Demencja starcza - jak jej zapobiegać poprzez ćwiczenia?

Wśród osób starszych panuje przekonanie, że pogorszenie pamięci na starość to normalność. To błąd. Zdobycie wiedzy, jak zapobiegać demencji, pozwoli utrzymać dobrą kondycję mózgu i obniża prawdopodobieństwo wystąpienia demencji starczej w przyszłości.
Osoba z demencją starczą
Źródło: 123RF

Spis treści

Nasz mózg, tak jak każdy organ w ciele, również się starzeje i jest to normalna rzecz. Zbyt szybkie starzenie się mózgu to często jednak niepokojący objaw choroby mózgu. Pozornie niegroźna utrata pamięci w rzeczywistości może oznaczać rozwój demencji. Dowiedz się, jakie są pierwsze objawy demencji starczej, abyś mógł im skutecznie zapobiegać.

Pierwszymi objawami demencji starczej są:

  • problemy z koncentracją
  • zapominanie o tym, co się wydarzyło poprzedniego dnia
  • osłabienie organizmu
  • problemy z koordynacją ruchów
  • obniżony nastrój i skłonność do drażliwości
  • niechęć do podejmowania aktywności
  • utrata błyskotliwości umysłu

Jak zapobiegać rozwojowi demencji starczej?

Starzenie się mózgu, które prowadzi do demencji starczej w wielu przypadkach związane jest z procesami neurodegeneracyjnymi powodującymi poważne zaburzenia poznawcze (np. utrata pamięci, nierozpoznawanie swojego miejsca zamieszkania ani bliskich, niezdolność do logicznego myślenia). Na szczęście możemy nieco spowolnić proces starzenia się mózgu poprzez regularną dbałość o naszą dietę, aktywność fizyczną, trening mózgu czy odpowiednią suplementację. Warto stosować się do kilku podstawowych zasad aby nasz mózg starzał się wolniej.

 

Sposoby na opóźnienie demencji

Aby opóźnić proces starzenia się mózgu, należy każdego dnia przestrzegać kilku zasad. Bardzo ważne w tym kontekście opóźniania demencji jest także wczesne diagnozowanie chorób mózgu.

  • Graj w szachy i rozwiązuj krzyżówki

Codzienny trening poznawczy oparty na grze w szachy czy rozwiązywaniu krzyżówek stymuluje pamięć mózgu, dzięki czemu jest on bardziej aktywny, a także pozwala ćwiczyć koncentrację.

  • Ogranicz spożywanie alkoholu

Alkohol w dużych ilościach niszczy komórki nerwowe budujące mózg, co w znaczący sposób przyczynia się do osłabienia funkcji mózgu i przyspiesza starzenie się mózgu.

  • Dbaj o zdrową dietę dla mózgu

Stosuj dietę bogatą w witaminy z grupy B, zwłaszcza B9 (kwas foliowy) oraz B12 (metylokobalamina). Pij świeże soki warzywne i owocowe zawierające duże ilości witaminy E oraz C. Do posiłków dodawaj naturalny olej słonecznikowy, lniany lub konopny - wzbogacą one dietę w kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6.

  • Utrzymuj częste kontakty ze znajomymi

Utrzymywanie relacji z innymi ludźmi, rozmowa z nimi i poznawanie innych punktów widzenia pozwala utrzymywać aktywny mózg. Samotni seniorzy, którzy nie utrzymują relacji towarzyskich, są 2 razy bardziej narażeni na rozwój demencji starczej, niż ich rówieśnicy utrzymujący regularne kontakty ze znajomymi.

Reklama

Profilaktyka demencji - uprawianie sportu

Mózg to narząd neuroplastyczny co oznacza, że może zmieniać się, regenerować. A przede wszystkim może być odporny na choroby – jeśli oczywiście stworzy się mu sprzyjające do tego warunki.

  • Ćwiczenia fizyczne wyzwalają zmiany biochemiczne (w mózgu wytwarzane zostają neurotrofiny), które sprzyjają neuroplastyczności – czyli tworzeniu nowych połączeń między komórkami mózgu, a nawet powstawaniu nowych neuronów.
  • Wspomniane neurotrofiny wydzielane pod wpływem sportu to substancje przyczyniających się do przetrwania i wzrostu komórek nerwowych w mózgu. Oznacza to, że sport uaktywnia korzystne procesy biochemiczne w mózgu, które regenerują strukturę mózgu, co w bardzo znaczący sposób podtrzymuje zdrowie i aktywność mózgu oraz obniża rozwój chorób mózgu.

Profilaktyka demencji - walka ze stresem

Kortyzol wydzielany jest przez nadnercza w sytuacji, w której się stresujemy lub przez długi czas  mamy negatywny nastrój. Przypuszcza się, że podwyższone stężenie kortyzolu, czyli hormonu stresu, uszkadza hipokamp - czyli część mózgu odpowiedzialną za pamięć. Jak kortyzol wpływa na nasz mózg?

  • Cząsteczki kortyzolu przedostają się do mózgu i niszczą jego komórki, przyspieszając rozwój chorób mózgu, w tym demencji.
  • W tym aspekcie, aby nie dopuścić do rozwoju demencji, najlepiej zacząć uprawiać sport.
  • Badania nad stresem wykazały, że już 30 minut jeżdżenia na orbitreku o połowę zmniejsza ilość kortyzolu we krwi.
  • Okazuje się zatem, że regularne ćwiczenia fizyczne dezaktywują kortyzol i przez to obniżają ryzyko wielu chorób mózgu.

Reklama

Zadbaj o odpowiednie ukrwienie mózgu

Fred Gage w ramach badań prowadzonych w Salk Institute for Biological Studies wykazał nie tylko to, że ćwiczenia pomagają tworzyć nowe komórki nerwowe – także u osób w zaawansowanym wieku. Badacz dowiódł także, że ćwiczenia fizyczne aktywują w mózgu powstawanie nowych naczyń krwionośnych, dzięki czemu mózg staje się lepiej ukrwiony i jednocześnie lepiej dotleniony.

Dbanie o układ krążenia oraz regularna aktywność fizyczna i zaangażowanie towarzyskie to czynniki, które pozwalają opóźnić starzenie się mózgu, a wraz z nim obniżyć prawdopodobieństwo wystąpienia demencji. 

Czytaj też: