Dieta w chorobie Hashimoto. Co jeść, a czego unikać?

Produkty w diecie na Hashimoto
Źródło: 123RF
Osoby zmagające się z Hashimoto powinny wykluczyć ze swojego jadłospisu pewne produkty i włączyć do niego inne. Jak należy odżywiać się chorując na Hashimoto? Prezentujemy najważniejsze zasady diety tarczycowej.
 

Dieta przy Hashimoto – co jeść?

Podstawową bronią w walce ze wszystkimi zaburzeniami pracy tarczycy są środki farmakologiczne, jednak zastosowanie odpowiedniej diety może wspomóc proces leczenia. Jadłospis układa się wówczas tak, aby zapobiec niedoborom określonych składników odżywczych i mineralnych. Osoby chorujące na Hashimoto często mają dodatkowy problem w postaci nadwagi. Aby sobie z nim poradzić, dietę należy skomponować w oparciu o następujące składniki:

  • Białko

Dzięki temu, że białko długo utrzymuje się w żołądku, a do jego strawienia potrzebna jest duża ilość energii, jest to niezbędny składnik w diecie osób walczących z nadwagą, także tą powstałą na skutek choroby Hashimoto. Osoby zmagające się tym schorzeniem powinny spożywać dużo białka, przede wszystkim pod postacią mięsa, jaj, chleba pełnoziarnistego oraz roślin strączkowych. Wyjątkiem jest soja, która wpływa na wzrost poziomu estrogenu, przez co należy ją omijać. W diecie przy chorobie Hashimoto warto ograniczyć także spożywanie mleka, twarogu i jogurtów. Hormony znajdujące się w krowim mleku nie ulegają zniszczeniu w procesie pasteryzacji, a wszystkie produkty mleczne mają niekorzystny wpływ na wchłanianie leków zawierających hormony tarczycy.

To podstawa wielu diet odchudzających i doskonały sposób na poprawienie perystaltyki jelit. Błonnik „zbiera” toksyny z organizmu i  daje poczucie sytości. Osoby chorujące na niedoczynność tarczycy i Hashimoto dziennie powinny spożywać minimum 40 g błonnika. Znajdziemy go przede wszystkim w pełnych ziarnach zbóż oraz owocach i warzywach takich, jak jabłka, soczewica, fasola, banany, marchew, buraki czy awokado.

Jeśli spożywasz mało soli, pamiętaj, aby do diety włączyć inne składniki bogate w jod. Jego najlepszym źródłem są ryby morskie i owoce morza. Jod bierze udział w produkcji tyroksyny i trójjodotyroniny, dlatego jest tak bardzo istotny w diecie przy Hashimoto. Osoby z dużym niedoborem jodu powinny znacząco ograniczyć spożywanie produktów, które zakłócają jego przyswajanie. Są to m.in. brukselka, kalafior, kapusta i rzepa. Jeśli już po nie sięgamy, nie jedzmy ich na surowo, tylko po uprzednim ugotowaniu.

Czytaj też: https://www.medme.pl/artykuly/hashimoto-choroba-modna-czy-grozna,64634.html

Dieta na tarczycę – co wyeliminować?

Osoby zmagające się z Hashimoto powinny stosować się do klasycznych zasad zdrowego odżywiania. Niech posiłki będą lekkostrawne – najlepiej gotowane na parze lub pieczone. Trzy duże porcje dziennie zastąpmy czterema lub pięcioma mniejszymi. Unikajmy cukru, produktów przetworzonych i alkoholu. Warto też zrezygnować z glutenu i zobaczyć jak na taką zmianę zareaguje nasz organizm. Hashimoto to choroba autoimmunologiczna, dlatego późniejsze pojawienie się celiakii, czyli nietolerancji  glutenu, jest bardzo prawdopodobne.

Przestrzeganie powyższych zasad w połączeniu z aktywnością fizyczną i leczeniem farmakologicznym to przepis na sukces w walce z Hashimoto.

Aby osiągnąć najlepsze efekty, każda dieta musi być odpowiednio zbilansowana. Nie zawsze mamy czas na dokładne planowanie posiłków lub wizyty u dietetyka. Wsparciem będzie serwis Peater, który umożliwia dostęp do programów dietetycznych online. Wszystko znajduje się w jednym miejscu: plan żywieniowy, przepisy, lista zakupów, kalkulator kalorii. Dodatkowo otrzymujemy opiekę i porady dietetyka. To gwarancja skutecznego odchudzania.

Zobacz też:

 

Oceń artykuł

(liczba ocen 26)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA