Jesienna chandra. Poznaj sposoby na jesienią depresję

Starszy niż rok
Jesienna chandra objawia się pogorszeniem nastroju, spadkiem energii i brakiem chęci do działania. Po dniach wypełnionych dużą ilością słońca, charakterystycznych dla astronomicznego lata, nadchodzi jesień, temperatura znacznie się obniża, a wraz z nią nasze samopoczucie. Bądźmy czujni, bowiem jesienna chandra może stać się pierwszym krokiem w kierunku jesiennej depresji.

Chandra to stan przygnębienia, któremu towarzyszy zły humor i ogólna niechęć do jakichkolwiek aktywności. Jesteśmy senni, znudzeni i apatyczni, odczuwamy tzw. bezsens w robieniu czegokolwiek. Jesienna chandra nie jest normą, a jedynie okresem przejściowym, dlatego ważne jest, aby starać się zrozumieć sygnały ostrzegawcze wysyłane przez organizm i próbować minimalizować sezonowe wahania emocjonalne. Jesień to okres, w którym organizm gromadzi energię i powoli przygotowuje się do zimy, dlatego w tym szczególnym czasie nasze ciało oraz psychika wymagają zwiększonej troski.

Skąd się bierze jesienna chandra?

Przyczyn obniżonego samopoczucia i braku chęci do działania należy dopatrywać się w zmiennym poziomie hormonów, występującym w okresie jesiennym. Niewystarczająca ilość słońca powoduje, że w naszym organizmie podnosi się poziom melatoniny, będącej jedną z głównych przyczyn złego nastroju i braku energii. Nadwyżka melatoniny sprawia, że czujemy się zmęczeni, ospali i apatyczni. Mamy mniejszą motywację do podejmowania jakichkolwiek aktywności i z większym pesymizmem patrzymy w przyszłość. Pamiętajmy, że chandra ma charakter wyłącznie sezonowy i mija. W przypadku wystąpienia jej objawów, róbmy wszystko, aby wzmocnić swoje siły witalne.

Sposoby na jesienną chandrę

Na jesienną chandrę najlepsze okazują się małe przyjemności. Organizm  potrzebuje wówczas bardziej rozgrzewających potraw. Wskazane jest spożywanie 2-3 gorących posiłków w ciągu dnia. Kluczowe w utrzymaniu dobrego samopoczucia jest także picie dużych ilości płynów, minimu dwa litry na dobę. Wodę z cytryną, tak chętnie spożywaną latem, warto zastąpić domowym kompotem przygotowanym z sezonowych owoców np. gruszek, jabłek, śliwek. Wywar można wzbogacić płatkami migdałów i szczyptą cynamonu, które nie tylko poprawią  nastrój, ale też korzystnie wpłyną na pracę płuc. Jesień to bowiem okres, w którym płuca i jelito grubo, pożytkują wzmożoną ilość energii. Jesienną chandrę obniżą też zdrowe słodkości. Bakalie, olej kokosowy, kakao i miód to produkty, które pozytywnie wpłyną na lepsze samopoczucie. Zdrowe nawyki żywieniowe na pewno zaprocentują przy zwalczaniu smutnej przypadłości.

Jak unikać jesiennej depresji

Chandra jesienna jest rodzajem stagnacji, w jaką wpada nasz organizm. Jeżeli jednak objawy nasilą się do tego stopnia, że nie mamy siły wstać z łóżka lub smutek i przygnębienie nie pozwalają nam normalnie funkcjonować, należy udać się do specjalisty: psychologa lub psychiatry. Każdy z nas ma inną osobowość i inaczej radzi sobie z intensywnością swoich emocji w okresie jesiennym. Nie wolno jednak lekceważyć jesiennej chandry, bowiem może ona prowadzić do poważniejszej i znacznie bardziej uciążliwej choroby jaką jest depresja.

Autor: Jagoda Sałaj

Czytaj też:

Powiązane artykuły
  1. Anhedonia, jeden z kluczowych objawów depresji
  2. Apetyt na dobry humor, czyli dietoterapia w depresji
  3. Bezsenność i depresja często idą w parze
  4. Bohaterowie depresji
  5. Depresja - zabija codziennie 16 Polaków
Oglądaj w MedMeTV
  1. Ćwiczenia terapeutyczne przy zawrotach głowy
  2. Alergia: czy powiększony migdałek może być wynikiem alergii?