Popęd seksualny - co go wzmacnia, a co obniża?

Popęd seksualny napędzany jest przez hormony. Duży wpływ na tzw. libido mają też emocje, dieta, stan zdrowia. Zobacz, co wzmacnia popęd, a co działa destrukcyjnie. Sprawdź, jak sobie radzić, gdy spada ochota na seks.
szczęśliwa para
Źródło: 123RF

Spis treści

Co to jest popęd seksualny?

Pod pojęciem popędu seksualnego (libido) rozumie się chęć do podejmowania aktywności w sferze intymnej, pragnienie uzyskania zaspokojenia. Jest to pierwsza z czterech faz szeroko rozumianego zachowania seksualnego, poprzedzająca podniecenie, kopulację oraz odprężenie. Popęd seksualny jest napędzany przez hormony płciowe – zwłaszcza testosteron (T) oraz estradiol (E2), które oddziałują na określone ośrodki w mózgu.

Sam popęd nie wymaga stymulacji ze strony partnera/partnerki, ani jakiegokolwiek innego bodźca o charakterze erotycznym. Stanowi natomiast warunek niezbędny do tego, by mogło dojść do aktywności seksualnej. Jest to więc swego rodzaju motywacja, podatność, potencjalna zdolność. To właśnie libido umożliwia wystąpienie podniecenia, a więc stanu szczególnego pobudzenia emocjonalnego i zmysłowego, stymulowanego przez czynniki zewnętrzne i wewnętrzne (dotyk, widok, zapach, wyobrażenie, fantazja, etc.).

Podniecenie zaś i związane z nim fizyczne pobudzenie, do którego dochodzi na skutek kaskady procesów biochemicznych, pozwalają na odbycie stosunku płciowego lub innych czynności seksualnych.

Co wzmacnia popęd seksualny?

Popęd płciowy jest kwestią osobniczą – jego poziom jest silnie zindywidualizowany w przypadku każdego człowieka z osobna, co więcej, zmienia się też wraz z wiekiem oraz na skutek działania licznych czynników. Co wzmacnia popęd seksualny, a co prowadzi do jego osłabienia?

Istotny jest przede wszystkim poziom hormonów płciowych. Stężenie męskiego testosteronu, żeńskiego estradiolu oraz podobnych substancji rośnie w okresie dojrzewania. Mniej więcej po 35 roku życia poziom T u mężczyzn zaczyna stopniowo się obniżać. W przypadku kobiet wyraźnym punktem zwrotnym jest wejście w okres menopauzy, stężenie E2 spada wówczas bardzo szybko i wyraźnie.

Oprócz wieku, który jest czynnikiem w żaden sposób nie podlegającym modyfikacji, znaczenie w kwestii popędu mają jednak także determinanty, na które człowiek ma większy lub mniejszy wpływ. Na libido działają:

  • stres i zmęczenie, które silnie negatywnie wpływać mogą na gospodarkę hormonalną oraz ogólny stan motywacji, witalność, aktywność, sprawność. Chcąc zatem wzmocnić i utrzymać popęd seksualny na satysfakcjonującym poziomie, należy dbać u unikanie sytuacji oraz stanów stresogennych. Higienie psychicznej służą: uregulowany tryb życia, stabilność w sferze emocjonalnej, społecznej, zawodowej, ekonomicznej. Ważna jest też umiejętność panowania nad emocjami, wyciszania się, regeneracji psychicznej i fizycznej;
  • dieta – obniżenie popędu seksualnego często ma związek z odżywianiem ubogim w sole mineralne i witaminy, przyjmowaniem produktów wysokoprzetworzonych oraz zawierających duże ilości tłuszczów nasyconych. Zalecana jest dieta śródziemnomorska (oliwa z oliwek, ryby i owoce morza, warzywa, owoce, orzechy), szczególnie zaś niewskazane fastfoody i przekąski.  Na podniesienie libido korzystnie wpływać mogą w szczególności takie składniki odżywcze, jak:
    • Witamina E (tłuszcze roślinne, zboża, orzechy, warzywa);
    • Witamina A (podroby, jaja, dojrzewające sery, ryby morskie);
    • Selen (podroby, owoce morza, mleko, jajka);
    • Cynk (mięso, wątroba, ciemne pieczywo, kasza gryczana);
  • ogólny stan zdrowia, w tym ewentualne schorzenia i zaburzenia hormonalne, neurologiczne, naczyniowo-sercowe, metaboliczne, psychiczne. Zaburzenia popędu seksualnego u mężczyzn i kobiet często występują w przypadku otyłości oraz problemów z nią współwystępujących, takich jak nadciśnienie, czy choroba niedokrwienna serca. Niekorzystny wpływ mają też m.in. miażdżyca, cukrzyca, depresja, zaburzenia nerwicowo-lękowe.

