Kasza owsiana – właściwości i cena. Czy jest bezglutenowa?

Kasza owsiana to smaczny dodatek do potraw, bogaty w wartości odżywcze. Do niedawna owies kojarzony był tylko z płatkami owsianymi, głównie wykorzystywanymi do śniadań. Właściwości zdrowotne owsa i tym samym kaszy owsianej są ogromne, a sam produkt stwarza wiele nowych możliwości w kuchni przy przyrządzaniu codziennych posiłków. Warto sięgać po ten rodzaj kaszy i wspomagać organizm w prawidłowym i zdrowym funkcjonowaniu.
Owsianka w białej miseczce
źrodło:123RF

Spis treści

Kasze od lat zyskują na popularności. To produkty, które wieki temu gościły już na stołach i były podstawą żywienia. Są zbiorami cennych i zdrowych właściwości. Bogate w witaminy i mikroelementy przynoszą organizmowi wsparcie w prawidłowym funkcjonowaniu, chronią przed chorobami i dostarczają niezbędnych składników. Dlatego też spożycie kasz rośnie, w tym także owsianej. Jest ona nie tylko zdrowym dodatkiem do mięsa, ale również bazą wielu innych dań.

Kasza owsiana

Kasza owsiana wyprodukowana jest z całych ziaren owsa. Posiada o wiele więcej wartości odżywczych od płatków owsianych, gdyż jest najmniej przetworzona, a to oznacza iż jest najbardziej zbliżona do pierwotnej postaci ziaren owsa. Ten rodzaj kaszy występuje w dwóch postaciach:

  • pęczak owsiany, pochodzący z całych ziaren owsa,
  • kasza owsiana łamana, która powstaje z mniejszych, posiekanych ziaren owsa.

Ziarna owsa są z reguły prażone w niskiej temperaturze. Stąd też kasza owsiana ma tak wiele właściwości odżywczych. Co jeszcze decyduje o jej ogromnych walorach? Przede wszystkim skład i zawartość witamin, mikro i makroelementów. 

Oto skład 100 g kaszy owsianej (wartości podane w przybliżeniu i procentowo w dziennym zalecanym spożyciu):

  • białko - 11 g,
  • tłuszcze - 7 g, (w tym zarówno tłuszcze nasycone, jednonienasycone, wielonienasycone)
  • węglowodany – 63 g,
  • błonnik – 11 g,
  • fosfor – 74%,
  • potas – 8%,
  • sód – 1%,
  •  wapń – 39%,
  • cynk – 2,5%,
  • żelazo – 4%,
  • magnez – 116%,
  • witamina B1 – 28%,
  • witamina B2 – 6%,
  • witamina B6 – 19%,
  • witamina E - 9%.

Dzięki zawartości tych wszystkich składników kasza owsiana bardzo pozytywnie wpływa na organizm. Jako jedna z niewielu jest źródłem pochodnych kwasów cynamonowych (awentramidy). Kwasy te działają przeciwzapalnie, przeciwhistaminowo i przeciwutleniająco. Obniżają także ciśnienie i rozszerzają naczynia krwionośne. 

Właściwości kaszy owsianej

Kasza owsiana, dzięki zawartości witamin i minerałów, zaliczana jest do „superfoods” czyli produktów o wysokiej wartości odżywczej. Bogaty skład wspomaga funkcjonowanie całego organizmu. Dodatkowo jest bardzo smaczna – lekko orzechowa i delikatna. Można ją przyrządzać na wiele sposobów, ale jej właściwości lecznicze pozytywnie regulują pracę organizmu każdego człowieka. Warto poznać dokładnie te wszystkie właściwości kaszy owsianej, aby jak najpełniej wykorzystać ją w każdej kuchni. 

Do głównych właściwości kaszy owsianej zaliczane są:

  • utrzymywanie na stałym poziomie glukozy we krwi,
  • ochrona układu trawiennego, a przede wszystkim wspomaganie wypróżniania,
  • regulowanie procesów trawiennych,
  • redukcja złego cholesterolu,
  • działanie antyoksydacyjne, które chroni przed wolnymi rodnikami i tworzeniem komórek rakowych,
  •  zapobieganie procesom starzenia się skóry,
  •  zapobieganie depresji, dzięki witaminie B6, która przyczynia się do zwiększenia produkcji serotoniny,
  • wspomaganie układu krążenia, poprzez obniżanie ciśnienia i wzmacnianie ścian naczyń krwionośnych,
  •  zapobieganie powstawaniu niedokrwistości,
  •  pobudzanie układu immunologicznego,
  • wspomaganie organizmu w stanach wyczerpania nerwowego i osłabienia (głównie dzięki potasowi i cynkowi).

Wysoka zawartość błonnika pokarmowego w kaszy owsianej (około 11 g błonnika na 100 g) bardzo wspomaga organizm w pracy układu pokarmowego, regulując pracę jelit, usuwając nadmiar kwasów żółciowych. Natomiast duża zawartość węglowodanów złożonych przysparza organizmowi więcej energii, a tym samym daje spore uczucie sytości po zjedzeniu kaszy.

Dlatego też kasza owsiana to doskonała propozycja posiłku dla osób odchudzających się lub dbających o utrzymywanie prawidłowej wagi. Dzieje się tak dzięki zawartości beta-glukanu, czyli jednej z frakcji błonnika, która rozpuszcza się w wodzie. Ten składnik zapobiega cukrzycy i otyłości. 

Reklama

Kasza owsiana pęczak

Kasza owsianapęczak to jedna z najbardziej odżywczych kasz owsianych. Jest produkowana z nierozdrobnionych, całych ziaren owsa. Poddawane są one szczególnemu sortowaniu, złuszczaniu i prażeniu. Dzięki takiemu procesowi produkcji ziarna tracą jak najmniej ze swoich właściwości zdrowotnych. O

wsiany pęczak posiada duże ilości potasu i żelaza, dodatkowo fosforu i magnezu, przy jednoczesnej niskiej zawartości cukrów. Jej unikalny, lekko orzechowy smak, daje wiele możliwości przyrządzania w kuchni. Taka kasza może być posiłkiem na obiad, może także być podawana na śniadanie.

Ogromną zaletą kaszy owsianej typu pęczak jest jej minimalna obróbka termiczna. Dlatego też tak mało traci ze swych wartości.  W jaki sposób można wykorzystać ten rodzaj kaszy? Oto możliwości podania:

  •  na słodko, często w połączeniu z mlekiem i owocami,
  • na ostro, jako dodatek do różnego rodzaju mięs (kotletów lub pulpetów),
  •  jako farsz do pierogów czy naleśników,
  •  jako dodatek do zagęszczania potraw,
  • jako składnik deserów. 

Reklama

Kasza owsiana bezglutenowa

Owies jest zbożem naturalnie bezglutenowym. Zawiera co prawda tak zwane aweniny czyli białka podobne do gliadynowych, ale mają one inny skład i są dopuszczalne w diecie bezglutenowej. Bardzo często jednak następuje zanieczyszczenie owsa już na etapie uprawy. Wiatr przenosi nasiona (tak zwane samosiejki) i ziarno owsa niekiedy miesza się z innymi ziarnami zbóż (pszenicy, żyta czy jęczmienia). 

Na terenie każdego zakładu produkcyjnego są również wykorzystywane zboża zawierające gluten. Dlatego też przy produkcji kaszy owsianej musi być zachowana szczególna ostrożność. Aby utrzymać całkowitą bezglutenowość należy wyizolować ziarna na każdym etapie produkcji. Kasza owsiana opatrzona certyfikatem „przekreślonego kłosa” oznacza, iż produkt ten może być uzupełnieniem diety bezglutenowej. Osoby uczulone na gluten powinny taki produkt wprowadzać stopniowo i obserwować reakcje organizmu. Chorzy na celiakię powinni wykorzystywać kaszę owsianą do przyrządzania posiłków dopiero po całkowitej regeneracji kosmków jelitowych. 

Czytaj też:

Bibliografia

  • B. Burtniak, J. Surgiel „Kasze na stół”, Poradnik Gospodyni, Zachodniopomorski Magazyn Rolniczy, 2017 r.,
  • dr D. Czerwińska „Czy warto jeść kasze i płatki?”, Katedra Żywienia człowieka, SGGW, 2016 r.,
  • E. Lange „Produkty owsiane jako żywność funkcjonalna”, Żywność, Nauka, Technologia, Jakość, 2010 r.,
  • J. Harasym „Obecny status owsa w diecie bezglutenowej”, Katedra Biotechnologii Żywności Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2011 r.

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)