Jak poprawić krążenie? Ćwiczenia, leki i domowe sposoby

Co robić, gdy krążenie krwi nie jest prawidłowe? Jakie ćwiczenia, dietę i inne domowe sposoby zaleca się w przypadku zaburzeń krążeniowych? Jakie leki może przepisać lekarz w takiej sytuacji?
Wizualizacja wnętrza żyły
źródło:123RF

Spis treści

Kiedy poprawić krążenie?

Sprawnie funkcjonujący układ sercowo-naczyniowy zapewnia organizmowi dobre krążenie krwi. Krew krążąca w żyłach i tętnicach z odpowiednią mocą sprawia, że organy wewnętrzne oraz poszczególne komórki i tkanki są dotlenione. 

Jeśli krążenie nie jest właściwe, ustrój reaguje na taką sytuację rozmaitymi objawami, np.:

  • powracającym uczuciem zimnych dłoni i stóp
  • osłabieniem kondycji paznokci (które się łamią i rozdwajają) i włosów (które się przerzedzają), 
  • przesuszeniem skóry, 
  • gorzej gojącymi się ranami na skórze. 

0Innymi symptomami, które mogą świadczyć o kłopotach z krążeniem są m.in. częste drętwienie rąk i nóg, a także pojawienie się „pajączków”, czyli pękanie naczynek krwionośnych na nogach. Poza tym u panów może wystąpić problem z erekcją.

Osoby obserwujące u siebie powyższe oznaki powinny udać się na konsultację lekarską. Co można zrobić, by wesprzeć działanie swojego serca i całego systemu sercowo-naczyniowego, jak poprawić krążenie? Oprócz stosowania się do zaleceń lekarskich warto postawić na zdrową dietę, codzienny ruch oraz eliminację używek, takich jak palenie papierosów.

Jak szybko poprawić krążenie?

Wielu pacjentów borykających się z kłopotami krążeniowymi pragnie wiedzieć jak poprawić krążenie krwi. Jest na to wiele sposobów. Warto je znać, by w razie konieczności, szybko móc je zastosować. Medyk, pod którego opieką jest dana osoba, również podpowie jakie zachowania najlepiej przysłużą się układowi krążeniowemu, a których zdecydowanie unikać.

To, co poprawia krążenie w skuteczny sposób, to każdy rodzaj ruchu, zwłaszcza na świeżym powietrzu. Jeśli chodzi o formę aktywności fizycznej, to nie jest to tak istotne, ponieważ równie skuteczny w świetle przydatności dla dobrego krążenia może być długi spacer co jazda rowerem. 

Jeszcze jak polepszyć krążenie? Bardzo dobrą metodą na właściwe krążenie krwi jest wprowadzenie zdrowej diety, opartej na naturalnych składnikach, ostrych, pobudzających krążenie przyprawach (np. papryka chili, ostra papryka, pieprz oraz imbir), rybach i owocach morze, bogatych w kwasy omega-3, nasionach i pestkach, a także orzechach. 

Ponadto jedzenie cytrusów, takich jak cytryny i pomarańcze, zapewnia ustrojowi dostawę witaminy C oraz hesperydyny, które m.in. mają właściwości ochraniające i uszczelniające naczynia krwionośne. 

Ćwiczenia na poprawę krążenia

Skuteczne ćwiczenia na poprawę krążenia to takie, dzięki którym rusza się nogami oraz innymi częściami ciała, a tętno przyspiesza. Dobre na krążenie mogą okazać się zarówno przysiady, marsz, czy pompki, jak i bardziej zaawansowane zestawy aerobowe. 

Jak poprawić krążenie w nogach, rękach, czy innych częściach ciała? Można wybrać jedną lub kilka dyscyplin sportowych, np.:

  • nordic walking, 
  • bieganie, 
  • jogging, 
  • pływanie, 
  • jazda na rowerze, 
  • aerobik, 
  • gra w tenisa, itp. 

