Kasza manna: ile ma kcal i jak powstaje? Właściwości i cena

Kasza manna to niezwykle zdrowy i smaczny element jadłospisu. Jej właściwości odżywcze i zdrowotne doceniane są przez wiele osób, u których stwierdzono choroby układu pokarmowego. Ale nie tylko. Kasza manna jest smaczna i lekkostrawna. Bardzo często sięgają po nią osoby będące na diecie lub wegetarianie. To także idealny dodatek do posiłków dzieci, tych małych i dużych. Warto poznać właściwości kaszy manny, aby w pełni korzystać z jej dobrodziejstw.
Kasza manna w drewnianej miseczce
źrodło:123RF

Spis treści

Co to jest kasza manna?To bardzo odżywczy produkt. Jeszcze jakiś czas temu uważano, że ten rodzaj kaszy to tylko prosty kleik, bez wartości, a dopiero uzupełniony cukrem czy domową konfiturą staje się smaczny i przyswajalny. Nic mylnego. To źródło węglowodanów i innych wartościowych składników odżywczych. Można ją przygotowywać na wiele sposobów. Z pewnością to lekkostrawny i zdrowy posiłek. Warto korzystać z jego dobrodziejstw i wprowadzać do jadłospisu małych i dużych smakoszy.

Kasza manna

Z czego jest kasza manna?Powstaje jako efekt przemiału pszenicy (jej najdrobniejszych ziaren). W tym procesie tworzy się wiele frakcji kaszek i  jedna z nich poddawana jest oczyszczeniu. Ten etap polega na wydzielaniu z danej frakcji kaszki cząstek otrębiastych i mąki. Tak wydzielona kasza, o określonej wielkości ziarna stanowi kaszę mannę, zwaną także grysikiem. Występuje w postaci drobnoziarnistej kaszki, otrzymywanej właśnie z pszenicy. Niektórzy ten rodzaj nazywają także bielmem mącznym. Można ją uzyskać w 2 postaciach – kaszy manny zwykłej i kaszy manny błyskawicznej (czyli preparowanej). Błyskawiczna już na etapie produkcji jest wstępnie obrabiana, dlatego też samo jej gotowanie jest o wiele krótsze. 

Jakie są właściwości kaszy manny? Oto one:

  • zawartość witamin z grupy B,
  •  zawartość witaminy PP,
  • zawartość mikroelementów (potas, żelazo, magnez, fosfor, cynk),
  • zawartość jodu (co jest rzadkością wśród kasz),
  •  lekkostrawna,
  • osłaniająca żołądek,
  • wspomagająca pracę układu pokarmowego,
  • delikatny smak,
  • źródło błonnika pokarmowego,
  •  niewielka zawartość tłuszczu,
  • obniżanie trójglicerydów i cholesterolu.

Z uwagi na swoje właściwości i różne możliwości przygotowania, kasza manna jest także idealnym uzupełnieniem diety dla każdego dziecka.

Kasza manna na wodzie

Jednym z najbardziej lekkostrawnych posiłków jest kasza mannana wodzie. Bardzo często przygotowywana przez osoby, które uległy zatruciu pokarmowemu lub te, które nie tolerują laktozy. Tak przygotowana może być podawana na różne sposoby. W sytuacjach zatruć pokarmowych i konieczności osłaniania żołądka, kasza manna powinna być przyrządzona w czystej postaci, z dodatkiem niewielkiej ilości masła lub soli. Można ją zjeść na obiad, dodając do niej kawałek gotowanego mięsa. Kasza manna może być także podawana na słodko z musem owocowym lub konfiturami. Do przygotowania kaszy manny na wodzie można używać kaszy tradycyjnej lub błyskawicznej. Tradycyjna wymaga dłuższego gotowania. 

Jak przyrządzić kaszę mannę na wodzie? 

  • Przygotowaćjedna szklankę wody,10 łyżek kaszy manny,odrobinę soli i masła.
  • Zagotować w rondelku wodę z odrobiną soli.
  • Wsypać ją do wrzącej wody.
  • Gotować na małym ogniu do zgęstnienia.
  • Mieszać w trakcie gotowania.
  • Po 5 minutach, gdy kasza zgęstnieje i zacznie bulgotać, zdjąć z ognia.

Taką kaszę można podawać na zimno lub na ciepło. Można także wzbogacać ją poprzez dodanie startego jabłka, banana czy bakalii. To idealny posiłek nie tylko dla osób, będących na diecie, ale też i zdrowa przekąska między posiłkami. 

Przygotowując kaszę mannę można wodę zastąpić mlekiem. Jest to zdrowe rozwiązanie na pełnowartościowe śniadanie lub lekkostrawną kolację. 

Reklama

Kasza manna - kcal

W każdej diecie odchudzającej powinna znaleźć się kasza, jako bardzo ważne źródło węglowodanów złożonych. Kasze uchodzą za produkty dość kaloryczne, ale raczej nie tuczą. Na czym polega „fenomen” kaszy manny? Otóż nie ma w niej prawie tłuszczu. Występuje natomiast dość duża zawartość błonnika, który pęcznieje w żołądku i powoduje dość duże odczucie nasycenia. Błonnik również utrudnia przyswajanie tłuszczów z innych pokarmów. Wprowadzenie kaszy manny do jadłospisu pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi i regulowaniu trawienia.

Oto zestawienie kalorii i wartości odżywczych kaszy manny (w 100 g produktu):

  • wartość energetyczna 360 kcal 
  • węglowodany 73 g
  • białko 13 g
  • błonnik 4 g
  •  tłuszcz1 g
  • tłuszcze nasycone 0,15 g
  • cukier 0 g
  • cholesterol 0 g

Dodatkowo w 100 g kaszy zawartych jest wiele witamin (B, A, D, E, K,), minerałów (wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, cynk czy miedź). To wszystko czyni kaszę mannę produktem godnym polecenia.

Łyżeczka kaszy manny waży około 12 g, co daje około 43 kalorii. Ten rodzaj nie należy do tych najmniej kalorycznych, ale jej właściwości utrudniają przyswajanie tłuszczów, a to obniża znacznie wartość energetyczną. 

Kasza manna błyskawiczna

Kasza manna błyskawiczna uzyskiwana jest (jak zwykła kasza manna) w procesie przemiału oczyszczonego ziarna pszenicy. Błyskawiczna kasza poddawana jest dodatkowej wcześniejszej obróbce termicznej, a to powoduje możliwość szybszego przygotowania. Wystarczy wsypać odpowiednią ilość do gotującej się wody lub mleka, doprowadzić do wrzenia, przez cały czas mieszając, doprawić do smaku i produkt jest już gotowy do spożycia. Można ją wzbogacić dodatkowymi składnikami – polać sokiem z malin czy też udekorować innymi owocami.

Kasza manna błyskawiczna idealnie nadaje się do przygotowywania przeróżnych dań. Można ją dodawać do ciast (na przykład ciasta jogurtowego), do różnego rodzaju tart (jako nadzienie), można także przygotowywać kotlety z kaszy, jako bardzo sycące i pożywne danie, smażyć naleśniki. Jest także idealnym dodatkiem do zup, kremów i sosów, a także zdrowym zamiennikiem bułki tartej czy mąki do posypywania formy przy pieczeniu ciast. Tak naprawdę błyskawiczna kasza manna daje nieograniczone możliwości w kuchni i zdecydowanie warto korzystać z jej dobrodziejstwa. 

Reklama

Kasza manna dla dzieci 

Kasza manna to nie tylko zdrowy posiłek dla dorosłych. To także bardzo pożywny element diety dla dzieci. Bogata zawartość witamin i minerałów sprzyja rozwojowi dziecka i zdecydowanie urozmaica codzienny jadłospis każdego malucha. Dieta niemowlęcia powinna być stopniowo rozszerzana. Od 6 miesiąca można wprowadzać pokarmy stałe i takie, które zawierają gluten.

Należy do nich także kasza manna. Początkowo warto przygotowywać ją na wodzie lub mieszankach mlecznych, stopniowo ją dodając i obserwując reakcje organizmu dziecka. Jeśli nie pojawiają się biegunki czy reakcje alergiczne, można rozszerzać posiłki w oparciu o kaszę mannę. Delikatny i słodkawy smak jest chętnie akceptowany przez dzieci. Dodatkowe bogactwo minerałów i witamin powoduje, iż ten rodzaj produktu może być stałym elementem jadłospisu dla dzieci.

Zakup kaszy manny to niewielki wydatek. Jej cena kształtuje się już nawet od 3 zł za kilogram. Niektóre są droższe (10-12 zł za kilogram), ale są to już kasze manny ekologiczne. Warto przed zakupem poszukać i sprawdzić ceny w różnych sklepach stacjonarnych, marketach czy internecie. Rynek oferuje obecnie bardzo szeroki wybór różnego rodzaju i ceny kaszy manny. 

Czytaj też:

Bibliografia

  • dr D. Czerwińska „Czy warto jeść kasze i płatki?”, Katedra Żywienia człowieka, SGGW, 2016 r.
  • Dr D. Czerwińska „Charakterystyka żywieniowa kasz. Wartość odżywcza i zdrowotna kaszy manny”, Przegląd Zbożowo-Młynarski, 2009 r.

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)