Pestki dyni i słonecznika – zdrowa przekąska

Pestki dyni i słonecznika – zdrowa przekąska
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Pestki dyni i słonecznika lubimy wszyscy. Potrafią nam umilać zwłaszcza długie zimowe wieczory, gdy czytając książkę lub oglądając film dłubiemy je bez ograniczeń. To dobry zwyczaj dla naszego zdrowia. Oczywiście osoby dbające o linię muszą pamiętać, że pestki są wysoce kaloryczne.

Spis treści

Pestki dyni i słonecznika są bardzo wartościowym pożywieniem. Posiadają w swoim składzie odżywcze białko, oleje oraz minerały i witaminy. Zwiększają odporność, są wskazane przy problemach z prostatą. Działają przeciwpasożytniczo. Ponadto świetnie wpływają na kondycję naszych włosów i paznokci. Zwalczają skórne wypryski i łojotok. Pestki słonecznika są skarbnicą witaminy D, A, B, a także minerałów – wapnia i potasu. Natomiast pestki dyni obfitują w cynk i fosfor.

Sposoby na pestki:

- posyp nimi zupę krem: z cukinii, dyniową, cebulową, brokułową;

- dosyp do porannej owsianki lub musli;

- dodaj do sałatki;

- przygotuj pesto: 2 ząbki czosnku zblenduj z 2 garściami listków bazylii, oliwą i garścią pestek ze słonecznika;

- przygotuj sos do sałaty: oliwę zmieszaj z octem balsamicznym (1 łyżeczka), dodaj łyżeczkę soku z cytryny, sól, pieprz oraz 2 łyżki pestek słonecznika.

Uwaga:

1. Pestki zawierają mnóstwo witaminy E, która zwalcza wolne rodniki, działa antynowotworowo, opóźnia proces starzenie się komórek. Okazuje się jednak, że po podgrzaniu do wysokiej temperatury (prażenie na patelni), witamina E traci swoje wartości, utlenia się. Dlatego najlepiej spożywać je na zimno – w sałatkach, surówkach, albo posypać nimi gotowe dania.

2. Pestki zawierają sporo tłuszczu, są więc kaloryczne, w 100g pestek znajduje się około 500 kcal. Dlatego możesz jeść je codziennie, ale rób to z umiarem.

Barbara Pietka

Zobacz także: Zdrowe przekąski dla całej rodziny