Choruje na nią 404 mln ludzi na świecie. Dlaczego czasem tak trudno rozpoznać tę chorobę? Sprawdź❗
Choruje na nią 404 mln ludzi na świecie. Dlaczego czasem tak trudno rozpoznać tę chorobę? Sprawdź❗
Choruje na nią 404 mln ludzi na świecie. Dlaczego czasem tak trudno rozpoznać tę chorobę? Sprawdź❗

Kwasy OMEGA 6 - źródła, występowanie i działanie

Kwas Omega 6 to tłuszcz niezbędny w diecie człowieka. Organizm nie wytwarza go sam, więc jest dostarczany wraz z pożywieniem, głównie w produktach pochodzenia roślinnego. Warto poznać źródła kwasów omega 6, a także wiedzieć, jak ich dobroczynne działanie wypływa na nasze zdrowie.
Kwasy tłuszczowe omega 6
Źródło: 123RF
Spis treści

Kwas omega 6 to dobry tłuszcz nienasycony, dobry to znaczy, że dzięki swoim właściwościom potrafi uchronić człowieka przed różnymi schorzeniami. Dlatego tak ważne jest, by dostarczać go do organizmu w codziennej diecie. Ponieważ jest niezbędny do codziennego funkcjonowania należy także do grupy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, czyli tzw. NNKT.

Do kwasów tłuszczowych omega-6 zaliczamy:

  • kwas linolowy (LA),
  • kwas gammalinolenowy (GLA),
  • kwas arachidonowy (AA/ARA).

Reklama

Stosunek kwasów omega 3 do omega 6

W grupie dobrych tłuszczów nienasyconych znajdują się także kwasy omega 3 oraz omega 9. Obecność wszystkich kwasów z rodziny omega może pozytywnie wpłynąć na stan zdrowia. Niezwykle ważne jest przyjmowanie ich w odpowiednich proporcjach, ponieważ każdy pełni w organizmie inną rolę.

Zarówno kwas omega 3, jak i omega 6 są dla zdrowia tak samo istotne. Jednak podstawą w ich przyjmowaniu jest odpowiedni stosunek ich ilości względem siebie, a powinien wynosić

1:5 lub 1:6. Niestety kwasów omega 3 jest w pożywieniu znacznie mniej, więc trudniej je dostarczyć w diecie. Dlatego zazwyczaj stosunek kwasów omega 3 do omega 6 wynosi nawet 1:12. Tak znaczna ilość kwasów omega 6 utrudnia dostęp do organizmu kwasom omega 3, a to może przynieść negatywne skutki dla zdrowia.

Reklama

Kwasy omega 6 występowanie

Kwas omega 6, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, występuje głównie w żywności pochodzenia roślinnego. Okazuje się, że w codziennej diecie spożywamy znacznie więcej tłuszczów roślinnych niż tych pochodzących z ryb. Co znacznie zaburza proporcje między omega 6, a omega 3.

Reklama

Kwasy omega 6 źródła i produkty

Źródłem kwasów omega 6 są następujące produkty:

  • olej kukurydziany,
  • olej słonecznikowy,
  • olej sojowy,
  • olej rzepakowy,
  • olej arachidowy,
  • olej sezamowy,
  • olej kokosowy,
  • olej z pestek winogrona,
  • oliwa z oliwek,
  • pestki dyni i słonecznika,
  • sezam,
  • migdały,
  • orzechy ziemne,
  • awokado.

Kwasy omega 6 zawierają także margaryny wyprodukowane z olejów roślinnych. Ważne, aby spożywać je w postaci surowej, ponieważ w procesie smażenia tracą cenne właściwości.

Reklama

Kwasy omega 6 działanie

Kwasy omega 6 szeroko oddziałują na nasze zdrowie. Są istotnym składnikiem błon komórkowych, wspierają odporność, usprawniają pracę układu nerwowego oraz stanowią barierę ochronną przed rozwojem stanów zapalnych. Biorą udział także w prawidłowej pracy układu pokarmowego, serca i nerek. Okazują się pomocne w walce z wieloma dolegliwościami oraz schorzeniami, takimi jak:

  • alergie,
  • ADHD,
  • zaburzenia hormonalne,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • osteoporoza,
  • cukrzyca,
  • choroby skóry,
  • podwyższony poziom cholesterolu.

Mimo dobrego wpływu na zdrowie kwasy omega 6 należy przyjmować z umiarem. Dostarczanie do organizmu nadmiernych ilości może przynieść odwrotne, negatywne skutki i spowodować zmiany miażdżycowe, zakrzepowe, wpłynąć na pracę serca i układu krążenia oraz zaburzyć gospodarkę hormonalną, a także działanie systemu odpornościowego.

Czytaj również
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Gorzki smak w ustach - rano i po jedzeniu. Co oznacza i jak się go pozbyć?
Gorzki posmak w ustach
Glutaminian sodu - jak dawkować? Szkodliwość i skutki uboczne
Jedzenie z glutaminianem sodu
Czym jest deficyt kaloryczny? Jak go obliczyć? Kiedy przyda Ci się informacja o bilansie kalorycznym?
Produkty ze zbilansowanej diety
Podobne artykuły
Pestki dyni po wysuszeniu
Pestki dyni - właściwości, kcal i wartości odżywcze. Jakie są przeciwwskazania?
Chleb wieloziarnisty razowy
Najzdrowszy chleb – jaki na diecie? Zdrowe pieczywo
Produkty bez glutenu
W czym jest gluten, a co nie zawiera glutenu? Gdzie najwięcej?
Produkty do diety na zbilansowanie indeksu glikemicznego
Indeks glikemiczny - czym jest? Tabele produktów z niskim i wysokim IG
Masło klarowane
Masło klarowane (ghee) - jak zrobić i do czego je stosować?

Reklama


Które nietolerancje pokarmowe są dziedziczne?
Sprawdź!