Demencja - jak chronić mózg przez dietę i sen?

demencja
Źródło: 123RF
O tym czy w twoim mózgu rozwinie się demencja decyduje bardzo wiele czynników – predyspozycje biologiczne, styl życia, dieta czy ilość doświadczanego stresu. Zachowanie higieny mózgu to podstawa profilaktyki demencji. Dowiedz się więc co robić, aby chronić mózg przed demencją.

Utrzymanie prawidłowej higieny mózgu może pozwolić uniknąć demencji. Pod pojęciem higieny mózgu rozumie się zapewnienie mózgowi jak najbardziej komfortowych i sprzyjających zdrowiu warunków do działania. W tym celu należy dowiedzieć się, co w szczególności szkodzi mózgowi i przyspiesza  rozwój demencji oraz o jakie aspekty życia należy w pierwszej kolejności zadbać, aby obniżyć prawdopodobieństwo rozwoju demencji.

Demencja - chroń mózg przed stresem

Zbyt duże stężenie kortyzolu we krwi, który na skutek stresu wydziela się z nadnerczy, w szczególności niszczy komórki w obrębie hipokampa – struktury mózgu, która odpowiada za pamięć.

Na skutek trwale uszkadzanego hipokampa z biegiem czasu rozwijają się problemy z pamięcią, które są pierwszym objawem demencji. Zdrowy hipokamp chroni mózg przed nadmiarem stresu – hamuje aktywację osi przysadka-podwzgórze-nadnercza, czyli struktur odpowiedzialnych za powstanie reakcji stresowej w organizmie.

Należy wiedzieć o tym, że uszkodzony hipokamp nie jest w stanie wyhamować aktywności tych struktur i obniżyć poziomu stresu w organizmie. Na skutek tego cząsteczki kortyzolu w sposób niczym nieograniczony przenikają do mózgu i jeszcze niszczą komórki nerwowe, co przyspiesza rozwój demencji.

Demencja - sen regeneruje mózg

Kluczowe w aspekcie ochrony mózgu przed demencją jest zapewnienie sobie zdrowego snu. Podczas snu mózg naprawia uszkodzenia wywołane przez kortyzol, porządkuje i zapamiętuje nowe informacje. Aby zapewnić swojemu mózgowi zdrowy i regenerujący sen powinieneś przestrzegać kilku zasad:

  • przede wszystkim ustal odpowiednią dla ciebie długość snu i wysypiaj się
  • wstawaj i kładź się do łóżka o w miarę regularnych porach.
  • nie pracuj w łóżku i nie trzymaj w sypialni komputera – sypialnia powinna być miejscem relaksu i wyciszenia
  • przed snem przewietrz pokój
  • lepiej śpi się w chłodnym i dobrze natlenionym pomieszczeniu

W rezultacie przestrzegania zasad zdrowego snu,  stworzysz swojemu mózgowi odpowiednie warunki do regeneracji, co pozwala obniżyć ryzyko rozwoju demencji w przyszłości.

Ochrona przed demencją: czerwone wino, kofeina i

  • olej konopny

Ochronę przed demencją mogą zapewnić także substancje, których stosowania lekarze zazwyczaj zalecają w umiarze.

  • czerwone wino

Pozytywne działanie alkoholu nie zostało jeszcze udowodnione w stu procentach, ale wśród naukowców już od dłuższego czasu mówi się o tym, że spożywanie czerwonego wina w małych dawkach ma działanie ochronne. Oczywiście nie mówimy tu o długotrwałym, niekontrolowanym piciu, które wręcz przeciwnie może przyspieszyć rozwój choroby Alzheimera. Przeciwutleniacze zawarte w czerwonym winie chronią komórki nerwowe mózgu i opóźniają procesy starzenia się mózgu.

Brytyjscy naukowcy odkryli, że kofeina zwiększa pojemność pamięci i ułatwia uczenie. Jest zatem prawdopodobne, że napoje na bazie kofeiny wspierają mózg i zapobiegają rozwojowi demencji. 

  • olej konopny

Także wyciąg z konopi, zawarty w oleju konopnym, posiada działanie hamujące rozwój choroby Alzheimera. Zawiera bowiem kanabinol – substancję, która ma silne działanie przeciwzapalne i regenerujące komórki nerwowe oraz kwasy omega 3 i omega 6 w idealnej proporcji 3:1 posiadające silne działanie regenerujące. 

Czytaj też:

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA