Dieta dla mózgu dziecka – witaminy i minerały

To, czym każdego dnia karmisz swoje dziecko, ma ogromny wpływ na rozwój jego mózgu. Dieta dla mózgu dziecka bogata w witaminy i minerały pomoże rozwinąć się dziecku szybciej i sprawniej. Dowiedz się, jakie witaminy i minerały powinny się znaleźć w zdrowej diecie dla mózgu dziecka?
Witaminy
Źródło: 123RF

Spis treści

Dzieciństwo to czas, w którym dziecko musi nauczyć się poprawnie mówić, czytać, pisać. To jednak nie koniec wyzwań jakie stoją przed maluszkiem. Aby mógł sprawnie radzić sobie w przyszłości, powinien też nauczyć się koncentracji, panowania nad swoimi emocjami i współdziałania z innymi. Wszystko to jest możliwe dzięki wytężonej pracy mózgu, który potrzebuje wsparcia na drodze swojego rozwoju.

Witaminy w diecie dla mózgu dziecka 

Dziecko wszystkimi zmysłami odbiera otaczający świat i bez przerwy uczy się nowych rzeczy. Aby jego mózg mógł sobie z tym wszystkim poradzić, komórki, które go budują, powinny komunikować się ze sobą szybko i sprawnie. Zapewnią to witaminy z grupy B, a szczególnie witamina B12, która usprawnia przepływ krwi do mózgu, dzięki czemu lepiej go dotlenia.

Dobrym źródłem witamin z grupy B są:

  • banany
  • ziemniaki
  • produkty pełnoziarniste (makaron, ryż, kasze)
  • nabiał
  • mięso drobiowe

Witaminy C, E i β- karoten to substancje odżywcze, których także nie powinno zabraknąć w diecie dziecka. Usprawniają one pracę i dotlenienie mózgu. W jakich produktach znajdziemy te witaminy?

Bogatym źródłem witaminy C jest:

  • kapusta kiszona
  • papryka
  • żurawina
  • ziemniaki
  • owoce cytrusowe

Duże ilości witaminy E występują w:

  • orzechach włoskich
  • migdałach
  • otrębach pszennych
  • oleju słonecznikowym

Z kolei β- karoten, którego również nie powinno zabraknąć w diecie maluszka, znajdziesz w produktach takich jak:

  • marchew,
  • kapusta,
  • ciemny ryż,
  • brukselka.
 

Reklama

Minerały w diecie dla mózgu dziecka

Oprócz witamin, wsparciem dla mózgu dziecka są także minerały. Często nie zwraca się na nie dużej uwagi i zapomina się o tym, aby zapewnić ich optymalny poziom w codziennej diecie.

Dostarczając mózgowi niezbędnych składników odżywczych przyczyniamy się do wytwarzania neuroprzekaźników w mózgu. Właściwie dobrane pokarmy zawierające odpowiednią ilość minerałów mogą zwiększają energię umysłową i usprawniają myślenie.

Mózg twojego dziecka w sposób szczególny wspierają:

  • magnez – poprawia pamięć i myślenie, wpływa na poprawę nastroju
  • żelazo – przyczynia się do poprawy wydolności mózgu, gdyż stymuluje dotlenieniem mózgu
  • jod – neutralizuje toksyny, które niszczą komórki nerwowe budujące mózg
  • cynk – usprawnia działanie zmysłów (smaku, zapachu), poprawia sprawność intelektualną, wpływa na poprawę nastroju

Co istotne, wszystkie te składniki mineralne znajdują się w pożywieniu. Co jeść? Zadbaj, by w diecie twojego dziecka nie zabrakło:

  • jagnięciny i cielęciny,
  • pestek dyni,
  • kiełków pszenicy (źródło cynku),
  • ryb,
  • kefiru,
  • brązowego ryżu (źródło jodu),
  • wołowiny,
  • jaj,
  • roślin strączkowych (źródła żelaza),
  • kakao,
  • awokado,
  • kaszy gryczanej (źródło magnezu). 

Czytaj też: