Demencja - jak chronić mózg przez dietę i sen?

O tym czy w twoim mózgu rozwinie się demencja decyduje bardzo wiele czynników – predyspozycje biologiczne, styl życia, dieta czy ilość doświadczanego stresu. Zachowanie higieny mózgu to podstawa profilaktyki demencji. Dowiedz się więc co robić, aby chronić mózg przed demencją.
demencja
Źródło: 123RF

Spis treści

Utrzymanie prawidłowej higieny mózgu może pozwolić uniknąć demencji. Pod pojęciem higieny mózgu rozumie się zapewnienie mózgowi jak najbardziej komfortowych i sprzyjających zdrowiu warunków do działania. W tym celu należy dowiedzieć się, co w szczególności szkodzi mózgowi i przyspiesza  rozwój demencji oraz o jakie aspekty życia należy w pierwszej kolejności zadbać, aby obniżyć prawdopodobieństwo rozwoju demencji.

Demencja - chroń mózg przed stresem

Zbyt duże stężenie kortyzolu we krwi, który na skutek stresu wydziela się z nadnerczy, w szczególności niszczy komórki w obrębie hipokampa – struktury mózgu, która odpowiada za pamięć.

Na skutek trwale uszkadzanego hipokampa z biegiem czasu rozwijają się problemy z pamięcią, które są pierwszym objawem demencji. Zdrowy hipokamp chroni mózg przed nadmiarem stresu – hamuje aktywację osi przysadka-podwzgórze-nadnercza, czyli struktur odpowiedzialnych za powstanie reakcji stresowej w organizmie.

Należy wiedzieć o tym, że uszkodzony hipokamp nie jest w stanie wyhamować aktywności tych struktur i obniżyć poziomu stresu w organizmie. Na skutek tego cząsteczki kortyzolu w sposób niczym nieograniczony przenikają do mózgu i jeszcze niszczą komórki nerwowe, co przyspiesza rozwój demencji.

Demencja - sen regeneruje mózg

Kluczowe w aspekcie ochrony mózgu przed demencją jest zapewnienie sobie zdrowego snu. Podczas snu mózg naprawia uszkodzenia wywołane przez kortyzol, porządkuje i zapamiętuje nowe informacje. Aby zapewnić swojemu mózgowi zdrowy i regenerujący sen powinieneś przestrzegać kilku zasad:

  • przede wszystkim ustal odpowiednią dla ciebie długość snu i wysypiaj się
  • wstawaj i kładź się do łóżka o w miarę regularnych porach.
  • nie pracuj w łóżku i nie trzymaj w sypialni komputera – sypialnia powinna być miejscem relaksu i wyciszenia
  • przed snem przewietrz pokój
  • lepiej śpi się w chłodnym i dobrze natlenionym pomieszczeniu

W rezultacie przestrzegania zasad zdrowego snu,  stworzysz swojemu mózgowi odpowiednie warunki do regeneracji, co pozwala obniżyć ryzyko rozwoju demencji w przyszłości.

Reklama

Ochrona przed demencją: czerwone wino, kofeina i

  • olej konopny

Ochronę przed demencją mogą zapewnić także substancje, których stosowania lekarze zazwyczaj zalecają w umiarze.

  • czerwone wino

Pozytywne działanie alkoholu nie zostało jeszcze udowodnione w stu procentach, ale wśród naukowców już od dłuższego czasu mówi się o tym, że spożywanie czerwonego wina w małych dawkach ma działanie ochronne. Oczywiście nie mówimy tu o długotrwałym, niekontrolowanym piciu, które wręcz przeciwnie może przyspieszyć rozwój choroby Alzheimera. Przeciwutleniacze zawarte w czerwonym winie chronią komórki nerwowe mózgu i opóźniają procesy starzenia się mózgu.

Brytyjscy naukowcy odkryli, że kofeina zwiększa pojemność pamięci i ułatwia uczenie. Jest zatem prawdopodobne, że napoje na bazie kofeiny wspierają mózg i zapobiegają rozwojowi demencji. 

  • olej konopny

Także wyciąg z konopi, zawarty w oleju konopnym, posiada działanie hamujące rozwój choroby Alzheimera. Zawiera bowiem kanabinol – substancję, która ma silne działanie przeciwzapalne i regenerujące komórki nerwowe oraz kwasy omega 3 i omega 6 w idealnej proporcji 3:1 posiadające silne działanie regenerujące. 

Czytaj też:

Reklama

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!