Kasza kukurydziana – kcal, właściwości i cena. Gdzie kupić?

Kasza kukurydziana to bogactwo witamin, błonnika i minerałów. Bardzo popularna w Europie i Ameryce, trochę mniej w Polsce. Ale niesłusznie. Korzyści płynące ze spożywania tego rodzaju kaszy są nieocenione. Bez jakichkolwiek przeciwwskazań może być podawana zarówno dorosłym, jaki dzieciom. Nie zawiera glutenu i innych substancji alergicznych, dlatego też jest bezpieczną i w pełni prozdrowotną kaszą. Warto poznać jej właściwości i wprowadzić do domowego jadłospisu.
Kasza kukurydziana i kolby kukurydzy
źrodło:123RF

Spis treści

Kasza kukurydziana, jako kasza bezglutenowa, to idealne urozmaicenie posiłków dla każdego. Z pewnością jest bezpieczna nawet dla małych dzieci. Z uwagi na brak glutenu jest także bezpieczna dla osób z nietolerancją tego rodzaju białka roślinnego. Obecnie kasze są coraz bardziej popularnym produktem.

Kasza kukurydziana może stanowić nie tylko dodatek do potraw, ale może być także główną podstawą żywienia. Znana jest w kuchni latynoskiej, rumuńskiej, bułgarskiej i węgierskiej. We Włoszech nazywana jest polentą. Włosi jadają ją z dodatkiem sera i sosów, często grillują. Ta kasza po wystygnięciu jest tak gęsta i treściwa, że można ją nawet kroić na kawałki. 

Kasza kukurydziana

Kasza kukurydziana, zwana także polentą, jest produkowana z ziaren kukurydzy w postaci grubego lub drobnego grysiku. W procesie uzyskiwania tej kaszy, ziarna kukurydzy są obłuskiwane, łamane i segregowane. Polenta swoimi właściwościami przypomina kaszę mannę.

Ale dzięki brakowi glutenu jest polecana także osobom uczulonym na gluten bądź inne produkty alergiczne. Jest zalecana także bardzo małym dzieciom. Co sprawia, iż kasza kukurydziana jest tak zdrowa i pełnowartościowa?

Oto zbiór witamin i minerałów, zawartych w polencie:

  • wapń, 
  • żelazo,
  • magnez,
  • fosfor,
  • potas,
  • sód,
  • cynk,
  • miedź,
  • mangan,
  • selen,
  • witamina A,
  • witamina E,
  • witamina B6,
  • kwas foliowy,
  • kwas pantotenowy,
  • białko,
  • tłuszcze (kwasy tłuszczowe nasycone, kwasy tłuszczowe jednonienasycone, kwasy tłuszczowe wielonienasycone),
  • węglowodany,
  • błonnik pokarmowy.

Kasza kukurydziana zawiera najwięcej węglowodanów ze wszystkich kasz. 

Właściwości kaszy kukurydzianej

Kasza kukurydziana posiada wiele walorów prozdrowotnych. Zawiera co prawda mniej witamin i minerałów niż inne, ale i tak jest źródłem cennych wartości odżywczych. Jej atrakcyjność znacznie podnosi brak glutenu. Co cechuje kaszę kukurydzianą i wyróżnia na tle pozostałych?

Oto właściwości kaszy kukurydzianej:

●     nie zawiera glutenu,

●     poprawia wygląd, stan skóry i paznokci dzięki witaminie A,

●     wspomaga wzrok i poprawia zdolność widzenia,

●     proces gotowania kaszy nie wpływa na zawartość i ilość witaminy A,

●     wspomaga serce i układ naczyniowy,

●     zapobiega miażdżycy,

●     jest elementem profilaktyki niedokrwiennej choroby serca,

●     wspiera w chorobach układu pokarmowego,

●     regeneruje i nawilża błony śluzowe żołądka i dwunastnicy,

●     lekkostrawna, wspomagająca diety odchudzające,

●     wywołuje uczucie sytości,

●     nie wywołuje reakcji alergicznych,

●     neutralizuje wolne rodniki,

●     wzmacnia układ odpornościowy,

●     łagodzi wahania nastroju czy nadmierną nerwowość,

●     wspomaga prawidłową pracę tarczycy. 

