Dziki ryż: właściwości, jak dobrze gotować ryż dziki?

Dziki ryż tak naprawdę nie jest ryżem, lecz trawą. Bywa też nazywany owsem lub zizanią wodną. Czy ryż dziki jest zdrowy? W jaki sposób spożywać i jak gotować dziki ryż?
Ziarna dzikiego ryżu
Źródło: 123RF

Spis treści

Ryż dziki

Dziki ryż pochodzi z bagnistych obszarów Ameryki Północnej. W rzeczywistości nie jest to odmiana ryżu, a nasiona rośliny z rodziny wiechlinowatych. Długie i cienkie ziarna cechują się ciemnobrązową barwą i intensywnym, zbożowo-orzechowym aromatem. Swój charakterystyczny kolor dziki ryż zawdzięcza amylozie – złożonemu wielocukrowi, który jest jednym ze składników skrobi.

Dziki ryż - wartości odżywcze

Ryż dziki zawiera dwa razy więcej białka od ryżu brązowego i aż trzydzieści razy więcej antyoksydantów od ryżu białego! To także źródło przeciwutleniaczy (m.in. witaminy C), witamin z grupy B, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, żelaza, potasu, manganu i kwasu foliowego. Dziki ryż nie zawiera glutenu, dzięki czemu może być składnikiem diety osób z celiakią.

Reklama

Dziki ryż - właściwości

Dziki ryż nie zawiera sodu, co sprawia, że powinny jeść go osoby zmagające się z nadciśnieniem tętniczym. W porównaniu do ryżu brązowego dziki ryż ma więcej błonnika i mniej węglowodanów, co oznacza, że charakteryzuje się niższym indeksem glikemicznym i może być spożywany przez osoby stosujące dietę niskiego IG. Sięgnąć po niego powinni także wegetarianie oraz anemicy – znajdujące się w nim żelazo w połączeniu z witaminą C doskonale się wchłania.

Dziki ryż - jak gotować?

Dziki ryż można kupić zarówno w woreczkach, jak i na wagę. Najlepiej ugotować go korzystając z metody absorpcji, czyli w takiej ilości wody, która może zostać wchłonięta przez ryż w całości. Dzięki temu wszystkie składniki mineralne i witaminy zostają w ziarenkach. Ryż dziki gotujemy w proporcji 1:2 – jedną szklankę ryżu w dwóch szklankach wody. Nasiona najpierw płuczemy na sicie, a potem wsypujemy do gotującej się, lekko osolonej wody. Gotujemy na minimalnym ogniu aż do wchłonięcia wody przez ziarenka. Po tym czasie garnek zdejmujemy z ognia i odstawiamy na kilka minut do odparowania.

Ryż dziki - kalorie

W 100 g ryżu dzikiego znajduje się 357 kalorii.

Dziki ryż - przepis

Charakterystyczny wygląd dzikiego ryżu sprawia, że jest on bardzo dekoracyjny i doskonale pasuje do wykwintnych i egzotycznych dań. To także doskonały składnik zdrowych, pożywnych sałatek. Ryż dziki warto wymieszać z ryżem białym, np. basmati. Zapewni to nie tylko ciekawy wygląd potrawy – delikatny, neutralny smak ryżu białego zneutralizuje nieco intensywny aromat dzikiego.

Przepis na dietetyczną sałatkę z dzikim ryżem i łososiem

Składniki:

  • 100 g suchego ryżu dzikiego lub mieszanego
  • 250 g świeżego filetu z łososia bez skóry
  • Szklanka posiekanej zieleniny – szczypiorku i natki
  • Sok wyciśnięty z dwóch limonek + starta skórka
  • Sól, pieprz

Filet z łososia myjemy, suszymy, oprószamy solą i gotujemy na parze lub pieczemy. Następnie dzielimy na mniejsze cząstki. Ryż gotujemy, odcedzamy i wsypujemy do miseczki. Łączymy go z rybą, zieleniną, sokiem i skórką z limonki. Doprawiamy solą i pieprzem do smaku.

Zobacz też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 24)

16687
Pytanie: Kiedy najchętniej sięgasz po probiotyk?

  w trakcie i po antybiotykoterapii

  podczas stosowania lekkostrawnej diety

  przy biegunce

  w zespole jelita drażliwego

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

<-- popup -->