Kasza jaglana – właściwości i wartości odżywcze. Cena, kcal

Kasza jaglana to produkt pełen dobroczynnych wartości odżywczych. Bardzo często niedoceniana i niezbyt popularna w polskiej kuchni, należy do najstarszych z rodzajów i najbogatszych we właściwości odżywcze. W domowym jadłospisie częściej wykorzystywane są inne gatunki, takie jak jęczmienna czy gryczana. Jednak żadna z nich nie zastąpi popularnej „jaglanki”, która ma pozytywny wpływ na zdrowie. Warto poznać zalety kaszy jaglanej i korzystać z ogromu dobrodziejstwa tego prostego w przygotowaniu produktu.
Danie z kaszy jaglanej
źrodło:123RF

Spis treści

Z czego jest kasza jaglana? Wytwarzana jest z łuskanych ziaren prosa. Jej zamienna nazwa „jagły” pochodzi od prasłowiańskiego wyrazu, który oznaczał proso, określane mianem najstarszej rośliny uprawnej. W dawnych czasach, nazywana polskim ryżem, kasza jaglana była bardzo powszechna i szeroko wykorzystywana do przyrządzania domowych posiłków. Ostatnio znowu powraca do łask, a jej walory bardzo doceniają wegetarianie i wszyscy, którzy cenią zdrowy tryb życia i odżywiania. 

Kasza jaglana

Kasza jaglana to produkt polecany wszystkim. Jest pozyskiwana z nasion prosa, które na początku procesu produkcji muszą być oczyszczone i obłuskane. Następnie ziarna prosa są obtaczane i polerowane, aby pozbyć się wszelkich pozostałości okrywy nasiennej. Tak powstała kasza jaglana to jeden ze zdrowszych produktów spożywczych. Często określana jest jako „superfoods” czyli żywność o wysokiej wartości odżywczej. Jej ogromną zaletą jest również brak glutenu. 

Co składa się na tak duże wartości odżywcze kaszy jaglanej? Oto jej zalety:

  • duża zawartość witamin z grupy B (B1, B2 i B6),
  • duża ilość łatwo przyswajalnego białka,
  •  zawartość składników mineralnych – żelaza, miedzi, potasu, fosforu, magnezu,
  •  niewielka ilość skrobi,
  • bogactwo antyoksydantów,
  • zawartość krzemu, który rzadko występuje w innych produktach spożywczych,
  • zawartość witaminy E i lecytyny,
  • źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Kasza jaglana zawiera niewielką ilość błonnika pokarmowego, a tym samym uważana jest za produkt lekkostrawny. Warto zatem wprowadzać ją do codziennej diety.

Właściwości kaszy jaglanej

Kasza jaglana to zbiór właściwości odżywczych, które pozytywnie wpływają na cały organizm. Duża zawartość witamin i składników mineralnych powoduje, iż ten rodzaj kaszy charakteryzuje się także ogromnymi właściwościami prozdrowotnymi. Jest ona jednym z najbardziej polecanych produktów zbożowych. 

Oto właściwości kaszy jaglanej:

  •  lekkostrawna,
  • zasadotwórcza, pomaga odkwasićorganizm,
  • zapewnia zdrowy wygląd włosom, skórze i paznokciom,
  • wspomaga naczynia krwionośne poprzez zapobieganie odkładaniu się cholesterolu,
  •  ułatwia przemianę materii,
  • wspomaga odchudzanie,
  •  zapobiega problemom żołądkowym,
  • neutralizuje wolne rodniki,
  • poprawia pamięć i koncentrację,
  • wspomaga mineralizacjękości,
  • przyspiesza regeneracjępo urazach,
  • wpływa na obniżenie poziomu insuliny i glukozy we krwi,
  • ma działanie moczopędne,
  • ma działanie antywirusowe i rozgrzewające,
  • wspomaga detoks organizmu,
  • ułatwia redukcjęstanów zapalnych w organizmie. 

