Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗
Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗
Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗

Ryż jaśminowy – kcal, cena i właściwości. Do czego gotować?

Ryż jaśminowy to wartościowy długoziarnisty ryż kuchni azjatyckiej. Obecnie jest wykorzystywany do przygotowywania wielu potraw z całego świata. Niektórzy znawcy twierdzą nawet, iż jest to „arystokrata” ryżu. Swą nazwę zawdzięcza aromatowi, jaki wydziela. Jest to piękny i delikatny zapach jaśminu o lekko miodowym i słodkawym zabarwieniu. Posiada wiele cennych wartości odżywczych i z pewnością wart jest szerokiego stosowania w każdej kuchni.
Ryż jaśminowy w płóciennym worku
źrodło:123RF
Spis treści

Ta odmiana ryżu pochodzi z Tajlandii i charakteryzuje się długimi ziarnami. Jest doskonałym dodatkiem do mięs, dań warzywnych czy nawet na słodko. W Tajlandii stanowi podstawowy składnik każdej diety i występuje pod nazwą Hom Mali. Sprawdza się w każdych potrawach – tych tradycyjnych i tych egzotycznych. Warto korzystać z jego wartości odżywczych i możliwości podania na wiele sposobów. 

Reklama

Ryż jaśminowy

Ryż jaśminowy to typowy ryż długoziarnisty. Charakteryzuje się jaśminowym aromatem i pięknym śnieżnobiałym kolorem. W zasadzie dobrze komponuje się z każdą potrawą. Po ugotowaniu jest delikatnie lepki i nie skleja się za mocno. Jest jednocześnie lekki i puszysty. To sprawia, iż ryż jaśminowy jest określany mianem uniwersalnego, zarówno do tradycyjnych potraw, jak i egzotycznych.

Dodatkowo wyróżnia go ciekawy smak – lekko orzechowy i delikatnie słodkawy. Niektórzy twierdzą, że jest to smak miodowy. Ale ryż ten pasuje do wszystkich potraw – i tych słodkich i tych słonych. Charakterystyczne właściwości ryż jaśminowy zawdzięcza glebie i warunkom klimatycznym w Tajlandii. Bardzo ważna dla prawidłowego wzrostu wszystkich roślin jest wysoka temperatura przy odpowiedniej wilgotności powietrza.  

Reklama

Właściwości ryżu jaśminowego 

Właściwościryżu jaśminowegosą bardzo duże. To naprawdę bogaty w witaminy i minerały gatunek ryżu. Co składa na tak dużą wartość odżywczą tego produktu? 

Oto jego główne składniki prozdrowotne:

  • białko,
  •  tłuszcz (w niewielkiej ilości, wspomagającej odchudzanie),
  • węglowodany złożone,
  • witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B4, B6),
  • błonnik,
  • witamina E,
  • magnez,
  • żelazo,
  • potas,
  • cynk,
  • selen,
  • sód,
  • foliany.

Dzięki zawartym minerałom jaśminowy ryż wspomaga prawidłowy poziom ciśnienia krwi. Pozytywnie wspiera równowagę gospodarki wodno-elektrolitowej, a także wpływa na prawidłową pracę nerek. Ryż wspomaga obniżanie poziomu złego cholesterolu. Od dawna znany jest pozytywny wpływ ryżu jaśminowego na układ pokarmowy, z jednoczesnym osłanianiem jelit. Witaminy występujące w nim wspomagają działania antyoksydacyjne, a także zapewniają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Dzięki zawartym w nim substancjom przeciwutleniającym łagodzone są procesy starzenia skóry. Jako produkt lekkostrawny, ryż jaśminowy wspomaga odchudzanie i reguluje poziom cukru we krwi. Potas w nim zawarty skutecznie przenika przez błony śluzowe i dostarcza składniki odżywcze komórkom, a także usuwa zbędne i szkodliwe produkty przemiany materii. 

Duża zawartość witamin z grupy B zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Łagodzi stresy i wycisza. Często lekarze zalecają spożywanie ryżu jaśminowego kobietom w ciąży, gdyż pozytywnie wpływa na rozwój układu nerwowego płodu. 

Jest też bardzo dobrym i skutecznym źródłem energii na cały dzień, a jednocześnie skutecznie zaspokaja głód. Należy do grupy produktów lekkostrawnych.

Reklama

Jak ugotować ryż jaśminowy?

Aby ryż jaśminowy był smaczny i nie stracił swych dobroczynnych właściwości należy go prawidłowo gotować. Trzeba pamiętać o 3 podstawowych zasadach. Ryżu jaśminowego przed gotowaniem nie wolno płukać, moczyć ani solić. Wystarczy wrzucić ryż prosto z opakowania do garnka i zalać go zimną wodą w odpowiedniej proporcji.

Na szklankę surowego ryżu jaśminowego przypadają z reguły 2 szklanki wody. Po doprowadzeniu go z wodą do wrzenia, trzeba zmniejszyć ogień i gotować pod przykryciem przez 20 minut. Należy dokładnie zwracać uwagę, aby ogień był naprawdę niewielki (ryż bardzo łatwo można przypalić). Ryż jaśminowy powinien wchłonąć całą wodę. Dlatego tak duże znaczenie ma, aby wlać wodę w odpowiedniej ilości. Trzeba zapobiegać odlewaniu zbyt dużej ilości wody, bo tym samym wylewane są cenne składniki odżywcze. 

Ugotowany ryż jaśminowy ma wiele zastosowań w kuchni. Jest idealnym dodatkiem do obiadu, mięsa lub warzyw. Bardzo dobrze komponuje się do ostrych i pikantnych dań. Z uwagi na swój słodkawy smak można podawać go na słodko z owocami (jabłkami czy truskawkami). Często też jest  używany w kuchni tajskiej, często jest składnikiem deserów. 

Reklama

Ryż jaśminowy - kcal  

Ile kalorii ma ryż jaśminowy? To jedna z najmniej kalorycznych postaci ryżu. 100 g ugotowanego ryżu jaśminowego to raptem około 110 kcal. Odpowiada to 5% dziennego zapotrzebowania kalorycznego dorosłego człowieka. Jest wyjątkowo lekkostrawny i sprawdza się jako składnik nawet surowych i restrykcyjnych diet. 

Kalorie w 100 g ryżu jaśminowego pochodzą: 

  • z białka (8%), 
  • węglowodanów (91%), 
  • tłuszczu(1%). 

Reklama

Cena ryżu jaśminowego

Cena tego gatunku ryżu jest dość niska. 100 g można już kupić za 1,60 zł. Przy częstym wykorzystywaniu go w domowej kuchni opłaca się kupować opakowania większe. I tak 1 kilogram ryżu to wydatek około 8 zł. Ale już opakowanie 5 kg kosztuje pomiędzy 30 a 34 zł.

Czytaj również

Bibliografia

  • Z. Zdrojewicz, A. Jagodziński, M. Kowalik „Ryż to zdrowie – prawda czy mit?”, Katedra i Klinika Endokrynologii, Diabetologii i Leczenia Izotopami, Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu, 2017 r.,
  • M. Ziarno, D. Zaręba „Ryż – cenny składnik żywności”, Wydział Nauk o Żywności SGGW Warszawa, 2008 r.
Jolanta Woźniak
Artykuł napisany przez
Jolanta Woźniak
Absolwentka Prawa na Uniwersytecie Łódzkim. Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywała, jako pracownik Działu Penitencjarnego i Organizacyjno-Prawnego w Areszcie Śledczym w Łodzi. Od 2004 roku Zastępca Prezesa i Członek Zarządu w Miejskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Od kilku lat copywriterka, głównie w tematyce prawnej, ale i medycznej i parentingowej. Prywatnie miłośniczka dobrego kina.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Produkty sypkie
Płatki owsiane - czy zawierają gluten? Właściwości i kalorie
Danie z płatkami owsianymi
Czerwony ryż: właściwości, wpływ na cholesterol i gotowanie
Drewniana łyżka pełna czerwonego ryżu
Kasza manna: ile ma kcal i jak powstaje? Właściwości i cena
Kasza manna w drewnianej miseczce
Podobne artykuły
Różne rodzaje ryżu w płóciennych workach
Ryż - wartości odżywcze. Ile ma dokładnie kalorii?
Tortilla z kaszą perłową
Kasza perłowa - właściwości. Jak należy ją gotować?
Danie z płatków orkiszowych
Płatki orkiszowe - właściwości, kalorie i indeks glikemiczny
Czarny makaron z krewetkami
Czarny makaron - z czego jest i gdzie kupić? Kalorie i cena
Ryż parboiled w drewnianej misce
Ryż parboiled - prostszy i lepszy sposób na obróbkę termiczną

Reklama


Niesamowite ptaki, których śpiew słychać wiosną!
Sprawdź!