Seler naciowy - właściwości lecznicze i zdrowotne

Seler naciowy właściwości lecznicze zawdzięcza dużej zawartości życiodajnych witamin (A, B, C, E, K) oraz składników mineralnych (potas, fosfor, sód, magnez, wapń). Właściwości selera naciowego pozwalają też upatrywać w nim idealnego produktu żywnościowego dla wszystkich osób, które chcą w sposób zdrowy i zrównoważony zredukować masę ciała.
Seler naciowy pokrojony na desce kuchennej
źródło:123RF

Spis treści

Właściwości lecznicze i odżywcze selera naciowego 

Seler naciowy (łac.: Apium graveolensjest rośliną z rodziny selerowatych. Warzywo to od wieków cenione jest ze względu na wyjątkowe parametry odżywcze, ale też walory lecznicze. Seler naciowy właściwości prozdrowotne zawdzięcza bogactwu zawartych w nim witamin oraz składników mineralnych, a także korzystnej proporcji białek, tłuszczów i węglowodanów (w tym błonnika) zarówno względem siebie nawzajem, jak też w odniesieniu do masy ogólnej produktu. 

Uwagę zwraca wyjątkowo niska kaloryczność selera, a także bardzo niski indeks glikemiczny. Wartości te sprawiają, że seler naciowy można spożywać w bardzo dużych ilościach, bez przybierania na masie, wyłącznie z korzyścią dla zdrowia. 

Właściwości selera naciowego

Właściwości selera naciowego znajdują zastosowanie w leczeniu i profilaktyce wielu chorób i zaburzeń wśród których wymienić można takie, jak:

Za tego typu działanie odpowiadają konkretne składniki selera, w tym przede wszystkim określone witaminy i minerały, wśród których znajdziemy silne antyoksydanty (witaminy C i E), związki stabilizujące pracę układu nerwowego (np. witamina B3), czy substancje obniżające ciśnienie tętnicze (np. potas). 

Reklama

Witaminy w selerze naciowym

Witaminy w selerze naciowym stanowią relatywnie bogatą mieszankę o zróżnicowanych właściwościach. W jej skład wchodzą (dane: Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych:

  • kwas askorbinowy (witamina C) – 3,1 mg. Działa antyoksydacyjnie, zapobiega starzeniu się i nowotworom,
  • tiamina(witamina B1) - 0.021 mg. Wspiera pracę układu sercowo-naczyniowego,
  • ryboflawina(witamina B2) - 0.057 mg. Bierze udział w procesach przemiany materii i produkcji czerwonych krwinek, stabilizuje pracę układu nerwowego, zapewnia prawidłową pracę narządu wzroku,
  •  niacyna(kwas nikotynowy, witamina B3, PP) - 0.320 mg. Wspiera prawidłową pracę mózgu, bezpośrednio uczestniczy w procesach metabolizmu białek, tłuszczów i węglowodanów,
  • cholina(witamina B4 ) – 6,1 mg. Bierze udział w budowaniu struktur mózgu i układu nerwowego u płodu. Powinna być przyjmowana przez kobiety w ciąży,
  • kwas pantotenowy(witamina B5) - 0.246 mg. Uczestniczy w przemianach metabolicznych, działa przeciwzapalnie,
  • witamina B6- 0.074 mg. Korzystnie wpływa na układ nerwowy, krwionośny oraz immunologiczny,
  • witamina A– 449 µg. Poprawia kondycję skóry, odpowiada za prawidłowe widzenie, wspiera odporność, zapobiega nowotworom,
  • foliany(witaminy B9)– 36 µg. Stabilizują pracę systemu nerwowego oraz naczyniowo-sercowego,
  • witamina E– 0,27 mg. Działa antyoksydacyjnie,
  • witamina K – 29 µg. Wspiera wychwytywanie wapnia przez układ kostny.

Składniki mineralne selera naciowego

Właściwości zdrowotne selera naciowego w dużym stopniu zawdzięczamy też obecności określonych składników mineralnych. 

  • Potas – 260 mg. Obniża ryzyko nadciśnienia tętniczego, reguluje pracę serca, bierze udział w przemianach węglowodanów i białek , stabilizuje gospodarkę elektrolitową organizmu oraz jego pH. Seler naciowy jest jednym z najbogatszych źródeł tego pierwiastka wśród wszystkich warzyw.
  • Sód – 80 mg. Przeciwdziała stanom zapalnym oraz reguluje gospodarkę wodną organizmu. Zmniejsza obrzęki. Działa korzystnie w przypadku schorzeń stawów.
  • Wapń – 40 mg. Wzmacnia kości, zapobiega osteoporozie.
  • Fosfor – 24 mg. Wzmacnia kości, stabilizuje pracę układu nerwowego.
  • Magnez – 11 mg. Zwiększa koncentrację. Ułatwia zasypianie. Zapobiega drżeniu mięśni.

Właściwości odżywcze selera naciowego

Właściwości odżywcze selera naciowego czynią zeń idealny produkt dietetyczny. W 100 gramach produktu znajduje się:

●      95,4 g wody,

●      0,69 g białek,

●      0,17 g tłuszczów ogółem, w tym:

o  0,042 g nasyconych kwasów tłuszczowych,

o  0, 032 g kwasów tłuszczowych jednonienasyconych,

o  0,079 g  kwasów tłuszczowych wielonienasyconych.

●      2,97 g węglowodanów, w tym:

o  1,6 g błonnika pokarmowego,

o 1,34 cukrów (m.in. galaktozy, glukozy i fruktozy).

Efektem tego jest wybitnie niska kaloryczność – zaledwie 14 kcal/100 g (57kJ). Dla porównania, 100 gramów ziemniaków zawiera ok 75 kcal, marchwi - 46 kca,l a kalafiora i kapusty – około 25 kcal. Warto też podkreślić bardzo niski indeks glikemiczny selera naciowego, który wynosi zaledwie 15 IG. Dodatkową wartość stanowi znaczna zawartość błonnika, który reguluje procesy trawienne i zapewnia poczucie sytości przez długi czas po posiłku, ograniczając apetyt na kolejne dania. 

Czytaj też:

Bibliografia

  • Celery, U.S. Departnment of Agroculture, https://fdc.nal.usda.gov
  • Mirosław Jarosz, Normy żywienia dla populacji polskiej, Instytut Żywności i Żywienia

Oceń artykuł

(liczba ocen 8)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.
<-- popup -->