Ksylitol czy stewia?

Stewia
Źródło:123RF
Ksylitol i stewia to najpopularniejsze propozycje dla tych, którzy zastanawiają się czym zastąpić cukier. Czym się od siebie różnią? Który wybrać? A może sięgnąć po jeszcze inne alternatywy dla „białej śmierci”?

Spis treści

O tym, że biały cukier niekorzystnie wpływa na zdrowie wiedzą nawet małe dzieci. Próchnica, otyłość, choroby serca, cukrzyca to tylko niektóre choroby, co do których przyczyniają się maleńkie białe kryształki. Nic więc dziwnego, że świadomi konsumenci coraz chętniej sięgają po alternatywne metody słodzenia. Prym wiodą ksylitol i stewia.

Czy ksylitol jest zdrowy?

Ksylitol to cukier z brzozy. Jest nie tylko słodki, więc z powodzeniem może być dodatkiem do dań, ale ma też właściwości prozdrowotne. M.in. ułatwia mineralizację, czyli przyswajanie minerałów przez organizm np. wapnia przez kości. Jest dodawany do past do zębów dla najmłodszych dzieci, które w początkach dbania o higienę jamy ustnej powinny unikać fluoru (dopóki nie nauczą się wypluwać pasty do zębów). Zawartość ksylitolu w pastach do zębów pomaga mineralizować szkliwo i zabezpieczać je przed działaniem bakterii. Ale uwaga! Nie oznacza to, że ksylitol można włączyć do diety dzieci i serwować posiłki z dodatkiem tego słodu. Poprawne trawienie ksylitolu wymaga w pełni ukształtowanego, dojrzałego układu pokarmowego. 

Ksylitol ma mniej kalorii niż klasyczny cukier, jedna łyżeczka ma ok.14 kcal (biały cukier – ok. 30 kcal), ale to nie koniec dobrych wiadomości - ma czternastokrotnie niższy indeks glikemiczny od cukru, przez co może być stosowany przez diabetyków. 

Ksylitol może być stosowany jako zamiennik cukru w kawie i herbacie, a także do pieczonych ciast i innych słodkości – w przeciwieństwie do stewii czy miodu, które zmieniają smak wypieków.

Co to jest stewia?

Stewia to roślina pochodząca z Ameryki Południowej i tam wykorzystywana jako naturalny słodzik od setek lat. Nie zawiera kalorii, dostarcza:

  • witaminy C, 
  • kwasu foliowego, 
  • żelaza, 
  • magnezu, 
  • potasu,
  • wapnia. 

Przypisuje jej się działanie antynowotworowe, przeciwbiegunkowe, obniżające ciśnienie, przeciwzapalne i podnoszące odporność. Jeśli chodzi o minusy to stewia pozostawia w ustach specyficzny, lekko gorzkawy posmak, przywołujący na myśl gorycz niektórych ziół.

Mimo to ma wielu fanów na całym świecie, jest też bezpieczna dla diabetyków. Można poddawać ją obróbce termicznej, a więc dodawać także do ciast, natomiast zdecydowanie wpływa ona na końcowy efekt smakowy. 

Czym zastąpić cukier? Pozostałe zamienniki 

Ksylitol i stewia to nie jedyne zamienniki cukru. 

Do popularnych słodzików należą:

Warto poszukać najlepszej dla siebie alternatywy i nawet stopniowo zmieniać nawyki żywieniowe. Nie należy też rewolucjonizować swojej diety z dnia na dzień, gdyż może to niekorzystnie wpłynąć na układ trawienny. 

Sprawdź też: 

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA