowy, czosnek, starty imbir i pieprz ziołowy. Aby stworzyć danie z kuchni włoskiej, tofu powinno być zamarynowane w oliwie, czosnku i ziołach toskańskich.

Bardzo ciekawym i „smacznym” rozwiązaniem jest marynata miodowo-czosnkowa. Woda, oliwa z oliwek, miód, czosnek, oregano i sos sojowy to najlepsze składniki do przyrządzenia tego typu marynaty. 

Przygotowując tofu marynowane należy pamiętać o jednej ważnej zasadzie – im dłużej tofu „leży” w marynacie, tym jest smaczniejsze. 

Tofu naturalne

Tofu naturalne,jako produkt pochodzenia sojowego, ma bardzo pozytywne oddziaływanie na organizm człowieka. Zwykle sprzedawany jest w kostce, zanurzonej w wodzie, w kartonowym lub plastikowym pudełku. Delikatny i naturalny dobrze łączy się z innymi potrawami. 

Naturalne tofu występuje w dwóch głównych postaciach:

  • twardej naturalnej (często określanej jako postać regularna)-  znajduje się wtedy w plastikowym opakowaniu i ma dość długą datę ważności; może być smażony, gotowany lub bezpośrednio dodawany do innych potraw. Naturalne twarde tofu nie traci kształtu w trakcie obróbki termicznej
  • miękkiej naturalnej (często określanej jako jedwabista lub kremowa)- delikatna konsystencja stwarza możliwości dodawania do zup, past, sosów, dipów, czy ciast.

Naturalne tofu, zarówno w miękkiej, jak i twardej postaci zawiera wiele składników odżywczych – białka, aminokwasy, tłuszcze roślinne, węglowodany i minerały. Produkt ten, jak wszystkie produkty sojowe, jest źródłem fitoestrogenów, które pomagają zwalczać cholesterol, obniżają ciśnienie tętnicze czy zmniejszają ryzyko chorób serca.

Większość związków, zawartych w tofu szczególnie sprzyja kobietom. Pozwalają one łagodzić objawy menopauzy, chronią przed osteoporozą, zmniejszają objawy napięcia przedmiesiączkowego. Polecane jest osobom, które nie jedzą mięsa. Weganie i wegetarianie dzięki tym produktom (niezależnie od sposobu przyrządzenia) zapewniają organizmowi odpowiednią ilość wapnia i żelaza. Tofu wykazuje także działanie przeciwnowotworowe. Jest to produkt lekkostrawny, który pozytywnie wpływa na funkcje układu pokarmowego.

Cena tofu. Gdzie kupić?

Tofu można kupić w supermarketach, mniejszych sklepikach, sklepach ze zdrową żywnością czy sklepach internetowych. Obecnie jest to dość popularny produkt, a coraz większa wiedza o różnych  możliwościach przygotowywania sprawia intensywne zapełnianie rynku tym produktem. Wiele sklepów ma dość szeroka ofertę tofu – wędzone, marynowane, naturalne, ziołowe. 

 Ceny tofu zależą od sklepu i producenta: 

  • tofu naturalne – średnio 4,50 – 5,00 zł. za opakowanie 180 g, 
  • tofu wędzone - średnio 5,99 zł. za opakowanie 180 g,
  • tofu jedwabiste - średnio 6,00 zł. za opakowanie 180 g,
  • tofu twarde – średnio 4,50 zł. za opakowanie 180 g.

Warto czasem kupować opakowanie większe (na przykład 350 g), gdyż cena jest wtedy jeszcze bardziej atrakcyjna. A tofu nigdy za dużo – można z niego przyrządzać różne potrawy i na różne sposoby.  

Czytaj też:

Bibliografia

  • A. Kukułowicz, E. Pryczkowska „Jakość mikrobiologiczna różnych rodzajów tofu”, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, 2017 r.,
  • M. Wilk „Soja źródłem cennych składników żywieniowych”, Żywność, Nauka, Technologia i Jakość,2017 r.

Oceń artykuł

(liczba ocen 2)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.
Zamknij