Dieta alkaliczna, czyli sposób na odkwaszenie organizmu

Dieta alkaliczna, zwana też zasadową, to przede wszystkim sposób na poprawę samopoczucia. Czym jest alkaliczny styl życia? Poniżej dokładnie opisujemy zasadowy sposób odżywiania.

Twórcą diety alkalicznej jest Robert O. Young – amerykański naturopata. Opracowany przez niego sposób żywienia nie jest typową dietą odchudzającą – jej podstawowym celem jest przywrócenie kwasowo-zasadowej równowagi organizmu. Zachowanie harmonii wpływa na poprawę przemiany materii, a to z kolei ułatwia późniejsze zrzucanie nadmiarowych kilogramów. Dieta zasadowa pozwala na utrzymanie odpowiedniego pH krwi dzięki spożywaniu konkretnych produktów. Young twierdzi, że wymyślony przez niego sposób odżywiania poprawia nie tylko nasze samopoczucie, ale też zmniejsza ryzyko zachorowania na raka czy otyłość. Dieta alkaliczna – dzięki zachowaniu odpowiedniego poziomu wapnia w organizmie – ma przeciwdziałać też osteoporozie.

Odczyn alkaliczny

Stosując dietę zasadową, codziennie spożywamy 80% produktów o odczynie alkalicznym (zasadowym) i tylko 20% żywności o charakterze kwasowym. Pozwala to na zneutralizowanie niekorzystnego działania nadmiernej ilości kwasów w organizmie. Produkty zasadowe to przede wszystkim warzywa i owoce (także suszone), mleko, sery i oleje tłoczone na zimno. Unikać należy żywności kwasowej – przede wszystkim napojów z zawartością kofeiny, mięsa, słodyczy, produktów z mąki oczyszczonej, alkoholu i produktów przetworzonych. Stosując dietę zasadową, kaszę, ryż, makaron, jaja i mięso wieprzowe można spożywać tylko w niewielkich ilościach.

Produkty alkalizujące

Do produktów alkalicznych, które najkorzystniej wpływają na nasz organizm zaliczamy przede wszystkim warzywa łodygowe i liściaste (seler naciowy, jarmuż cykoria, sałata, natka pietruszki, rukola, roszponka, kapusta), kiełki, pomidory, paprykę, ogórki, bakłażany, cukinie, warzywa korzeniowe (buraki, marchew, pietruszka, imbir, seler, rzodkiewka), soja, ziemniaki, owoce i zioła (szczypiorek, koper, tymianek, majeranek, kminek, oregano). Alkaliczny odczyn posiadają także przetwory mleczne i niegazowana woda mineralna.  Część produktów ma działanie neutralne. Należą do nich oleje (lniany, sojowy, rzepakowy, oliwa z oliwek), masło i orzechy włoskie. Z ziaren najlepiej wybierać komosę ryżową, orkisz i kaszę gryczaną.

Dieta alkaliczna - przepisy

W diecie zasadowej nie może zabraknąć świeżo wyciskanych soków owocowo-warzywnych i koktajli. Dobrze sprawdzi się na przykład słynne mango lassi.

Mango lassi – 2 porcje

  • 1 dojrzałe mango
  • 1 szklanka jogurtu naturalnego niesłodzonego
  • ½ szklanki zimnej wody

Całość należy zblendować.

Sałatka z pieczonych buraków, sera i rukoli – 2 porcje

  • 1 upieczony czerwony burak
  • 80 g sera koziego
  • garść rukoli
  • oliwa z oliwek
  • świeży tymianek

Buraka obrać i pokroić w kostkę. Dodać pokruszony ser kozi i rukoli. Całość skropić oliwą i doprawić tymiankiem. Opcjonalnie można dodać też posiekane orzechy włoskie.

Dieta alkaliczna – kontrowersje

Ostatnio coraz częściej mówi się o tym, że teoria o zakwaszeniu organizmu to mit, a kwasica metaboliczna może być efektem jedynie poważnych schorzeń (na przykład cukrzycy) lub alkoholizmu. Aby wyraźnie poprawić samopoczucie, często wystarczy jedynie zrezygnować z produktów z oczyszczonej mąki, słodyczy i żywności przetworzonej oraz wprowadzić do diety więcej warzyw i owoców.

Zobacz też:

Czytaj też: Fosfataza alkaliczna (zasadowa) - diagnostyka chorób kości i wątroby