Na krążenie może pomóc nawet zwykły spacer, jeśli tylko będzie wystarczająco długi. Dużo istotniejsze jest to, by wprowadzić regularność aktywności fizycznej. Najlepszym rozwiązaniem jest ćwiczenie co najmniej pięć razy w tygodniu, tak żeby jeden trening trwał chociaż 30 minut. Aby ruch był optymalny, każdą aktywność fizyczną należy poprzedzić porządną rozgrzewką i zakończyć nie za krótkim rozciąganiem. 

Jak szybko poprawić krążenie? Można zrobić kilkunastominutową gimnastykę, angażującą jak najwięcej części ciała. 

Ponadto jeśli ktoś większość dnia spędza w pozycji siedzącej lub stojącej, warto, by codziennie przez kilka-kilkanaście minut poleżał z nogami w górze. Pomocnym w usprawnieniu układu krążenia jest też masaż stóp.

Leki na poprawę krążenia

Medyk, do którego trafi osoba z zaburzeniami krążenia, być może postanowi przepisać jej leki na poprawę krążenia obwodowego. Lekarz może wówczas zaaplikować jej preparat na receptę zawierający trimetazydynę. Jest to farmaceutyk, który poprawia metabolizm mięśnia sercowego. Ma on też za zadanie ograniczyć niedokrwienie serca. To lekarstwo, które jest chętnie zalecane pacjentom z chorobą wieńcową. 

Na polepszenie krążenia mogą też zostać zalecone leki na żylaki, bądź leki flebotropowe. Jeszcze jak poprawić układ krążenia stosując farmakoterapię? Być może pacjentowi z anomaliami krążeniowymi zostanie polecony środek dostępny bez recepty oparty na magnezie i potasie. Często bowiem niedobór tych dwóch pierwiastków powoduje kłopoty z krążeniem. 

Jeszcze innymi preparatami, na które decydują się lekarze, są naturalne flawonoidy, stanowiące wyciąg z roślin.

Zanim zostanie dobrany odpowiedni preparat, czy lek, lekarz wykona lub/i zleci właściwe badania. Ponadto z pewnością zostanie zaordynowana dostosowana do potrzeb układu krążenia dieta, a nawet gimnastyka.

Domowe sposoby na poprawę krążenia

Znane są także domowe sposoby na poprawę krążenia w nogach, rękach i innych częściach ciała. Oto niektóre z nich:

  1. Należy rzucić palenie papierosów, ponieważ nikotyna sprawia, że krew jest gęstsza i robią się skrzepy.
  2. Należy ograniczyć spożycie alkoholu. W przypadku zaburzeń krążeniowych można jednak raz na jakiś czas wypić kieliszek czerwonego wina.
  3. Trzeba zmodyfikować tryb życia na aktywny, czyli wprowadzić do niego regularny ruch.
  4. Powinno się dbać o właściwe nawodnienie organizmu pijąc co najmniej 2 litry wody (bądź innych płynów) dziennie.
  5. Należy systematycznie kontrolować ciśnienie tętnicze krwi, poziom cholesterolu oraz stężenie cukru we krwi.
  6. Bardzo ważna jest zdrowa dieta, składająca się m.in. z owoców, warzyw, orzechów, tłustych ryb morskich, nasion i pestek.
  7. Warto każdego dnia stosować domową hydroterapię, czyli naprzemienny prysznic (czyli na przemian polewać się raz chłodną, raz ciepłą wodą).
  8. Dobrze jest robić codzienny masaż stóp.
  9. Można zakładać specjalne, uciskowe skarpety wspomagające krążenie. 

Czytaj też:

 

Bibliografia

  • 1. Galler Claudia, Choroby serca i układu krążenia, Medpharm, 2011, Wrocław, ISBN 9788362283736.
  • 2. Borgman Małgorzata, Dieta dla serca i układu krążenia, Wydawnictwo Astrum, 2014, ISBN 864004.

Oceń artykuł

(liczba ocen 3)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!