Kasza jaglana dba o zdrowie, ale także sprzyja wydzielaniu serotoniny. Wprowadzenie tego produktu do jadłospisu jest bardzo wskazane dla osób, które spożywają pokarmy o kwaśnym odczynie (kawa, wino, napoje smakowe). Redukuje zakwaszenie w organizmie i pozytywnie wpływa na jego funkcjonowanie. Jej ogromną zaletą jest także łagodny smak. 

Dania z kaszy jaglanej 

Kaszę jaglaną można przygotowywać na wiele sposobów. Nawet osoby na diecie mogą ją wprowadzać do jadłospisu, gdyż jedna szklanka ugotowanej „jagły” to około 220 kcal. A biorąc pod uwagę jej pozytywne właściwości i wartości odżywcze, warto przyrządzać z niej wiele potraw. 

Jakie dania z kaszy jaglanej?

●      Kasza jaglana na słodko- do ugotowanej kaszy należy dodać owoce świeże lub suszone, można ją też wzbogacić jogurtem czy dosłodzić miodem. Można także owoce zmiksować i polać wcześniej ugotowaną kaszę tak przygotowanym musem,

●      Kasza jaglana na słono- (wcześniej zalaną wrzątkiem i odcedzoną) można ugotować z pieczarkami, cebulą, solą i pieprzem. Można także do samej kaszy dodać masło, marchew, sól, pieprz i groszek. Najlepiej jeść na ciepło,

●      Kasza jaglana jako dodatek do mięsa- można zamiennie podawać z innymi kaszami do obiadu, z różnymi gatunkami mięsa. Dobrze smakuje również z krokietami,

●      Kasza jaglana jako sałatka- można ją przyrządzić z ulubionymi warzywami, dodać ogórki, pomidor, cukinię i sałatę,

●      Kasza jaglana jako deser- można także przygotowywać cukierki, desery w formie naleśników lub połączyć kaszę jaglaną z bitą śmietaną i czekoladą,

●      Kasza jaglana jako ciasta- można upiec szarlotkę, drożdżówki z truskawkami i kruszonką, makowiec czy nawet czekoladowy sernik.

Kasza jaglana na odchudzanie

Kasza jaglana wspomaga odchudzanie. Jej właściwości detoksykacyjne przyspieszają metabolizm i regulują pracę jelit. Dieta jaglana nie powoduje przyrostu masy ciała, a przyspiesza spalanie kalorii. Ten rodzaj diety zwany jest często detoksem jaglanym. Taka kuracja trwa do 14 dni i polega przede wszystkim na codziennym jedzeniu kaszy jaglanej w formie 5 posiłków dziennie, przygotowanych na rozmaity sposób.

Ważne, aby poszczególne posiłki były zjadane w równych odstępach – co 3-4 godziny. Kasza jaglana jest sycąca i pełnowartościowa, a oczyszczony organizm prawidłowo funkcjonuje. Dieta jaglana przyczynia się również do zrzucenia zbędnych kilogramów, bez efektu jo-jo. Zaletą tej kaszy w czasie odchudzania jest możliwość przygotowywania z niej wielu smacznych potraw i jest ona doskonałym śniadaniem, obiadem czy kolacją. To także idealna przekąska lub deser. 

Zaletą kaszy jaglanej jest także jej cena. Można już ją kupić za 6 zł za kilogram. Wiele sklepów stacjonarnych, marketów czy sklepów internetowych proponuje zakup kaszy jaglanej, oferując często ceny promocyjne. Warto ją włączyć do codziennego menu i korzystać z jej ogromnych właściwości.    

Czytaj też:

Bibliografia

  • dr D. Czerwińska „Charakterystyka żywieniowa kasz. Wartość odżywcza i zdrowotna kaszy jaglanej”, Przegląd Zbożowo-Młynarski, 2009 r.,
  • dr D. Czerwińska „Czy warto jeść kasze i płatki?”, Katedra Żywienia człowieka, SGGW, 2016 r.

Oceń artykuł

(liczba ocen 1)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.