Jak utrzymać wysoki popęd seksualny?

Unikaj stresu, jedz zdrowo, dużo się ruszaj. To niemal gotowy przepis na poprawę libido. Co do tego zestawu można dodać? Wysoki popęd seksualny nie musi, ale może być funkcją tego, jak wygląda życie intymne danej osoby. Choć libido nie jest bezpośrednio warunkowane występowaniem bodźców o jawnie erotycznym charakterze, pośrednio wpływ na popęd ma jakość związku oraz praktyk seksualnych - aktualnych, ale też skumulowanych w okresie całego życia.

Regularne i udane życie erotyczne również wpływa na gospodarkę hormonalną, jest też ważnym czynnikiem warunkującym kwestie samooceny, stabilności emocjonalnej, poziomu lęków etc. W szczególności u kobiet istotna jest akceptacja własnego ciała, zaufanie do partnera, brak poczucia wstydu. U mężczyzn ważną determinantą jest wiara we własne możliwości – niepowodzenia w sferze intymnej mogą silnie wpływać na psychikę, czego konsekwencją bywa obniżenie, a nawet całkowity brak popędu seksualnego.

Co na spadek libido u mężczyzn i kobiet?

W sytuacji, gdy niedobory hormonalne lub uwarunkowania emocjonalne powodują znaczny spadek libido u mężczyzn, uniemożliwiający odbycie stosunku, warto jest sięgnąć po środki zaradcze. Oprócz działań długofalowych (dieta, aktywność fizyczna, psychoterapia), doraźnie doskonale sprawdzają się różnego typu akcesoria erotyczne. Wprowadzają one nutę pikanterii, stanowią urozmaicenie, a także umożliwiają zaspokojenie partnerki w inny sposób, aniżeli tylko w trakcie zbliżenia.

Z tak zwanych afrodyzjaków, zaleca się przede wszystkim stosowanie ekstraktu z korzenia żeń-szenia. W użyciu są też wyciąg z lubczyka, miłorzębu japońskiego czy rozmarynu. Uwaga: pomocne w tej materii nie będą tzw. leki na erekcję. Wykazują one bowiem działanie tylko w sytuacji, gdy mężczyzna jest potencjalnie zdolny do uzyskania podniecenia i erekcji, co - jak zostało powiedziane wyżej - nie jest możliwe w przypadku braku libido.

Jeśli chodzi o sferę seksualności kobiecej, częstą przyczyną blokad psycho-fizycznych obniżających popęd seksualny, jest niedostateczne nawilżenie miejsc intymnych. Doskonałym rozwiązaniem w tej sytuacji jest stosowanie tzw. lubrykantów. Wydatnie podnoszą one komfort współżycia, mogą też zwiększać podniecenie oraz poziom satysfakcji.

W takich przypadkach z pomocą przychodzą specjalistyczne sklepy erotyczne, oferujące produkty, które poprawiają i urozmaicają życie seksualne. Można w nich znaleźć zarówno środki farmakologiczne, jak i akcesoria erotyczne. Warto sprawdzić ich asortyment, gdyż dzięki bogatej ofercie każdy może znaleźć coś dla siebie. 

Artykuł zawiera lokowanie produktu 

Bibliografia

  • Jerzy Vetulani, Neurobiologia behawioru seksualnego, Wszechświat, tom `113, nr 1-3 2012.
  • Katarzyna Zapała, Wpływ diety na libido, Psychologia w praktyce, 2 października 2018 NR 11.

Oceń artykuł

(liczba ocen 1)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!