Sport

Jak wiadomo sport to zdrowie, dlatego w grafiku każdego z nas powinna znajdować się aktywność fizyczna. Nie ma znaczenia, czy jest to siłownia, bieganie, fitness, joga, taniec czy pływanie. Ważne by trening sprawiał radość i przynosił zamierzone efekty. W dziale Sport dowiesz się jak ważna jest dieta i odpowiedni plan treningowy, a także jak dobrać odpowiednią aktywność fizyczną do stanu zdrowia.

Sport - ćwiczenia i dieta

Smukła i umięśniona sylwetka stała się obecnie kanonem piękna. Sport stał się modny, a kluby fitness pękają w szwach. To bardzo zdrowy trend pod warunkiem, że aktywność fizyczna będzie wybierana z głową w oparciu o indywidualne predyspozycje. Bardzo ważnym aspektem jest również zbilansowana dieta, która często jest pomijana.

Siłownia

Siłownia obecnie cieszy się coraz większą popularnością, także wśród pań. Kluby fitness oferują nie tylko możliwość korzystania ze sprzętów, ale także zajęcia grupowe prowadzone przez trenera oraz treningi personalne.

Na siłowni w zależności od oczekiwań i potrzeb można wykonywać:

  • Trening funkcjonalny – wzmacnia całe ciało bez wyraźnego przyrostu mięśni.
  • Trening obwodowy – to kompleksowy trening opierający się na wzmacnianiu, wysmuklaniu oraz koordynacji ruchowej.
  • Trening siłowy – najczęściej wykonywane są ćwiczenia na plecy, ćwiczenia na brzuch, ćwiczenia na nogi oraz ręce. Ma za zadanie wzmocnienie oraz rozbudowanie mięśni.
  • Trening wytrzymałościowy – jego celem jest poprawa wydolności serca.

Najlepszym rozwiązaniem, szczególnie dla osób początkujących jest trening personalny. Trener opracuje indywidualny plan treningowy oraz dietę dopasowaną do potrzeb. Dodatkowo wskaże jak wykonywać np. ćwiczenia na płaski brzuch, aby trening brzucha nie przyczynił się do bólu kręgosłup. Ponadto po takich wskazówkach można wykonywać trening w domu bez obaw o kontuzje.

Bieganie

Bieganie to aktywność fizyczna, do której potrzebne jest tylko odpowiednie obuwie, miejsce, a przede wszystkim chęci i wytrwałość. Bieganie dla początkujących może wydawać się trudne, więc jak zacząć biegać, aby się nie zniechęcić? Przede wszystkim stopniowo i systematycznie. Trening biegowy należy sukcesywnie rozszerzać – wydłużać dystans oraz zwiększać tempo.

Niezwykle ważna jest rozgrzewka przed bieganiem, która przygotowuje ciało do wysiłku. Jeśli nie będzie odpowiednio wykonana znacznie zwiększa się ryzyko kontuzji i zakwasów.

Bieganie a odchudzanie? To najczęściej zadawane pytanie. Należy pamiętać, że bieganie jest najskuteczniejszym sportem w walce ze zbędnymi kilogramami. W czasie treningu pracują wszystkie mięśnie, a spalanie tłuszczu następuje zdecydowanie szybciej niż w innych sportach aerobowych.

Coraz większą popularnością cieszą się maratony polskie. Z roku na rok przybywa biegaczy, którzy nie tylko dbają o swoje zdrowie, ale również biorą udział w akcjach charytatywnych.

Sztuki walki

Sztuki walki to sposoby walki z przeciwnikiem wręcz lub przy użyciu białej broni. Uczą nie tylko techniki zadawania ciosów, ale także rozwijają pod względem duchowo-osobowościowym.

Sztuki walki pomagają walczyć ze słabościami oraz pokazują jak można zapanować nad własnymi odruchami. Dodatkowo są doskonałym treningiem całego ciała – wytrzymałościowym, siłowym i poprawiającym koordynację ruchową.

Najpopularniejsze sztuki walki to:

  • Karate
  • Brazylijskie jujitsu
  • Boks
  • Tai-chi
  • Krav maga
  • Judo
  • Aikido
  • Kung-fu
  • Taekwondo
  • Muay thai
  • Zapasy
  • Capoeira

Obecnie powstaje coraz więcej klubów oferujących poznawanie sztuk walki pod okiem doświadczonego trenera. Dostępne są grupy dostosowane do wieku oraz stopnia zaawansowania.

Pływanie

Pływanie to dyscyplina sportowa, która rozwija mięśnie całego ciała. Ma zbawienny wpływ na kręgosłup, dzięki wzmacnianiu mięśni oraz niwelowaniu napięcia. Nauka pływania może rozpocząć się w każdym wieku, gdyż ten sport nie ma ograniczeń. Doskonale sprawdza się u osób starszych, z nadwagą oraz dzieci.

Styl pływania powinien być dostosowany do efektów jakie chce się osiągnąć. Wyróżnia się następujące style:

  • Pływanie żabka
  • Pływanie kraulem
  • Pływanie na grzbiecie
  • Pływanie delfinem lub motylkiem

Nauka pływania dla dorosłych, a także dla dzieci powinna rozpocząć się od wyboru odpowiedniego nauczyciela – trenera. Warto skorzystać z profesjonalnych porad, aby od początku nauczyć się właściwych nawyków.

Regularne pływanie nie tylko wzmacnia mięśnie, ale również przyspiesza metabolizm
i wspomaga odchudzanie.

Taniec

Taniec jest nie tylko przyjemny, ale również zdrowy. Doskonale wzmacnia mięśnie, kształtuje smukłą sylwetkę, ale także dostarcza endorfin i obniża poziom stresu. Techniki tańca są tak różnorodne, że każdy znajdzie coś dla siebie:

  • Taniec klasyczny (balet)
  • Taniec latynoamerykański np. samba i rumba
  • Taniec standardowy np. walc angielski czy tango
  • Taniec nowoczesny np. hip-hop czy dancehall 

Wybór techniki zależy nie tylko od zainteresowań, ale także od predyspozycji fizycznych. Taniec wymaga poświęcenia czasu i systematyczności, lecz w wielu przypadkach staje się on w pasją i częścią życia.

Joga i gimnastyka

Joga łączy w sobie ćwiczenia rozciągające, kontrolę oddechu i medytację. To nie tylko gimnastyka, lecz styl życia, który opiera się na panowaniu nad umysłem i pracy nad psychiką.

Joga doskonale niweluje stres i zapewnia sprawność fizyczną. Ćwiczenia i medytacja uspokajają ciało i umysł, rozluźniają mięśnie i pozwalają osiągnąć równowagę.  Z biegiem czasu ćwiczenia są coraz bardziej wymagające. Dzięki temu ciało staje się zwinniejsze.

Joga jest bardzo bezpieczną aktywnością, lecz przed rozpoczęciem ćwiczeń warto skonsultować się z lekarzem. Szczególnie w przypadku ciąży, chorób serca oraz problemów ze stawami.

Dieta, a sport i odchudzanie

Dieta i trening to dwa nieodłączne elementy, które pomagają osiągnąć wymarzone efekty. Przede wszystkim odchudzanie powinno się na nich opierać, a niestety aktywność fizyczna często jest pomijana.

Kaloryczność posiłku powinna być dostosowywana do intensywności wysiłku, wieku, płci oraz oczekiwanego efektu:

  • Dieta na odchudzanie powinna zawierać ujemny bilans kaloryczny.
  • Dieta na masę powinna opiera się na dodatnim bilansie kalorycznym.
  • Dieta stabilizująca powinna dostarczać dokładnie tyle kalorii, aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować.

Ważne jest, że dieta aktywnych osób powinna być bogata w białko i węglowodany, szczególnie po treningu. Korzystne są również antyoksydanty, które eliminują wolne rodniki. Są one wytwarzane w skutek stresu oksydacyjnego wywoływanego przez intensywną aktywność fizyczną.

Temat miesiąca: Skuteczne sposoby na ból gardła