Jak poradzić sobie z depresją?

depresja
Depresję opisał grecki lekarz Hipokrates już czterysta lat p.n.e.. Dziś badania wykazują, że co piąty dorosły człowiek przynajmniej raz w życiu przeżywa stan lub objawy, które można utożsamić z tą chorobą. Jak sobie radzić z depresją? Czy próbować leczyć się samodzielnie czy lepiej od razu udać się do psychoterapeuty? Miliony osób na całym świecie codziennie zadaje sobie te pytania.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) depresja stanowi czwarty najpoważniejszy problem zdrowotny. To zespół zaburzeń psychicznych, na który składają się zły nastrój – różnie nasilony, niepokój psychiczny oraz długotrwały lęk. Psycholodzy twierdzą, że nie ma jednej depresji, istnieją różne jej formy, a stany depresyjne mogą mieć odmienne przyczyny i intensywność. To w zależności od natężenia objawów należy podejmować działania mające na celu wydobycie się z depresji. Depresja może utrzymywać się latami. Czasami jednak trwa bardzo krótko, pojawiając się w określnej porze roku. Mówimy wtedy o depresji sezonowej, mającej charakter przejściowy.

Jak pokonać depresję?

Wyjście z depresji jest trudne, ale  możliwe. Ważne, aby wsłuchać się w swój organizm i powoli realizować jasno wyznaczone cele. Sue Atkinson, autorka książki Jak wydobyć się z depresji uważa, że skuteczną metodą w samodzielnej walce z depresją jest twórczość. Jedną z propozycji Atkinson jest prowadzenie dziennika, w którym należy dokładnie opisywać własne emocje. Metoda ta pozwala lepiej poznać siebie, zastanowić się nad wypieranymi uczuciami, co często przynosi zrozumienie istoty problemu. Spisywanie uczuć pomaga usprawnić umiejętność panowania nad własnymi emocjami. Wyrozumiałość i troska o siebie mogą w dużym stopniu ułatwić walkę z depresją.

Depresja a codzienność

W radzeniu sobie z depresją ważne jest unikanie stresujących sytuacji oraz nienakładanie na siebie zbyt wielu obowiązków. W codziennych czynnościach przydatne okazuje się zarządzanie czasem. Dobra organizacja pomaga panować nie tylko nad planem dnia, ale też nad samopoczuciem i emocjami. Aktywne spędzanie czasu, spotkania z przyjaciółmi i otoczenie rodziny to ważne czynniki przy wychodzeniu z depresji. Duże znaczenie ma też motywacja płynąca ze strony naszych bliskich, potrzebna ilość wsparcia zależy od natężenia choroby. Sue Atkinson zauważa, że ciekawą alternatywną w radzeniu sobie z depresją może być gra na instrumencie muzycznym. Znalezienie odpowiedniej formy relaksu pozwala niektórym osobom szybciej odzyskać wewnętrzną równowagę.

Kiedy udać się do psychoterapeuty?

Leczenie depresji może zająć dużo czasu, dlatego trzeba wykazywać się wytrwałością, dotyczy to zarówno osób chorych, jak i opiekunów osób cierpiących. Sprawianie małych przyjemności zawsze korzystnie wpływa na nastrój i zdrowie psychiczne. Trzeba jednak pamiętać, że jedną z przyczyn depresji jest zaburzenie równowagi chemicznej organizmu, dlatego często w leczeniu niezbędna jest pomoc specjalisty i kuracja farmakologiczna. Depresja to schorzenie, które dotyka coraz większej liczby osób. Nigdy nie należy go lekceważyć, a w przypadku wystąpienia jakichkolwiek objawów trzeba jak najszybciej rozpocząć leczenie – samodzielne przy wsparciu najbliższych lub od razu udać się do specjalisty. 

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA