Porady

Cukier kokosowy - właściwości, kalorie i indeks glikemiczny

2017-05-12

Cukier kokosowy to alternatywa dla zwykłego białego cukru. Jakie posiada właściwości i gdzie można go kupić? Czy cukier kokosowy jest zdrowy?

Cukier z palmy kokosowej

Cukier kokosowy jest wytwarzany z kwiatów palmy kokosowej, które wyrastają bezpośrednioz orzechów kokosowych. Po nacięciu łodygi kwiatostanu wydostaje się z niej biały, słodki sok. Aż 80% jego składu stanowi woda. Po jej częściowym odparowaniu uzyskuje się jasnobrązowy, gęsty syrop. Następnie formuje się go w bloczki lub podgrzewa dalej aż do osiągnięcia sypkiej konsystencji. W takiej postaci cukier z kokosa trafia do sklepów.

Cukier kokosowy - właściwości

Cukier kokosowy można spotkać także pod egzotyczną nazwą gula java. Wyglądem i smakiem przypomina on cukier trzcinowy. Ma przy tym delikatnie kokosowo-karmelowy posmak. Cukier
z kwiatów palmy kokosowej jest produkowany głównie na Filipinach i w Indonezji, gdzie jest używany do słodzenia potraw od setek lat. Zawiera on od 70 do 79% sacharozy, glukozę i fruktozę, oraz niewielkie ilości potasu, cynku, żelaza czy wapnia - nie można jednak powiedzieć, że w nie obfituje. Absolutnie nie można go więc traktować jako źródła witamin i składników mineralnych w codziennej, zbilansowanej diecie. To po prostu nieco zdrowszy zamiennik zwykłego białego cukru.

Cukier kokosowy - kalorie

Mimo iż cukier z palmy kokosowej jest mniej kalorycznym zamiennikiem zwykłego cukru białego, ich wartość energetyczna jest zbliżona. Cukier z kokosa w 100 g zawiera 381 kalorii, a biały cukier rafinowany – 405. W sklepach internetowych cukier kokosowy znajdziemy w cenie już od 20 zł/kg. Stacjonarnie jest on zwykle droższy o kilka lub kilkanaście złotych.

Cukier kokosowy - IG

Cukier kokosowy zyskał popularność ze względu na niski indeks glikemiczny. Według Instytutu Badawczego Żywności i Żywienia Republiki wynosi on 35, dzięki czemu może być spożywany przez diabetyków. Według innych źródeł – np. Uniwersytetu w Sydney – IG cukru z kokosa równa się 54. Nadal jest to jednak wartość niższa od indeksu glikemicznego zwykłego białego cukru rafinowanego, którego IG wynosi 68. Warto dodać, że według oficjalnego stanowiska Amerykańskiego Stowarzyszenia Diabetologicznego cukier kokosowy pod względem wartości odżywczych jest tożsamy z białym cukrem rafinowanym i nie może być traktowany przez cukrzyków inaczej niż zwykły cukier.

Cukier kokosowy - zastosowanie

Charakterystyczny, kokosowo-karmelowy posmak cukru kokosowego sprawia, że doskonale nadaje się on deserów i słodkich wypieków. Można dosładzać nim drinki oraz kawę, świetnie pasuje także do słodko-kwaśnych potraw o azjatyckim pochodzeniu. Stosuje się go w takich samych ilościach, jak cukier biały.

Cukier kokosowy czy ksylitol?

Jeśli szukamy prawdziwie zdrowej alternatywy dla białego cukru rafinowanego, zamiast po cukier kokosowy sięgnijmy po ksylitol. Zawiera on aż o 40% mniej kalorii i posiada niższy indeks glikemiczny. Dodatkowo, zwiększa przyswajanie wapnia przez kości, a dzięki regulacji pH śliny zapobiega powstawaniu próchnicy. Ksylitol jest także polecany osobom zmagającym się z infekcjami grzybiczymi, ponieważ – w przeciwieństwie do cukru białego – nie sprzyja on namnażaniu się drożdżaków.

Zobacz też:

Zobacz także

Wiadomości
Cukier muscovado - właściwości, kalorie i indeks glikemiczny
Wiadomości
Płatki jaglane - właściwości, kalorie, indeks glikemiczny i gluten
Wiadomości
Płatki orkiszowe - właściwości, kalorie i indeks glikemiczny
Wiadomości
Płatki owsiane - czy zawierają gluten? Właściwości i kalorie
Wiadomości
Płatki owsiane a otręby - czym się różnią i które są zdrowsze?

Dołącz do nas