Najzdrowsze miejsce w internecie

Dieta dla mózgu dziecka – witaminy i minerały

To, czym każdego dnia karmisz swoje dziecko, ma ogromny wpływ na rozwój jego mózgu. Dieta dla mózgu dziecka bogata w witaminy i minerały pomoże rozwinąć się dziecku szybciej i sprawniej. Dowiedz się, jakie witaminy i minerały powinny się znaleźć w zdrowej diecie dla mózgu dziecka?
Witaminy
Źródło: 123RF
Spis treści

Dzieciństwo to czas, w którym dziecko musi nauczyć się poprawnie mówić, czytać, pisać. To jednak nie koniec wyzwań jakie stoją przed maluszkiem. Aby mógł sprawnie radzić sobie w przyszłości, powinien też nauczyć się koncentracji, panowania nad swoimi emocjami i współdziałania z innymi. Wszystko to jest możliwe dzięki wytężonej pracy mózgu, który potrzebuje wsparcia na drodze swojego rozwoju.

Witaminy w diecie dla mózgu dziecka 

Dziecko wszystkimi zmysłami odbiera otaczający świat i bez przerwy uczy się nowych rzeczy. Aby jego mózg mógł sobie z tym wszystkim poradzić, komórki, które go budują, powinny komunikować się ze sobą szybko i sprawnie. Zapewnią to witaminy z grupy B, a szczególnie witamina B12, która usprawnia przepływ krwi do mózgu, dzięki czemu lepiej go dotlenia.

Dobrym źródłem witamin z grupy B są:

  • banany
  • ziemniaki
  • produkty pełnoziarniste (makaron, ryż, kasze)
  • nabiał
  • mięso drobiowe

Witaminy C, E i β- karoten to substancje odżywcze, których także nie powinno zabraknąć w diecie dziecka. Usprawniają one pracę i dotlenienie mózgu. W jakich produktach znajdziemy te witaminy?

Bogatym źródłem witaminy C jest:

  • kapusta kiszona
  • papryka
  • żurawina
  • ziemniaki
  • owoce cytrusowe

Duże ilości witaminy E występują w:

  • orzechach włoskich
  • migdałach
  • otrębach pszennych
  • oleju słonecznikowym

Z kolei β- karoten, którego również nie powinno zabraknąć w diecie maluszka, znajdziesz w produktach takich jak:

  • marchew,
  • kapusta,
  • ciemny ryż,
  • brukselka.

Minerały w diecie dla mózgu dziecka

Oprócz witamin, wsparciem dla mózgu dziecka są także minerały. Często nie zwraca się na nie dużej uwagi i zapomina się o tym, aby zapewnić ich optymalny poziom w codziennej diecie.

Dostarczając mózgowi niezbędnych składników odżywczych przyczyniamy się do wytwarzania neuroprzekaźników w mózgu. Właściwie dobrane pokarmy zawierające odpowiednią ilość minerałów mogą zwiększają energię umysłową i usprawniają myślenie.

Mózg twojego dziecka w sposób szczególny wspierają:

  • magnez – poprawia pamięć i myślenie, wpływa na poprawę nastroju
  • żelazo – przyczynia się do poprawy wydolności mózgu, gdyż stymuluje dotlenieniem mózgu
  • jod – neutralizuje toksyny, które niszczą komórki nerwowe budujące mózg
  • cynk – usprawnia działanie zmysłów (smaku, zapachu), poprawia sprawność intelektualną, wpływa na poprawę nastroju

Co istotne, wszystkie te składniki mineralne znajdują się w pożywieniu. Co jeść? Zadbaj, by w diecie twojego dziecka nie zabrakło:

  • jagnięciny i cielęciny,
  • pestek dyni,
  • kiełków pszenicy (źródło cynku),
  • ryb,
  • kefiru,
  • brązowego ryżu (źródło jodu),
  • wołowiny,
  • jaj,
  • roślin strączkowych (źródła żelaza),
  • kakao,
  • awokado,
  • kaszy gryczanej (źródło magnezu). 
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Dieta dla mózgu
Przeczytaj artykuł
Dieta, którą pokocha Twój mózg - pobierz darmowy ebook
Produkty dobre dla mózgu
Przeczytaj artykuł
Zdrowe jelita to zdrowy mózg
Jelita człowieka to drugi mózg
Przeczytaj artykuł
Czy jedzenie fast foodów pomoże zdać egzamin?
Niezdrowe przekąski, jak frytki i hamburgery
Podobne artykuły
Dieta na koncentrację i pamięć u dziecka
Kwasy DHA dla dziecka - dieta dla mózgu
Woda mineralna - jak działa na mózg?
Jak energetyki (napoje energetyczne) wpływają na pracę mózgu?

Czym jest long covid? 😷
Trwa nawet do 12 tygodni 🤧