Dieta bananowa (odchudzająca) - efekty, zasady i jadłospis

Zastanawiasz się ile kalorii ma banan i czy może pomóc w utracie zbędnych kilogramów? Dieta bananowa to kuracja odchudzająca, przynosząca efekty w szybkim tempie. Sprawdź kto jest jej pomysłodawcą oraz dlaczego warto jeść banany.

Najwięcej bananów eksportują Ekwador, Kostaryka, Filipiny, Kolumbia i Gwatemala. Owoce te cenione są za swoje właściwości, dlatego można je włączyć do diety, w tym także odchudzającej, zwanej po prostu dietą bananową.

Ile banan ma kalorii?

Średni banan wraz ze skórką waży około 200 g, a po zdjęciu niejadalnej części zostaje ok. 120 g owocu. W 100 g banana znajduje się około 100 kcal, zatem owoc średniej wielkości  może mieć ich nawet 120.

Banany na zdrowie 

Banany są prawie beztłuszczowe. Ich główny składnik to woda i węglowodany w postaci cukrów. Zawierają za to ok. 1 proc. białka, a także śladowe ilości błonnika i tłuszczów. Charakteryzują się dość wysokim indeksem glikemicznym (65).

Jakie witaminy ma banan?

Banany są źródłem witaminy C, która wzmacnia odporność, a więc warto włączyć je do diety gdy jesteśmy przeziębieni. Jest ona świetnym przeciwutleniaczem, a więc opóźnia procesy starzenia. Ma także właściwości antynowotworowe.

Inne witaminy ukryte w tych owocach to A, E,K, B6, jak również ryboflawina, niacyna i kwas foliowy.

Wartość odżywcza banana

Banany to istna skarbnica potasu oraz niewielkich ilości sodu, co sprawia, że są one wręcz zalecane osobom z nadciśnieniem. Natomiast zawarte w nich cukry szybko dostarczają energii, dlatego regularnie jedzą je sportowcy.

Banan = magnez

Zawarty w bananach magnez koi nerwy. Minerał ten wzmacnia także mięśnie. Banany powinny spożywać m.in. osoby, którym dokuczają bóle i skurcze mięśni. Magnez ma też pozytywne działanie na układ naczyniowo-sercowy. Jest nawet podawany dożylnie osobom, które przeszły zawał. Natomiast w połączeniu z witaminą D oraz wapniem buduje kości. Stosowanie takiego zestawu witamin i minerałów przeciwdziała osteoporozie.

Banany a odchudzanie

Banany wspomagają też odchudzanie. Tzw. dieta bananowa to coraz popularniejsza kuracja, która swoje korzenie ma w Japonii. Opracował ją lekarz Hitoshi Watanabe wraz z małżonką - farmaceutką. Uwzględniając banany w diecie Watanabe zrzucił prawie 17 kilogramów.

Dieta bananowa według Watanabe

Według Japończyków banany wcale nie tuczą. Czterodniowa dieta Watanabe uwzględnia nie tylko jedzenie tych owoców, ale też naukę, aby nie najadać się do syta, a w 80 procentach, co ma pozwolić schudnąć. Ponadto można spożywać wszystko, co jest bez tłuszczu i bez cukru. Wśród produktów zakazanych są też produkty mleczne. Należy jeść najpóźniej o godz. 20 i wysypiać się.

Dieta bananowa 3 dniowa

Wśród kuracji opartych na żółtych owocach znajdziemy dietę bananową trzydniową. Jest ona bardzo rygorystyczna, bo w tym czasie (3 dni) zjeść można jedynie 3 banany oraz wypić 3 szklanki mleka oraz wypić nawet 3 litry wody. Dzięki temu uda nam się schudnąć maksymalnie 3 kilogramy.

Dieta bananowa 7 dniowa

Jeszcze więcej kilogramów stracimy stosując dietę bananową przez 7 dni. Trzy razy dziennie spożywamy pół banana z połową szklanki jogurtu naturalnego lub maślanki oraz łyżeczką miodu. Pomiędzy tymi posiłkami można zjeść małe jabłko, które chroni przed zaparciami i jest źródłem cennych witamin oraz minerałów.

Dieta bananowa 30 dniowa

Śniadanie z banana to główne założenie diety bananowej trzydziestodniowej, która nie jest już tak rygorystyczna. Oprócz owocu należy wypić też szklankę wody mineralnej. W ramach kuracji należy zrezygnować z picia alkoholu i jedzenia słodyczy oraz ograniczyć spożywanie nabiału. Poza tym można jeść wszystko.  

Czytaj też: