Kasze bezglutenowe – lista, rodzaje i cena. Gdzie kupić?

Kasze bezglutenowe to te, które w naturalny sposób nie zawierają glutenu. To idealne urozmaicenie posiłków osób uczulonych na gluten oraz tych, którzy pragną wyeliminować ten rodzaj białka z codziennego jadłospisu. Warto zatem poznać właściwości kasz bezglutenowych, aby zmniejszać nadwrażliwość na ten składnik.
Kasze bezglutenowe rozsypane na kuchennym blacie
źrodło:123RF

Spis treści

Gluten to białko pochodzenia roślinnego. Nie tylko znajduje się w samych ziarnach pszenicy, jęczmienia, żyta czy owsa, ale występuje także w produktach z nich powstających. Dlatego też niektóre kasze zawierają tego typu białko roślinne. Istnieje jednak wiele produktów, które w naturalny sposób nie zwierają glutenu. Do nich właśnie należą kasze bezglutenowe. Wprowadzanie ich na stałe do diety pozwala zdrowo funkcjonować organizmowi, który nie toleruje glutenu. Kasze to bardzo ważny składnik diety bezglutenowej.

Kasze bezglutenowe 

Kasze bezglutenowe przeznaczone są dla osób, które nie tolerują glutenu. Ale trudno jest całkowicie wyeliminować produkty zbożowe z diety, gdyż stanowią bardzo ważna rolę w procesie żywienia. Lekarze często podkreślają , iż w piramidzie żywieniowej właśnie produkty zbożowe stanowią jej podstawę. Dlatego też nie warto z nich rezygnować, nawet w przypadku nietolerancji glutenu. 

Kasze bezglutenowe powinny być spożywane przez osoby uczulone na gluten, a także dodatkowo dotknięte następującymi schorzeniami:

  •  diabetycy - wszyscy, którzy zmagają się z cukrzycą powinni spożywać kasze, gdyż zawarta w nich skrobia podnosi poziom insuliny we krwi,
  •  osoby z podrażnionym układem trawiennym- kasze bezglutenowe są lekkostrawne, ochraniają żołądek, wspomagają pracę jelit,
  •  osoby borykające się z anemią- zawarte w kaszach żelazo, witamina E i kwas foliowy wspomagają układ krwionośny,
  •  nadciśnieniowcy- kasze wspomagają układ krążenia dzięki zawartości potasu,
  • osoby na dietach odchudzających,
  • wszyscy, którzy posiadają za wysoki cholesterol.

Uczulenie na gluten nie wyklucza możliwości spożywania różnego rodzaju kasz - trzeba tylko wybrać te właściwe. 

Lista kasz bezglutenowych

Dieta bezglutenowa opiera się na produktach naturalnie bezglutenowych lub przetworzonych w taki sposób, aby zawartość glutenu nie przekraczała 20 mg na kilogram produktu. Wszystkie tego typu artykuły spożywcze oznaczone są symbolem „przekreślonego kłosa”. 

Oto lista bezglutenowych kasz:

●      kasza gryczana bezglutenowa- ten rodzajpowstaje z nasion gryki. Zawarte w niej białko zapewnia organizmowi prawidłowe funkcjonowanie, wzmacnia odporność, zabezpiecza naczynia krwionośne i reguluje poziom insuliny we krwi. Najzdrowsza jest kasza gryczana bezglutenowa niepalona. Zawiera witaminy, potas, wapń, magnez, żelazo, kwas foliowy, 

●      kasza jaglana bezglutenowa- charakteryzuje ją duża zawartość witamin z grupy B, witaminy E, krzemu, skrobi i dużej ilości łatwo przyswajalnego białka.Zawiera także dużo składników mineralnych, takich jak żelazo, miedź, potas, fosfor i magnez. Cechuje ją duże bogactwo antyoksydantów. Jest lekkostrawna, zapobiega problemom żołądkowym, ułatwia przemianę materii, wspomaga naczynia krwionośne. Jest także zasadotwórcza, a to oznacza, iż pomaga w odkwaszaniu organizmu,

●      kasza kukurydziana- jest pozyskiwana z ziarna kukurydzy. Szczególnie polecana osobomchorym na celiakię. Stymuluje poziom insuliny we krwi, a zatem jest wskazana także dla cukrzyków. Bardzo wspomaga pracę układu trawiennego i ochrania żołądek. Dzięki zawartości luteiny pozytywnie wpływa na wzrok. Może być podawana nawet małym dzieciom,

●      komosa ryżowa- zawiera cały zestaw witamin z grupy B, magnez i fosfor. Jest bardzo lekkostrawna, a zatem często zalecana osobom z problemami żołądkowymi i układem pokarmowym. Znacznie poprawia trawienie. Jako jedna z niewielu dostarcza organizmowi białko wraz z aminokwasami egzogennymi. Dlatego też może być używana jako zamiennik mięsa,

●      amarantus- ta kasza to pokrewna komosy ryżowej. Chętnie wykorzystywana przez wegetarian, gdyż dostarcza organizmowi całkowite białko. Zawiera także witaminy z grupy B, wapń, żelazo i fosfor. Amarantus wspomaga pracę układu krwionośnego i sercowo-naczyniowego. Jej regularne spożywanie obniża ciśnienie i walczy z cukrzycą.

Reklama

Kasza owsiana bezglutenowa

Przy produkcji bezglutenowej kaszy owsianej jest zachowywana wyjątkową ostrożność. Owies jest co prawda zbożem naturalnie bezglutenowym, ale często zanieczyszczenie owsa następuje już na etapie uprawy. Kasza owsiana bezglutenowa, opatrzona znakiem „przekreślonego kłosa”, może być całkowicie bezpiecznie wykorzystywana w diecie bezglutenowej. Jej ziarna są izolowane na każdym etapie produkcji. 

Warto wprowadzać ją jako kaszę bezglutenową do jadłospisu z uwagi na ogromną ilość zawartych w niej antyoksydantów. Spowalniają one proces starzenia, zapobiegają nowotworom, chronią przed nadciśnieniem tętniczym i cukrzycą. Owies zwiększa także odporność i zapobiega cukrzycy. Kasza owsiana tworzy w układzie pokarmowym żelową ochronę, wspierającą układ trawienny i ułatwiający wypróżnianie. Jest to produkt spożywczy wyjątkowo lekkostrawny.  

Kasza bez glutenu

Osoby uczulone na gluten często zastanawiają się, którą kaszę bezglutenową wybrać. Każda z nich ma bardzo dużo wartości odżywczych. Z pewnością wegetarianie i weganie powinni spożywać jak najwięcej amarantusa i komosy ryżowej. Te rodzaje kasz bezglutenowych idealnie zastępują mięso i nabiał. Kasze bezglutenowe w niczym nie ustępują kaszom, zawierającym gluten, pod względem zawartości witamin i minerałów. Największe wątpliwości budzi kasza owsiana. Ale większość osób nietolerujących gluten może śmiało włączyć do swojej diety bezglutenowe kasze owsiane, gdyż poddawane są one w procesach produkcji etapom szczegółowego oczyszczania z glutenu, który mógł pojawić się podczas zbioru, transportu czy przechowywania owsa. 

Wszystkie kasze bezglutenowe charakteryzują się ogromem właściwości odżywczych, tak niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.  

Czytaj też:

Bibliografia

  • M. Stępień, P. Bogdański „Nadwrażliwość na gluten – fakty i kontrowersje”, Wybrane Problemy Kliniczne, Klinika Chorób Wewnętrznych, Zaburzeń Metabolicznych Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, 2013 r.,
  • K. Obtułowicz, J. Waga, W. Dyga „Gluten – mechanizmy nietolerancji, objawy i możliwości leczenia”, Zakład Alergologii Klinicznej i Środkowej UJCM w Krakowie, Przegląd Lekarski, 2015
  • I. Rybicka, A. Gliszczyńska-Śmigło „Niedobory składników odżywczych w diecie bezglutenowej”, Katedra Technologii i Analizy Instrumentalnej, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2016 r.,
  • dr D. Czerwińska „Czy warto jeść kasze i płatki?”, Katedra Żywienia człowieka, SGGW, 2016 r.,
  • B. Burtniak, J. Surgiel „Kasze na stół”, Poradnik Gospodyni, Zachodniopomorski Magazyn Rolniczy, 2017 r.,

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.
<-- popup -->