Hartowanie ciała. Sposób na odporność zimą

Starszy niż rok
By wzmocnić organizm i pozytywnie wpłynąć na odporność, można łykać witaminy i zdrowo się odżywiać. Ale jeszcze lepszym sposobem jest hartowanie organizmu, czyli korzystanie z dobrodziejstw niskiej temperatury.

Co to znaczy hartować ciało?

Co nas nie zabije, to nas wzmocni – to znane przysłowie idealnie pasuje do hartowania ciała, które wzmacnia odporność, poprawia wydolność. W efekcie dbamy o nasze o zdrowie. Hartowanie ciała polega na przyzwyczajaniu organizmu do niedogodnych warunków atmosferycznych, zwłaszcza niskich temperatur.

Stopniowe i odpowiedzialne oswajanie ciała z zimnem może przynieść dla zdrowia wiele korzyści. Hartowanie sprawia, że organizm w inny sposób gospodaruje ciepłem i w efekcie uodparnia się na działanie czynników zewnętrznych. Musi się ono jednak odbywać stopniowo, z uwzględnieniem wszelkich środków ostrożności.

Sprawdź: Jak zapobiegać przeziębieniom

Zalety hartowania organizmu

Przede wszystkim, uczymy ciało odpowiednio reagować na zmiany temperatury. Gdy odporność jest osłabiona, szybciej łapiemy wirusy oraz bakterie wywołujące choroby. Wraz z regularnym hartowaniem sprawiamy, że organizm broni się przed nagłymi zmianami temperatur, wskutek czego zapobiegamy rozwijaniu się chorób.

Oprócz tego regularna dbałość o hartowanie ciała ma wpływ na kondycję. Widać to doskonale na przykładzie morsów, czyli osób, które pływają zimą w morzu. To doskonały przykład na to, że hartowanie ciała wpływa korzystnie nie tylko na układ odpornościowy, ale także na kondycję.

Morsom nie dolegają problemy reumatyczne, rzadziej też chorują. Osoby, które lubią pływać zimą w wodzie, wyglądają też znacznie młodziej, ponieważ zimno opóźnia oznaki starzenia się skóry, a nawet odmładza. Regularnie poddawania ochładzaniu skóra jest znacznie elastyczniejsza.

Zobacz: 5 błędów, przez które zimą nabawisz się choroby

Przeciwwskazania

By móc bez przeszkód hartować ciało, należy być zupełnie zdrowym. Do głównych przeciwwskazań dotyczących przyzwyczajania ciała do zimna należą: nadciśnienie, choroby wieńcowe, problemy reumatyczne oraz niedowaga.

By odpowiednio przyzwyczajać ciało do zimna, należy doprowadzać do tego stopniowo, by sobie nie zaszkodzić. Ważne jest również to, by hartować organizm regularnie, inaczej nie uzyska się pożądanego efektu.

Hartowanie jest dobre dla ludzi w każdym wieku. By uodpornić ciało na działanie czynników zewnętrznych, nie trzeba od razu zostawać profesjonalnym morsem. Istnieje kilka skutecznych sposobów, by odpowiednio się zahartować.

Jak hartować organizm?

  1. Jedną z metod jest przebywanie na świeżym powietrzu – zima jest idealna do tego, by hartować organizm za pomocą mroźnego, rześkiego powietrza. Można spacerować, biegać lub uprawiać inną aktywność.
  2. Jeśli to nie wystarcza, można spróbować innego sposobu – codziennego przebywania przez około 10 minut na powietrzu bez odzieży. Nie należy stać dłużej, by się nie wyziębić i trzeba pamiętać o tym, żeby cały czas być w ruchu.
  3. Możliwe jest również hartowanie pod prysznicem, poprzez puszczanie naprzemiennie zimnej i ciepłej wody – kąpiel tego typu poprawia krążenie, uelastycznia skórę i oczywiście uodparnia na zimno.
  4. Można również moczyć stopy w chłodnej wodzie bądź chodzić boso brzegiem morza. Lub, jak czynią to morsy, kąpać się w morzu, jednak nie dłużej niż przez kilkanaście minut i po odpowiedniej rozgrzewce.
  5. Domowym sposobem na hartowanie ciała jest częste chodzenie boso po mieszkaniu oraz wiosną i latem po trawie. W tym przypadku również ważne, by cały czas być w ruchu. Warto również przewietrzać pomieszczenia w domu – sprzyja to nie tylko odporności, ale także jakości snu.

Czytaj też: Co jeść, żeby nie chorować? 10 produktów żywnościowych, które podnoszą odporność

fot. Marek Radziszewski, wikipedia.org, licencja CC BY 2.5

Oceń artykuł

(liczba ocen 18)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA