10 powodów, dla których warto polubić awokado

Starszy niż rok
Jeśli jeszcze nie wprowadziliście do waszego jadłospisu awokado, to najwyższy czas to zrobić. Dlaczego właśnie teraz? Bo coraz mniej mamy świeżych sezonowych polskich warzyw, a awokado ma tak wiele witamin i minerałów, że wiele z nich może zastąpić.

Dlaczego warto jeść awokado?

1. 80 procent awokado stanowi zdrowy tłuszcz - lekkostrawny, który prawie nie zawiera cholesterolu, a więc idealny dla naszych komórek.

2. Awokado to naturalne źródło lecytyny czyli pożywienia mózgu.

3. Zawiera tak ważne dla nas witaminy, jak A, B1, B2, C, PP, K oraz E.

4. Jest bogate w wapń, potas, fosfor oraz miedź.

5. Jest to idealny pokarm dla matek karmiących, młodzieży i dzieci uczących się, osób pracujących umysłowo, przemęczonych psychicznie oraz w podeszłym wieku.  Polecany jest także dla osób wychudzonych i osłabionych.

6. Dietetycy polecają awokado pacjentom chorym na nadciśnienie, miażdżycę, a także z problemami z wątrobą.

7. Awokado daje wiele możliwości kulinarnych. Na surowo sprawdzi się w sałatkach. Poza tym można z niego zrobić sosy, koktajle warzywne i owocowe, podać z kaszą i ryżem. Można z niego przygotować smaczne smarowidło do chleba, wystarczy dodać odrobinę cytryny i papryki w proszku.

8. Zawiera sporo kalorii (100 g owoców zawiera ponad 220 kcal), ale to dobre kalorie!

9. Świetnie zastąpi masło.

10. Sprawdza się jako maseczka odżywcza na zmęczoną  i odwodnioną cerę.

Poznaj: Tajemnicze owoce z dalekich krain

Warto zapamiętać

  1. W sklepie najczęściej kupimy niedojrzałe owoce awokado. Należy je włożyć do papierowej torebki i trzymać w szafce (nie lodówce). Po 2 dniach awokado zmięknie i dojrzeje.
  2. Jeśli zużyjemy tylko połowę owocu, a resztę chcemy przechować, musimy zostawić w nim pestkę i przykryć skórkę, wtedy nie sczernieje. 
  3. Dobrym sposobem zabezpieczającym przed sczernieniem jest pokropienie owocu sokiem z cytryny.
  4. Owoc można lekko poddusić na oleju z orzechów włoskich. Posypać papryką wędzoną. To idealna przekąska dla osób, które nie lubią smaku surowego awokado.

Czytaj też: Zieleń to samo zdrowie

Sprawdź: Mandarynki: kalorie, właściwości, witaminy, wartości odżywcze

Beata Borys

Powiązane artykuły
  1. Aronia - twoja skóra ją uwielbia
  2. Cukier brzozowy, czyli cała prawda o ksylitolu
  3. Czekolada jako superprodukt?
  4. Czy soki owocowe mogą być szkodliwe dla zdrowia?
  5. Czy wiesz, że nie każdy pomidor jest zdrowy?
Oglądaj w MedMeTV
  1. Ćwiczenia terapeutyczne przy zawrotach głowy
  2. Alergia: czy powiększony migdałek może być wynikiem alergii?