Nowy sklep

już ON-LINE

Hormon szczęścia (endorfina) - co to jest endorfina?

Endorfina to hormon wywołujący dobre samopoczucie i zadowolenie. Hormon szczęścia jest wydzielany np. podczas wysiłku fizycznego. Jak jeszcze możemy pobudzić wydzielanie endorfin?
Trening na siłowni daje szczęście
Źródło: 123RF

Dlaczego hormon szczęścia?

Endorfiny to grupa hormonów wytwarzanych przez ludzki organizm. Są one odpowiedzialne za dobry nastrój, zadowolenie, a nawet stany euforyczne. Dodatkowo wykazują też działanie przeciwbólowe, tłumią uczucie drętwienia, a nawet zmniejszają lęk! Gdy endorfiny odkryto, zauważono podobieństwo ich działania do morfiny, dlatego nazwano je endogenną morfiną – w skrócie endorfiną. Podobnie jak związek chemiczny jakim jest morfina, endorfiny zmniejszają ból i wprawiają w błogostan.

Czytaj: Sport - energia, endorfiny, euforia

Co to jest endorfina?

Endorfiny wytwarzane są przez organizm w niektórych sytuacjach, a także - co ciekawe - po spożyciu niektórych pokarmów. Do tej pory odkryto aż kilkanaście rodzajów endorfin. Są one produkowane w mózgu i rdzeniu kręgowym w odpowiedzi na bodźce, takie jak wysiłek fizyczny czy śmiech. Endorfiny nazywa się także molekułami emocji. Warto przy tym dodać, że najwięcej receptorów emocji znajduje się w mózgu, w obszarze uważanym za ośrodek odczuwania przyjemności. W latach 60. podczas eksperymentów przeprowadzanych na szczurach wykazano, że elektryczna stymulacja tych miejsc budzi w zwierzętach tak intensywną ekstazę, że wolą one paść z wyczerpania niż przerwać te niezwykle przyjemne doświadczenia.

Czytaj też: Co jeść, aby poczuć szczęście?

Reklama

Endorfiny - jak pobudzić ich produkcję?

Wydzielanie endorfin ma wpływ na nasze dobre samopoczucie, dlatego warto wiedzieć co zrobić, by podnieść ich poziom w organizmie. Przede wszystkim pamiętajmy o wysiłku fizycznym. Badacze nie są zgodni co do tego jak intensywny powinien on być, by ilość wydzielonych endorfin była znacząca. Niektórzy przekonują, że tak zwana euforia biegacza występuje jedynie przy ciężkich, beztlenowych treningach, jednak już nawet umiarkowana aktywność fizyczna – nieco szybszy spacer, 45 minut fitnessu czy godzinna jazda na rowerze wpłyną pozytywnie na nastrój człowieka.

Czytaj też: Obrona przed wrogami, czyli co robić by być zdrowym

Hormon szczęścia w tabletkach

Istnieją suplementy diety, które są w stanie podnieść poziom hormonu szczęścia w organizmie, jednak nie endorfiny, a serotoniny. Zamiast jednak inwestować w sztuczne preparaty, zdecydowanie polecamy skupienie się swojej diecie – niektóre pokarmy pobudzają bowiem wydzielanie hormonów szczęścia. Jednym z nich jest czekolada, która podnosi nie tylko poziom endorfin, ale też serotoniny. Na poprawę nastroju wpłyną też papryczki chili – wszystko dzięki zawartości kapsaicyny. Jeśli poszukujemy jedzenia poprawiającego samopoczucie, sięgnijmy po to bogate w tryptofan, który przekształca się w serotoninę. Niech nasza dieta obfituje w pestki dyni, nasiona słonecznika, mięso, ryby i nabiał.

Czytaj także: Apetyt na dobry humor

Endorfina - hormon miłości

Jednym z niezawodnych sposobów na zwiększone wydzielanie endorfin jest… seks. Już sama gra wstępna powoduje wyrzut hormonów w naszym organizmie, a jeśli dodatkowo zbliżenie zostanie zakończone orgazmem, ich ilość jeszcze się zwiększy. Wpływ na zwiększenie wydzielania endorfin będzie mieć również opalanie oraz śmiech, a dla niektórych – zakupy. Niektóre badania mówią, że do bodźców zwiększających poziom endorfin w organizmie należy także akupunktura.

Czytaj też: Seks to zdrowie. Poznaj 7 faktów medycznych

Reklama

Serotonina - hormon szczęścia bez recepty

Endorfin nie można dostarczyć sobie w postaci leków czy suplementów – jeśli okazałoby się to wykonalne, doszłoby do przełomu w leczeniu zaburzeń nastroju czy dolegliwości bólowych. Apteczne preparaty mogą podnieść poziom serotoniny, który również nazywany jest hormonem szczęścia, jednak tak naprawdę nie jest on hormonem, a neuroprzekaźnikiem. Serotonina ma gigantyczny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Reguluje apetyt, temperaturę ciała i ciśnienie krwi, ma swój udział w skurczach mięśni gładkich, wspólnie z melatoniną reguluje sen, a jej ilość w mózgu wpływa na potrzeby seksualne. Zbyt niski poziom serotoniny może wywołać bezsenność, agresywność, stany lękowe, ciągłe zmęczenie, zwiększoną wrażliwość na ból, a nawet zaburzenia depresyjne. W przypadku pojawienia się tych objawów, stosuje się leki blokujące wtórny wychwyt serotoniny.

Czytaj też: Wybierz sport dla siebie

Oceń artykuł

(liczba ocen 18)