Jakie witaminy ma ogórek?

Ogórek to źródło witamin C, A, E i K
Źródło:123RF

Autor

Olga Szymkowiak

Ogórek w prawie 97% składa się z wody. Nie oznacza to jednak, że nie zawiera witamin. Wręcz przeciwnie – to zdrowe warzywo, które warto włączyć do swojej diety. Sprawdź, dlaczego.
 

Jakie witaminy zawiera ogórek?

Ogórek to źródło witamin C, A, E i K. Znajdziemy w nim również kwas foliowy oraz witaminy z grupy B: 

  • ryboflawinę, 
  • tiaminę, 
  • niacynę,
  • B6. 

Zawarte w ogórku witaminy:

  • wspomagają prawidłowe funkcjonowanie wzroku, 
  • utrzymują odpowiednią krzepliwość krwi, 
  • wzmacniają odporność organizmu, 
  • wpływają na prawidłową wydolność mięśni,
  • poprawiają wygląd cery. 

Ogórek kryje w sobie również wiele minerałów, m.in. potas, fosfor, wapń, magnez i sód. Znajdują się w nim także niewielkie ilości żelaza oraz cynku.

Właściwości ogórka

Ogórek jest bogaty w przeciwutleniacze, które chronią przed rozwojem nowotworów. Duża zawartość potasudodatkowo wspomaga pracę serca i reguluje ciśnienie krwi. Dzięki temu, że ogórek w prawie 97% składa się z wody, działa moczopędnie, dlatego jest polecany w chorobach nerek i infekcjach układu moczowego. 

Pomaga również oczyścić organizm z toksyn i pozbyć się z niego nadmiaru wody, który objawia się obrzękami kończyn, obrzmieniem całego ciała i opuchlizną twarzy. Dzięki temu, że indeks glikemiczny ogórka jest niski, mogą spożywać go osoby chore na cukrzycę.

Odżywianie

Ogórek a inne warzywa

Istnieje przekonanie, że ogórka nie należy łączyć w jednym posiłku z pomidorem, ponieważ znajdujący się w ogórku enzym askorbinowy niszczy zawartą w innych warzywach witaminę C. Prawda jest taka, że aby do tego doszło, poszczególne składniki musiałyby mieć ze sobą styczność przez wiele godzin.

Śmiało więc można łączyć ogórka z pomidorem jeśli nie będziemy zwlekać zbyt długo z ich spożyciem. Ogórek to doskonałe warzywo na upał – można przyrządzić z niego chłodniklub dodać do tradycyjnego chłodnika litewskiego. 

Dzięki temu, że ogórki są niskokaloryczne, powinny znaleźć się w diecie osób odchudzających się. Spożywać je warto także w przypadku problemów ze zgagą, ponieważ zapobiegają nadmiernemu wytwarzaniu kwasu solnego w żołądku.

Czytaj:

Oceń artykuł

(liczba ocen 2)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA