Kasza pęczak: właściwości, dieta, odchudzanie. Jak ugotować?

Kasza pęczak to smaczna, zdrowa i odżywcza kasza jęczmienna. Jak większość rodzajów cechują ją ogromne właściwości smakowe i walory zdrowotne. Pęczak można przyrządzać na wiele sposobów. Jest także idealnym uzupełnieniem diety odchudzającej. Właściwości lecznicze, pochodzące bezpośrednio ze składników tej kaszy pozytywnie wpływają na pracę organizmu każdego człowieka.
Kasza pęczak w zielonej miseczce
źrodło:123RF

Spis treści

Co to jest pęczak? Należy od dawna do znanych rodzajów kaszy jęczmiennej. Jej ogromne zalety wynikają już z samego procesu produkcji. Jest to bowiem najmniej przetworzona kasza, otrzymywana z całych, niepodlegających pokruszeniu ziaren jęczmienia. W trakcie wytwarzania nie traci swoich zdrowotnych właściwości, ponieważ usuwa się tylko plewy, które otaczają każde ziarno. Dzięki temu ta kasza skutecznie zachowuje wszystkie swoje właściwości odżywcze. Dlatego też jest doskonałym uzupełnieniem każdej diety. 

Kasza pęczak 

W polskiej tradycji kulinarnej kasza pęczak znana jest od wieków. Idealnie zastępuje ziemniaki i jest podstawą wielu potraw. Ten rodzaj zaliczany się do kasz jęczmiennych, a te obecnie stanowią największy odsetek produkowanych. Jej ogromne właściwości odżywcze i zdrowotne wynikają nie tylko z procesu usuwania plew, otaczających pojedyncze ziarna. Cały proces produkcji tej kaszy polega na niewielkim jej przetworzeniu, a to powoduje zachowanie mikroelementów i witamin. 

Co tworzy tak wysoką wartość odżywczą kaszy pęczak? Oto bogactwo jej składników:

Ciekawostką jest, iż pod względem zawartości magnezu w 100 g, kasza pęczak w niczym nie odbiega od popularnej gorzkiej czekolady. Warto o tym pamiętać w sytuacjach konieczności uzupełnienia magnezu. 100 g suchego pęczaku to około 350 kcal. W procesie gotowania objętość tej kaszy rośnie nawet trzykrotnie, a to oznacza, iż jej kaloryczność spada nawet o połowę. 

Pęczak zawiera gluten, a więc nie wskazany dla osób uczulonych na ten składnik.  

Właściwości kaszy pęczak

Bogactwo witamin, minerałów i innych składników odżywczych powoduje, iż kasza pęczak ma ogromne właściwości prozdrowotne. Jest nie tylko smaczna, ale też i zdrowa, a zatem warta pełnego wykorzystania w każdej kuchni. Jako składnik diety doskonale wspomaga osoby z podwyższonym cholesterolem, z miażdżycą, narażone na stres czy osoby odchudzające się. 

Oto główne właściwości kaszy pęczak:

  • ochrona układu pokarmowego, dzięki zawartości błonnika pokarmowego,
  • wspomaganie pracy jelit i pomoc w zaparciach,
  • obniżanie poziomu złego cholesterolu,
  • wzmacnianie układu krwionośnego i ochrona ścian naczyń krwionośnych,
  •  zapobieganie żylakom i zakrzepom,
  • wspieranie pracy trzustki i śledziony,
  • niski indeks glikemiczny,
  • redukcja wahań poziomu glukozy we krwi,
  •  przedłużanie uczucia sytości,
  • pozytywny wpływ na procesy poznawcze (pamięć i koncentrację),
  •  działanie antyoksydacyjne,
  • wspomaganie układu sercowo-naczyniowego,
  • działanie przeciwzapalne. 

Dieta bogata w pęczak, a tym samym bogata w zawarty w nim błonnik, często zalecana jest osobom z chorobami nowotworowymi. Także ten rodzaj kaszy polecany jest również osobom na diecie odchudzającej, wszystkim cierpiącym na miażdżycę, diabetykom, a także osobom wykonującym pracę umysłową (dzięki wspomaganiu koncentracji). Właściwości antyoksydacyjne wzmacniają wytrzymałość organizmu, a witaminy i minerały zapewniają zdrowy wygląd skóry. 

Dzięki zawartości roślinnych związków bioaktywnych, kasza pęczak sprzyja ochronie organizmu przed stresem. 

Reklama

Kasza jęczmienna pęczak – dieta 

Kasza pęczak należy do tego rodzaju kasz jęczmiennych, które zawierają gluten. Dlatego też osoby uczulone na ten składnik muszą go całkowicie wyeliminować ze swojej diety. Ale dla osób, dla których gluten nie jest zakazany, kasza ta powinna być częstym elementem codziennego jadłospisu. Jest to idealny dodatek do obiadów (zastępuje ryż czy ziemniaki), sosów i gulaszu. Pęczak można także używać do przyrządzania gołąbków, zastępować nim ryż w zupach, dodawać do sałatek i kotletów. Na bazie pęczaku można także przygotowywać potrawy z kurczakiem, indykiem i różnymi warzywami. Ta kasza idealnie nadaje się do faszerowania mięs czy zapiekania. 

Jadłospis urozmaicony pęczakiem zalecany jest osobom z wysokim cholesterolem, cierpiącym na zaparcia, cukrzykom, z chorobą wieńcową czy potrzebującym wzmocnienia organizmu. 

Zawsze należy pamiętać, aby nie płukać kaszy pęczak wodą – gdy nią nasiąknie nie będzie już nadawać się do prawidłowego spożycia. 

Kasza pęczak a odchudzanie

Kasze jęczmienne, jako cenne źródło węglowodanów, są bardzo wskazane w dietach odchudzających. Na długo sycą i pozwalają zapomnieć o przekąskach czy kolejnym posiłku. Osoby na dietach niskokalorycznych powinny wprowadzać jak najwięcej pęczaku do posiłków. Znacznie przewyższa ryż i makaron w ilości posiadanych witamin czy minerałów, a zatem idealnie je zastępuje. 

Pęczak charakteryzuje się stosunkowo niskim indeksem glikemicznym, dlatego też zmniejsza wahania poziomu glukozy we krwi. Dzięki dużej zawartości włókna pokarmowego reguluje pracę przewodu pokarmowego, zapobiega zaparciom, a także wpływa na detoksykację organizmu. Oczyszczanie z toksyn to bardzo ważny proces w trakcie odchudzania. 

Kasza pęczak traci sporo kcal w trakcie gotowania, nawet do połowy wartości.  A zatem 100 g ugotowanego pęczaku to około 170 kcal. Proces gotowania tej kaszy powoduje duże przyswajanie wody i zwiększanie objętości nawet trzykrotnie. Tym samym maleje kaloryczność produktu. Czyli jest to idealny produkt na odchudzanie, zapewniający dodatkowo maksimum witamin i minerałów. 

Reklama

Jak ugotować pęczak?

Jak ugotować kaszę pęczak? Można to zrobić na kilka sposobów. Oto główne możliwości:

●      gotowanie na sypko- pierwszym krokiem jest przepłukanie pęczaku, aby pozbawić go goryczki. Najczęściej stosowaną proporcją jest szklanka pęczaku na 2,5 szklanki wody. Wsypany do garnka pęczak należy zalać już 2,5 szklankami wrzątku, osolić, dodać odrobinę oliwy lub masła i gotować na małym ogniu, aż do wsiąknięcia całej wody i zmiękczenia kaszy. Po odstawieniu z ognia warto potrzymać pęczak do 10 minut pod przykryciem,

●      gotowanie na gęsto- wtym przypadku wymagana proporcja to szklanka pęczaku na 3,5 szklanki wody. Wsypany do garnka pęczak należy zalać wrzątkiem wspomnianych 3,5 szklanki wody. Po osoleniu i dodaniu masła bądź oliwy gotować kaszę na dużym ogniu przez pierwsze 3 minuty. Następnie, po zmniejszeniu ognia, gotować aż do wchłonięcia wody i „rozklejenia się” kaszy. 

Z reguły kasza pęczak gotowana jest pod przykryciem do 20 minut. W czasie gotowania nie należy mieszać kaszy, a zawsze po ugotowaniu pozostawić na 15 minut pod przykryciem. 

Czytaj też:

Bibliografia

  • B. Burtniak, J. Surgiel „Kasze na stół”, Poradnik Gospodyni, Zachodniopomorski Magazyn Rolniczy, 2017 r.,
  • A. Wirkijowska, Z. Rzedzicki, A. Sobota i inni „Jęczmień w żywieniu człowieka”, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, 2016 r.,
  • dr D. Czerwińska „Charakterystyka żywieniowa kasz. Wartość odżywcza i zdrowotna kaszy jaglanej”, Przegląd Zbożowo-Młynarski, 2009 r.,
  • dr D. Czerwińska „Czy warto jeść kasze i płatki?”, Katedra Żywienia człowieka, SGGW, 2016 r.

Oceń artykuł

(liczba ocen 1)