Porcja kaszy kukurydzianej to dobry zastrzyk energii na cały dzień. Ten rodzaj jest szczególnie polecany osobom, cierpiącym na zespół jelita nadwrażliwego jako w pełni bezglutenowy i bezpieczny produkt. 

Kasza kukurydziana jest także doskonałą bazą do przygotowywania wielu potraw. Można przygotować polentę z owocami, można także podawać ją z grzybami i szpinakiem lub dodawać do mięs bądź zup. To bardzo dobry pomysł na sycące i pełne energii śniadanie zarówno dużych, jak i małych konsumentów.  

Kasza kukurydziana – kcal

Ile kalorii ma kasza kukurydziana? Wartość energetyczna 100 g to 369 kcal. Jak każda kasza, i ta w czasie gotowania zwiększa objętość i tym samym traci kalorie. Szklanka już ugotowanej polenty (około 170 g) to tylko 185 kcal. A zatem jest to produkt dość niskokaloryczny, sprawdzający się bardzo w dietach odchudzających. Kasza kukurydziana zawiera najwięcej węglowodanów ze wszystkich kasz. 

Podział kalorii w 100 g kaszy kukurydzianej jest następujący:

●     węglowodany 87%,

●     białko 10%,

●     tłuszcze 3 %

Kasza kukurydziana należy do produktów o średnim indeksie glikemicznym. W każdej diecie odchudzającej nie powinno zabraknąć kaszy, jako źródła dobrych złożonych węglowodanów. A te powoli rozkładają glukozę, która jest niezbędna do pracy wszystkich komórek. Kasze nie tuczą, ponieważ prawie nie ma w nich tłuszczu. Duża ilość błonnika utrudnia przyswajanie innych tłuszczów (z innych pokarmów). Sam błonnik pęcznieje i to on daje uczucie sytości. Kasza kukurydziana ułatwia utrzymanie prawidłowej wagi, stąd też jej dość duża pozytywna rola w odchudzaniu.  

Gdzie kupić kaszę kukurydzianą?

Obecnie kasza kukurydziana jest ogólnie dostępna. Można ją kupić prawie w każdym markecie czy większym sklepie spożywczym. Polenta znajduje się też w sklepach ze zdrową żywnością lub sklepach dla alergików czy osób uczulonych na gluten. Również sklepy internetowe oferują ogromny wybór kaszy kukurydzianej.

Ostatnio wiele sklepów wychodzi naprzeciw problemom osobom, które dotknięte są nietolerancją glutenu. Wszystkie te artykuły spożywcze, w tym również i kasza kukurydziana, oznakowane są symbolem „przekreślonego kłosa”. Istnieje możliwość  zakupu kaszy w opakowaniach detalicznych lub zbiorczych, dla odbiorców hurtowych. W sklepach z akcesoriami i produktami dziecięcymi znajdują się też także kaszki kukurydziane dla dzieci. Jest to jeden z pierwszych (po mleku) posiłków, podawanych małym dzieciom. 

Cena kaszy kukurydzianej

Zakup kaszy kukurydzianej to niewielki wydatek. Cena opakowania 400 g to koszt między 2,50 a 3,50 zł. Jeśli ktoś spożywa więcej kaszy warto zakupić opakowanie kilogramowe, a koszt zakupu będzie jeszcze niższy. 

Czytaj też:

Bibliografia

  • R. Jurga „Przetwórstwo kukurydzy–możliwości wykorzystania”, Przegląd Zbożowo-Młynarski, 2006 r.,
  • A. Dittfeld, K. Gwizdek, D. Parol, M. Michalski „Dieta bezglutenowa – charakterystyka grup docelowych”, Uniwersytet Medyczny w Katowicach, 2017 r.,
  • dr D. Czerwińska „Czy warto jeść kasze i płatki?”, Katedra Żywienia człowieka, SGGW, 2016 r.,
  • B. Burtniak, J. Surgiel „Kasze na stół”, Poradnik Gospodyni, Zachodniopomorski Magazyn Rolniczy, 2017 r.

Oceń artykuł

(liczba ocen 1)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.