Najzdrowsze miejsce w internecie

Kwasy OMEGA 6 - źródła, występowanie i działanie

Kwas Omega 6 to tłuszcz niezbędny w diecie człowieka. Organizm nie wytwarza go sam, więc jest dostarczany wraz z pożywieniem, głównie w produktach pochodzenia roślinnego. Warto poznać źródła kwasów omega 6, a także wiedzieć, jak ich dobroczynne działanie wypływa na nasze zdrowie.
Kwasy tłuszczowe omega 6
Źródło: 123RF
Spis treści

Kwas omega 6 to dobry tłuszcz nienasycony, dobry to znaczy, że dzięki swoim właściwościom potrafi uchronić człowieka przed różnymi schorzeniami. Dlatego tak ważne jest, by dostarczać go do organizmu w codziennej diecie. Ponieważ jest niezbędny do codziennego funkcjonowania należy także do grupy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, czyli tzw. NNKT.

Do kwasów tłuszczowych omega-6 zaliczamy:

  • kwas linolowy (LA),
  • kwas gammalinolenowy (GLA),
  • kwas arachidonowy (AA/ARA).

Stosunek kwasów omega 3 do omega 6

W grupie dobrych tłuszczów nienasyconych znajdują się także kwasy omega 3 oraz omega 9. Obecność wszystkich kwasów z rodziny omega może pozytywnie wpłynąć na stan zdrowia. Niezwykle ważne jest przyjmowanie ich w odpowiednich proporcjach, ponieważ każdy pełni w organizmie inną rolę.

Zarówno kwas omega 3, jak i omega 6 są dla zdrowia tak samo istotne. Jednak podstawą w ich przyjmowaniu jest odpowiedni stosunek ich ilości względem siebie, a powinien wynosić

1:5 lub 1:6. Niestety kwasów omega 3 jest w pożywieniu znacznie mniej, więc trudniej je dostarczyć w diecie. Dlatego zazwyczaj stosunek kwasów omega 3 do omega 6 wynosi nawet 1:12. Tak znaczna ilość kwasów omega 6 utrudnia dostęp do organizmu kwasom omega 3, a to może przynieść negatywne skutki dla zdrowia.

  • Sprawdź, jak działa witamina B17 - amigdalina

Kwasy omega 6 występowanie

Kwas omega 6, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, występuje głównie w żywności pochodzenia roślinnego. Okazuje się, że w codziennej diecie spożywamy znacznie więcej tłuszczów roślinnych niż tych pochodzących z ryb. Co znacznie zaburza proporcje między omega 6, a omega 3.

Kwasy omega 6 źródła i produkty

Źródłem kwasów omega 6 są następujące produkty:

  • olej kukurydziany,
  • olej słonecznikowy,
  • olej sojowy,
  • olej rzepakowy,
  • olej arachidowy,
  • olej sezamowy,
  • olej kokosowy,
  • olej z pestek winogrona,
  • oliwa z oliwek,
  • pestki dyni i słonecznika,
  • sezam,
  • migdały,
  • orzechy ziemne,
  • awokado.

Kwasy omega 6 zawierają także margaryny wyprodukowane z olejów roślinnych. Ważne, aby spożywać je w postaci surowej, ponieważ w procesie smażenia tracą cenne właściwości.

Sprawdź: Jaki olej jest najzdrowszy? Kiedy najlepiej je używać?

Kwasy omega 6 działanie

Kwasy omega 6 szeroko oddziałują na nasze zdrowie. Są istotnym składnikiem błon komórkowych, wspierają odporność, usprawniają pracę układu nerwowego oraz stanowią barierę ochronną przed rozwojem stanów zapalnych. Biorą udział także w prawidłowej pracy układu pokarmowego, serca i nerek. Okazują się pomocne w walce z wieloma dolegliwościami oraz schorzeniami, takimi jak:

  • alergie,
  • ADHD,
  • zaburzenia hormonalne,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • osteoporoza,
  • cukrzyca,
  • choroby skóry,
  • podwyższony poziom cholesterolu.

Mimo dobrego wpływu na zdrowie kwasy omega 6 należy przyjmować z umiarem. Dostarczanie do organizmu nadmiernych ilości może przynieść odwrotne, negatywne skutki i spowodować zmiany miażdżycowe, zakrzepowe, wpłynąć na pracę serca i układu krążenia oraz zaburzyć gospodarkę hormonalną, a także działanie systemu odpornościowego.

Przeczytaj także:

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Najbardziej sycące produkty - 7 niskokalorycznych produktów
Jabłka należą do najbardziej sycących produktów spożywczych
Przeczytaj artykuł
Czego nie lubi owsik? Dieta i zasady odżywiania
Owsik pod mikroskopem
Przeczytaj artykuł
Bigoreksja - co to jest? Objawy, przyczyny i leczenie
Mężczyzna z bigoreksją
Podobne artykuły
Najbardziej sycące produkty - 7 niskokalorycznych produktów
Czego nie lubi owsik? Dieta i zasady odżywiania
Bigoreksja - co to jest? Objawy, przyczyny i leczenie
Czy można jeść masło orzechowe codziennie?
Imbir – właściwości, przeciwwskazania, zastosowanie

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Clear Aligner - działanie i efekty. Jaka cena całego leczenia?
Analiza składu ciała - waga i normy. Na czym polega BIA?
Zapaść serca - objawy i przyczyny. Jak wygląda leczenie?
Spanie nago - czy jest zdrowe? W pojedynkę i z partnerem

Reklama