Jak jedzenie brokułów działa na mózg?

​Brokuły posiadają właściwości przeciwzapalne, antyutleniające i przeciwalergiczne. Wspierają walkę z chorobami nowotworowymi, otyłością, korzystnie wpływają też na wzrok. Ze względu na niezwykle korzystne dla zdrowia właściwości, z pewnością nie może zabraknąć brokułów w diecie dla mózgu. Poznaj właściwości brokułów dla zachowania dobrej kondycji mózgu!
jak jedzenie brokułów wpływa na mózg
Źródło: 123RF

Spis treści

Brokuły uprawiano już w starożytnej Grecji i Rzymie. Do Polski trafiły w XVI wieku dzięki królowej Bonie, a dopiero 200 lat później z Antwerpii na Wyspy Brytyjskie sprowadził je rzeźbiarz – Peter Scheemakers. Brokuły w Stanach Zjednoczonych pojawiły się stosunkowo późno, bo dopiero na początku dwudziestego stulecia. Obecnie brokuły oprawiane są niemal na całym świecie i stanowią dodatek do wielu codziennych potraw.

Dieta dla mózgu – brokuły witaminy i minerały

Brokuły witaminy i minerały w 100 g ugotowanych brokułów:

Witaminy

  • Witamina C 64,9 mg
  • Witamina A 1548 IU
  • Witamina K 141,1 ng
  • Kwas foliowy 108 ng
  • Witamina B6 0,200 mg
  • Tiamina 0,063 mg
  • Ryboflawina 0,123 mg
  • Niacyna 0,553 mg

Minerały

  • Sód 41 mg
  • Potas 375 mg
  • Cynk 0,45 mg
  • Wapń 40 mg
  • Żelazo 0,67 mg
  • Fosfor 67 mg
  • Magnez 21 mg

Brokuły znane są z wysokiej zawartości witaminy C  (200 gramów pokrywa jej dzienne zapotrzebowanie, co pozwala podnieść odporność organizmu i pozbyć się na przykład alergicznego kataru. Witamina C jest także silnym antyutleniaczem, co oznacza, że neutralizuje działanie wolnych rodników. Dodatkowo brokuły zawierają także duże ilości witaminy B, A, K, które umożliwiają wchłanianie witaminy D. Zatem jedzenie brokułów jest zalecane przy kuracji witaminą słońca.

Brokuły właściwości w diecie dla mózgu

Brokuły to nie tylko bogactwo witamin i minerałów, które są podstawą w diecie dla mózgu. Brokuły posiadają dobre dla zdrowia mózgu właściwości także ze względu na substancję zwaną sulforafanem. Jest to naturalna substancja chemiczna zawarta w brokułach, która przynosi wiele korzyści zdrowotnych twojemu mózgowi!

Sulforafan wykazuje właściwości chroniące mózg ponieważ:

  • hamuje rozwój wolnych rodników, na które mózg jest silnie narażony
  • hamuje rozwój komórek nowotworowych – zarówno na etapie ich powstawania, jak i już w zaawansowanych etapach chorób nowotworowych
  • zapewnia zachowanie optymalnego poziomu cukru we krwi
  • chroni naczynia krwionośne i umożliwia ich regenerację

Sulforafan uwalniany jest w trakcie rozdrabniania brokułu, niestety łatwo ulega dezaktywacji na skutek gotowania. Z tego właśnie względu dietetycy zalecają, aby gotować brokuły krótko i w możliwie najniższej temperaturze. Na długo przed gotowaniem warto pokroić brokuły, aby zwiększyć wydzielanie sulforafanu.

Czytaj także:

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!