Dieta na nietrzymanie moczu – co jeść, a czego unikać?

Odpowiednia dieta na nietrzymanie moczu w połączeniu z gimnastyką i stosowaniem się do zaleceń lekarza, mogą pomóc zredukować wstydliwy problem, zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Których produktów unikać, a które są zalecane przy stosowaniu diety na nietrzymanie moczu?
Dieta na nietrzymanie moczu
Źródło: 123RF

Spis treści

Co to jest nietrzymanie moczu?

Nietrzymanie moczu to niekomfortowa dolegliwość, która może znacznie utrudniać codzienne funkcjonowanie. Problem ten występuje zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet, jednak jak wskazują badania – częściej z inkontynencją zmagają się płeć żeńska.

Popuszczanie moczu może pojawić się zarówno w dzień, jak i w nocy. Na początku może wystąpić nietrzymanie zaledwie kilku kropli w ciągu dnia, dlatego problem często jest lekceważony w początkowym stadium. Z czasem jednak dysfunkcja może się nasilić i jeśli nie zostanie w porę wprowadzone właściwe postępowanie lecznicze, problem może doprowadzić do poważnych schorzeń, odparzeń i chorób skóry, depresji, jak również utrudnienia relacji ze społeczeństwem.
 

Dieta na nietrzymanie moczu

Poza udaniem się do lekarza i zastosowaniu do jego zaleceń, warto również postawić na dietę, która dodatkowo nie będzie nasilała nieprzyjemnych objawów, a wręcz przeciwnie – pozwoli je minimalizować.

Na czym powinna opierać się dieta przy nietrzymaniu moczu? Przede wszystkim należy przestrzegać kilku zasad. Jedną z nich jest spożywanie dużych ilości błonnika. Zawarty jest on zwłaszcza w świeżych owocach i warzywach, ponadto można znaleźć go w pełnoziarnistym pieczywie oraz razowym makaronie.

Do codziennej diety warto również włączyć ogórki. Dlaczego? Ponieważ m.in.:

  • działają przeciwzapalnie,
  • wzmacniają odporność,
  • regenerują ścianki błon śluzowych.

Dodatkowo warto sięgnąć po zieloną pietruszkę, czarną porzeczkę i czerwoną paprykę, ponieważ są one skarbnicą witaminy C, która z kolei wpływa na zwiększenie produkcji kolagenu. Finalnie przekłada się to na uelastycznienie tkanek.

Ponadto do zalecanych produktów zaliczane są również:

  • szpinak,
  • kapusta,
  • brokuły.

To zieleniny bogate w magnez, który pomaga redukować objawy nietrzymania moczu. Nie należy również zapominać o regularnym dostarczaniu płynów. W pierwszej kolejności najważniejsza jest woda. Dodatkowo można sięgać po soki z żurawiną, jak również ziołowe herbatki.

Reklama

Produkty niewskazane przy nietrzymaniu moczu

Warto poznać również listę produktów niewskazanych, które należy wyeliminować ze swojej codziennej diety. Chodzi tutaj przede wszystkim o tłuste, ostre i przetworzone potrawy, które są pikantne i ciężkostrawne.

Nie należy pić moczopędnych napojów z kofeiną/teiną, a więc kawy i herbaty. Ponadto wykluczyć należy takie płyny, jak:

  • napoje gazowane,
  • energetyki,
  • sok z grejpfruta (to mocny diuretyk),
  • alkohol – zaburza odbiór sygnałów neurologicznych.

Należy zrezygnować z palenia papierosów. Pęcherz moczowy mogą również podrażniać takie składniki jak mleko, pomidor oraz czekolada, zatem im mniej będzie ich w menu, tym bezpieczniej.

Przyczyny nietrzymania moczu

Przed wprowadzeniem diety w pierwszej kolejności należy udać się do specjalisty, by ustalić przyczynę takiego stanu, ponieważ niekontrolowane oddawanie moczu może mieć wiele przyczyn. Za nietrzymanie moczu u kobiet odpowiadają często przebyte porody, operacje ginekologiczne, czy zaburzenia hormonalne.

Nietrzymanie moczu u mężczyzn może zaś być spowodowane przebytymi operacjami na gruczoł krokowy. Ponadto, obu płci dotyczą takie powody popuszczania moczu jak m.in. nieprawidłowości związane z funkcjonowaniem:

  • dróg moczowych,
  • cewki moczowej,
  • pęcherza moczowego,

a także infekcje dróg moczowych, kamica nerkowa, zaparcia, choroby związane z układem nerwowym oraz stosowanie niektórych leków.

Ćwiczenia mięśni dna miednicy na nietrzymanie moczu

Do skutecznych praktyk pomocnych w zwalczaniu nietrzymania moczu należy odpowiedni rodzaj aktywności, taki jak ćwiczenia mięśni Kegla, które polegają na krótkotrwałym (trwającym kilka-kilkanaście sekund) spięciu mięśni krocza, a następnie ich poluzowaniu. Inny trening opiera się na systemie korzystania z toalety o stałych porach dnia, by z czasem wydłużać przerwy między kolejnym oddaniem moczu.

Naturalną metodą walki z niekontrolowanym posikiwaniem jest także umiejętne korzystanie z ziół, redukcja masy ciała i zbudowanie prawidłowego jadłospisu.

W każdym przypadku przy wykryciu problemu związanego z popuszczaniem moczu, należy zwrócić się do lekarza (urologa, ginekologa, czy nawet neurologa). Jednocześnie z leczeniem wprowadzonym, warto wykorzystać domowe sposoby na nietrzymanie moczu, jednak tylko wtedy, gdy specjalista ich nie wyklucza.

Czytaj również:

Oceń artykuł

(liczba ocen 21)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

<-- popup -->