Jakie są witaminy w pomidorach?

Pomidor zawierają witaminę C
Źródło:123RF
Pomidor to warzywo niezwykle bogate w witaminę C, która wzmacnia odporność organizmu. Jakie inne witaminy i minerały zawiera pomidor?
 

Jakie witaminy znajdują się w pomidorach?

Pomidor ma w sobie mnóstwo witaminy C. Wystarczy codziennie zjadać średniej wielkości warzywo, aby dostarczyć organizmowi ponad połowę dziennego zapotrzebowania na tę substancję.W pomidorach znajdziemy również witaminy A, K, E, B1, B2, B3 i B6, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania wielu układów i narządów. 

Są one odpowiedzialne m.in. za dobry wzrok, działanie mięśni i krzepliwość krwi. Pomidor to nie tylko skarbnica witamin, ale również minerałów, m.in.:

  • potasu, 
  • fosforu, 
  • wapnia,
  • magnezu. 

Wspomagają one pracę serca i układu nerwowego, obniżają ciśnienie krwi, a także odpowiadają za zdrowe i mocne kości.

Pomidor – skarbnica likopenu

Pomidor to doskonałe źródło likopenu – barwnika, który jest także antyoksydantem, dzięki czemu przeciwdziała rozwojowi nowotworów i opóźnia procesy starzenia się organizmu. Co ciekawe, nie ginie on podczas obróbki termicznej – wręcz przeciwnie, w przetworach jest go więcej niż 
w świeżych warzywach. 

Pomidor w niewielkiej ilości zawiera jeszcze jeden barwnik – beta-karoten, czyli prowitaminę A, z której w organizmie człowieka powstaje witamina A. Jest ona niezbędna w procesie widzenia, poprawia także wygląd skóry.

Odmiany pomidorów

W sklepach znajdziemy wiele odmian pomidorów. 

Do najpopularniejszych zaliczamy:

  • pomidory malinowe, charakteryzujące się słodkim, delikatnym smakiem – doskonałe do jedzenia na świeżo w formie sałatek czy jako dodatek do kanapek,
  • pomidory cherry,niewielkie, o średnicy około 3 cm, słodkie i soczyste, wykorzystywane przede wszystkim do sałatek,
  • pomidory podłużne(rzymskie, śliwkowe), mięsiste i jędrne, prawie nie zawierają pestek, dzięki czemu są idealne do przetworów – keczupów, sosów i przecierów,
  • bawole serca, o charakterystycznym, nieregularnym kształcie – są wielkoowocowe, mięsiste 
    i soczyste, najlepiej smakują na surowo, choć nadają się również do przetworów.

Odżywianie

Czytaj:

Oceń artykuł

(liczba ocen 1)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA