Bób – wartości odżywcze gotowanego i surowego. Co zawiera?

Bób jest rośliną strączkową i – jak one wszystkie – jest bardzo zdrowy i posiada wiele wartości odżywczych. To nieocenione źródło białka, błonnika, kwasu foliowego oraz innych witamin i minerałów. Jest pożywny i wykazuje szereg właściwości leczniczych.
Miseczka z bobem
źródło:123RF

Spis treści

Wartości odżywcze bobu

Nasiona roślin strączkowych charakteryzują się wysoką wartością odżywczą, dlatego ich częste spożywanie pozytywnie wpływa na funkcjonowanie ludzkiego organizmu. 

Rośliny te:

Wartości odżywcze bobu mrożonego w 100 g:

  • wartość energetyczna – 74 kcal (308 kJ),
  • białko – 6,8 g,
  • węglowodany – 13,4 g,
  • tłuszcze – 0,4 g,
  • błonnik – 5,4 g.

Odżywianie

Bób – białko

Bób to roślina strączkowa, której wartość odżywcza jest wysoka głównie ze względu na ilość zawartego w niej białka. W jednej garści gotowanego bobu znajduje się około 10 gramów czystego białka. Dzięki ilości zawartych w nim protein, spożywanie bobu zalecane jest przez dietetyków wegetarianom i weganom. Białko bobu jest w stanie zastąpić w diecie białko zwierzęce i zbilansować w organizmie jego poziom u osób niejedzących mięsa.

Jeśli chodzi o bób, białko jego wykorzystywane jest także do produkcji odżywek dla sportowców. Jak wiadomo, odżywki wysokobiałkowe skutecznie wspierają przyrost mięśni, wspomagają regenerację organizmu po intensywnym treningu i zapobiegają późniejszemu rozpadowi tkanki mięśniowej w trakcie spoczynku. Większość tego rodzaju preparatów tworzona jest z białka z mleka krowiego, jednak na rynku znaleźć można również koncentraty białek pochodzenia roślinnego (w tym bobu), zalecane przede wszystkim osobom ze skłonnościami do alergii na białko zwierzęce.

Reklama

Jakie witaminy ma bób?

Wiele roślin strączkowych jest bogatym źródłem witamin ważnych dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Co zawiera bób?

  • Witamina A (retinol)– działa przeciwnowotworowo, wspiera wzrok oraz kondycję skóry, włosów i paznokci.
  • Witamina B1 (tiamina)– wspiera metabolizm i przemianę węglowodanów.
  • Witamina B2 (ryboflawina)– reguluje poziom czerwonych krwinek, wspiera pracę układu nerwowego.
  • Witamina B3 (niacyna) – dba o system nerwowy, reguluje poziom cholesterolu.
  • Witamina B5 (kwas pantotenowy) – wiąże kwasy tłuszczowe, reguluje poziom cholesterolu.
  • Witamina B6 (pirodyksyna) – niezbędna do produkcji białek, tłuszczów i węglowodanów, wspiera odporność.
  • Witamina B9 (kwas foliowy) – odpowiedzialna za dojrzewanie czerwonych krwinek w szpiku kostnym.
  • Witamina C – podnosi ogólną odporność organizmu, wspiera przyswajalność żelaza.
  • Witamina K – zapewnia prawidłowe krzepnięcie krwi.

Jak widać, bób zawiera bardzo wiele witamin odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie wszelkich układów organizmu człowieka. Najskuteczniej zaopatruje organizm w kwas foliowy – już w jednej garści bobu znajduje się tyle tej witaminy, ile wynosi jej dzienne zapotrzebowanie. Przyjmowanie kwasu foliowego zalecane jest kobietom w ciąży lub planującym ciążę, ponieważ wspiera on prawidłowy rozwój płodu, chroniąc go m. in. przed powstawaniem wad genetycznych.

Bób – wartości kaloryczne. Czy jest tuczący?

Mimo, że bób składniki odżywczezawiera w dużych ilościach, jego wartości kaloryczne nie są bardzo wysokie. Nie można też powiedzieć, że bób jest warzywem niskokalorycznym – szklanka gotowanych ziaren zawiera około 185 kcal. Dietetycy zalecają jednak spożywanie bobu osobom dążącym do redukcji masy ciała, ponieważ przy wysokiej zawartości protein, minimalna jest w nim zawartość tłuszczów. 

Garść gotowanego bobu to około 13 g czystego białka i jedynie 1 gram tłuszczu. Parametry te sprawiają, że nie jest on tuczący, jest za to bardzo pożywny, zatem niewielka ilość daje już uczucie sytości. W dodatku uczucie to po spożyciu bobu utrzymuje się przez długi czas, ponieważ spowalnia on procesy trawienne. Warto dodać również, że bób jest bogatym źródłem błonnika wspierającego prawidłową pracę całego układu pokarmowego. W związku z czym spożywanie go daje pożądane efekty podczas diety odchudzającej.

Wartości odżywcze bobu surowego i gotowanego

Wartość odżywcza bobu różni się w zależności od tego, czy jest on spożywany na surowo, czy po ugotowaniu. Bób na surowo nadaje się do spożycia szczególnie wtedy, gdy jego ziarenka są młode. Wówczas można je jeść bezpośrednio po wyjęciu ze strączka, najlepiej razem ze skórką. Skórka młodego bobu nie jest jeszcze twarda, a warto wiedzieć, że zawiera ona najwięcej witamin i minerałów wspierających prawidłowe funkcjonowanie organizmu. 

Bób gotowany natomiast bogaty jest w wartości odżywcze, ale uboższy właśnie w witaminy i minerały, których traci około 40 proc. podczas gotowania tradycyjnego. Najlepiej jest więc wybierać świeży, młody bób (o jasno-zielonej skórce, bez przebarwień) i jeść surowy lub gotować go na parze albo w wodzie, ale jedynie przez 10-15 minut. Im krótsze gotowanie, tym mniejsza utrata wartościowych substancji.

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.