Różeniec górski: właściwości i cena. Jak długo stosować?

Różeniec górski, czyli korzeń arktyczny to roślina lecznicza, której właściwości mają związek zarówno ze zdrowiem fizycznym, jak i psychicznym. Jego kłącza i korzeń m.in. poprawiają koncentrację, stan emocjonalny, jak i odporność na stres oraz wysiłek. Kto i jak powinien stosować to ziele?
Różeniec górski
źródło:123RF

Spis treści

Co to jest różeniec górski?

Różeniec górski (łac. rhodiola rosea) to roślina, której naturalnymi obszarami występowania są rejony wokółbiegunowe, a dokładnie Azja, Ameryka Północna, a także Europa. W Polsce korzeń arktyczny rośnie przede wszystkim w Tatrach, Bieszczadach i Sudetach.

Arktyczny korzeń należy do gatunku roślinnego określanego jako gruboszowate. Charakteryzuje się dużą ilością łodyg o mięsistych, jasnozielonych liściach, na czubku których wyrastają żółte kwiaty. Za najbardziej cenny uważa się korzeń różeńca górskiego oraz jego kłącze, w których znajdują się liczne substancje lecznicze, a wśród nich m.in.:

  • fenoloalkohol, 
  • rozarin, 
  • rozawin, 
  • rozin, 
  • glikozydy salidrozydu, 
  • flawonoidy, 
  • kwasy organiczne (takie jak bursztynowy, jabłkowy, cytrynowy i szczawiowy), 
  • fenolokwasy, 
  • tłuszcze, 
  • garbniki, 
  • wosk, 
  • steryny, 
  • oksykumaryna i inne.

Korzeń arktyczny zyskał niemałą sławę dzięki odkrytym już wieki temu swoim cechom prozdrowotnym. Jego działanie obejmuje np. działanie antydepresyjne, przeciwzmęczeniowe, przeciwstresowe, antyoksydacyjne, antynowotworowe, czy przeciwneurodegradacyjne. 

Jakie właściwości ma różeniec górski?

Na co dokładnie pomaga różeniec górski? Właściwości tego zioła dotyczą wspierania zarówno sfery fizycznej, jak i psychicznej i emocjonalnej. Zaczynając od tej pierwszej trzeba skupić się na działaniu wzmacniającym rośliny, co przekłada się na lepsze wyniki w sporcie, czy amatorskich aktywnościach fizycznych oraz większą wydolność organizmu. Poza zmniejszeniem obciążenia stresem fizycznym arktyczny korzeń pomaga w niwelowaniu stresu psychicznego, a nawet lęków i depresji. 

W jaki jeszcze sposób wpływa na organizm różeniec górski? Działanie tego zioła dotyczy również zapobiegania powstawaniu wolnych rodników, zwiększenia funkcji poznawczych, koncentracji i uwagi oraz polepszenia krążenia.

Dzięki arktycznemu korzeniowi można zniwelować miejscowe niedokrwienia, zapobiec schorzeniom neurodegradacyjnym, do których należy np. choroba Alzheimera, leczyć choroby autoimmunologiczne oraz zwiększyć libido. Zioło jest też środkiem zalecanym w profilaktyce nowotworowej.

Jak stosować różeniec górski?

Kiedy warto aplikować różeniec górski, jak długo stosować, w jakiej formie – to zagadnienia, które pojawiają się przy okazji interesowania się tym medykamentem. 

Z walorów korzenia arktycznego warto korzystać np.: w okresach przesilenia wiosennego lub jesienno-zimowego, w okresach większego narażenia na stres, w czasach wzmożonego wysiłku psychicznego, intelektualnego, a także fizycznego. Z wyboru tego produktu będą także zadowolone osoby, które narzekają na zmęczenie, senność, brak energii, a także stany depresyjne. Wyciąg z różeńca górskiego można również podawać starszym osobom, które są zagrożone zachorowaniem na schorzenia neurodegeneracyjne, czy nowotworowe. 

Jak już uda się wybrać konkretny farmaceutyk, który zawiera różeniec górski, jak stosować to zioło? W tym względzie należy się opierać na zaleceniach lekarskich, bądź na informacjach podanych na ulotce preparatu, lub też na wskazówkach udzielonych przez farmaceutę. Najczęściej jednak poleca się używać specyfik z różeńcem górskim przez około 4 miesiące, a potem zrobić przerwę na 2 miesiące, po czym wrócić do stosowania preparatu. 

Dawka dobierana jest do konkretnego pacjenta, zazwyczaj od 200 do 400 mg dziennie. Dawkowanie może być odmienne, m.in. w zależności od wieku, wagi, chorób współistniejących, czy przyjmowanych leków pacjenta.

Odżywianie

Preparaty z różeńca górskiego

W jakiej postaci można spotkać różeniec górski? Preparaty bazujące na tej bylinie występują w różnych odmianach. Mogą to być zatem tabletki, kapsułki, wyciąg, ekstrakt, proszek, który się zaparza i można dodawać do napojów, czy wody, bądź też susz, pozyskany z korzenia i kłączy rośliny. Polecanym przez miłośników ziela produktem jest nalewka z różeńca.

Tabletki, czy inna postać preparatu nie powinny być przyjmowane przez kobiety ciężarne i karmiące piersią, ze względu na brak badań prowadzonych w tym zakresie. Ponadto nie należy aplikować korzenia arktycznego dzieciom do 12 roku życia. O szczególnych przypadkach związanych np. ze stanem zdrowia danej osoby, czy przyjmowanymi przez nią lekami, będących przeciwwskazaniami do zażywania różeńca, może zdecydować lekarz.

Sporadycznie zdarza się „przedawkowanie” górskiego różeńca, które objawia się m.in. drażliwością, kołataniem serca i nadmiernym pobudzeniem.

Ile kosztuje i gdzie kupić różeniec?

Ile trzeba zapłacić za różeniec górski? Cena jest zależna m.in. od postaci preparatu, objętości, miejsca zbioru rośliny, itp. Standardowo za buteleczkę z 50 kapsułkami należy zapłacić około 130 zł. Natomiast 50-mililitrowy płynny ekstrakt z różeńca górskiego kosztuje około 150 zł. Koszt ok. 100 g korzenia arktycznego w proszku to mniej więcej 35 zł. Nalewka z różeńca górskiego kosztuje za 100 ml wynosi ok 80 zł.

Nie jest to więc tani farmaceutyk, jednak ze względu na jego lecznicze korzyści, warto przemyśleć wprowadzenie do diety suplementu, jakim jest różeniec górski. Gdzie kupić produkty z tym zielem? Punktami, w których należy pytać o arktyczny korzeń są apteki (w tym internetowe), sklepy zielarskie oraz stoiska ze zdrową, naturalną żywnością i suplementacją. 

Okazuje się, że oprócz podanych wyżej zdrowotnych walorów korzenia arktycznego, niektóre społeczności (np. z Syberii, czy Chin) od lat stosują go w problemach z potencją, zastępując nim korzeń żeń-szenia.

Czytaj też:

Bibliografia

  • 1. Wolski T., Baj T., Ludwiczak A., Głowniak K. i inni, Rodzaj Rhodiola – systematyka, skład chemiczny, działanie i zastosowanie oraz analiza fitochemiczna korzeni dwu gatunków różeńca: Rhodiola rosea L. oraz Rhodiola quadrifida (Pall.) Fish et Mey, „Postępy Fitoterapii”, s. 2-14, 2008, ISSN 1509-8699; ISSN 1731-2477.
  • 2. Radwańska-Paryska Zofia, Rośliny tatrzańskie (Atlasy botaniczne), WSiP, 1988, Warszawa, ISBN 83-09-00256-4.

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Zamknij