Chlor – właściwości. Jak wpływa na organizm?

Chlor występuje w soli kuchennej
Źródło:123RF

Autor

Olga Tomaszewska

Okazuje się, że na równowagę kwasowo-zasadową oraz bilans wodno-elektrolitowy bardzo dobrze wpływa chlor. Pierwiastek ten w produktach spożywczych występuje przede wszystkim w soli kuchennej. Jakie jeszcze posiada właściwości ten makroelement oraz w jaki sposób wpływają one na ludzki organizm?

Spis treści

Czym jest chlor?

Chlor to pierwiastek mineralny zaliczany do grupy elektrolitów. To makroelement, który naturalnie występuje w słonych wodach, takich jak oceany, jeziora słonowodne i podziemne solanki. Bardzo duże jego ilości znajdują się w soli kamiennej. 

Pomimo tego, że u niektórych osób stwierdza się alergię na chlor, to jest to składnik, którego nie powinno zabraknąć w ludzkim organizmie. Warto jednak wiedzieć, że zarówno niedobór, jak i nadmiar chloru w ustroju może przynieść negatywne konsekwencje zdrowotne.

Chlor kojarzony jest z dezynfekowaniem:

  • wody kranowej, 
  • wody basenowej, 
  • narzędzi chirurgicznych, 
  • sal operacyjnych, 
  • łazienkowych toalet. 

Jednak ma on wiele więcej zastosowań, o czym będzie mowa poniżej. Czysta postać chloru to gaz, wyróżniający się duszącym, niemiłym dla nozdrzy zapachem. Można go wyczuć kiedy osiąga stężenie 3,5 ppm. Trzeba jednak uważać, by nie przekroczyć niebezpiecznej dla zdrowia wysokości dopuszczalnego stężenia tego pierwiastka, które wynosi 1000 ppm. W takiej dawce chlor może być śmiertelny. 

Właściwości chloru

Chlor wyróżnia się właściwościami dezynfekującymi, dlatego jest szeroko wykorzystywany do uzdatniania kranowej wody, by chronić jej odbiorców przed groźnymi drobnoustrojami. Chlor jest także dodawany do wody basenowej, by zabijać wszelkie grzyby, wirusy i prątki, które mogą się tam znaleźć. Ponadto ten pierwiastekznajduje się także w środkach czyszczących, które stosuje się zarówno w gospodarstwach domowych, jak i w szpitalach (np. na salach operacyjnych). Chlor to także silny utleniacz i wybielacz.

Chlor odpowiada za normalizowanie gospodarki kwasowo-zasadowej oraz wodno-elektrolitowej.Jeśli równowaga miedzy kwasowością i zasadowością jest zachowana, procesy życiowe w ustroju przebiegają prawidłowo. Odpowiednia jego ilość w organizmie zapewnia optymalną dawkę płynów oraz elektrolitów potrzebnych dla odpowiedniego funkcjonowania ustroju.

Ponadto towarzyszy procesowi wchłaniania witaminy B12. Stanowi składnik kwasu solnego, znajdującego się w soku żołądkowym, dlatego odgrywa również ważną rolę dla przebiegu trawienia.

Gdzie występuje chlor?

Chlor występuje w produktach spożywczych, przede wszystkim znajdziemy go w soli kuchennej.Poza tym stanowi składnik:

  • mięs,
  • ryb, 
  • żółtych serów, 
  • wędlin, 
  • mleka, 
  • chleba, 
  • wody mineralnej, 
  • mieszanek przypraw, 
  • sosów, 
  • dań instant, itp. 

Zatem możemy na bieżąco uzupełniać ten pierwiastek w organizmie spożywając wymienione potrawy, pamiętając oczywiście o stosownym umiarze. 

Chlor w organizmie ludzkim jest obecny przede wszystkim w osoczu krwi, a także w żołądku, ślinie, skórze, tkance podskórnej i w kościach. W naturze chloru nie brakuje w oceanach, jeziorach słonowodnych oraz w podziemnych solankach.

 

Norma chloru w organizmie człowieka

Człowiek, jak wynika z powyższych rozważań, potrzebuje chloru do właściwego działania organizmu. Zapotrzebowanie na ten pierwiastek uzależnione jest m.in. od wieku i płci danej osoby. 

  • Malutkim dzieciom, do 5 miesiąca życia, potrzeba 190 mg chloru na dzień,
  • powyżej5 miesiąca do roku – 570 mg, 
  • dzieci między roczkiem a 3 latami powinny dziennie spożywać do 1150 mg chloru, 
  • od 4. do 5. roku życia dzienna dawka chloru powinna wynosić 1550 mg, 
  • od 7 do 9 lat – 1850 mg,
  • młodzież od 10. do 12. roku życia w ciągu dnia powinna dostawać 2000 mg chloru, 
  • a od 13. do 50. roku życia – 2300 mg. 

Od tego momentu dzienne zapotrzebowanie na chlor u człowieka spada. I tak osoby między 51. a 65. rokiem życia potrzebują 2150 mg chloru na dzień, od 66. do 77. roku życia – 2000 mg. Osobom jeszcze starszym należy podawać dzienną dawkę w wysokości 1850 mg chloru.

Jakie są objawy niedoboru i nadmiaru chloru?

Czy chlor jest szkodliwy? Niebezpieczna dla organizmu może być zarówno za mała, jak i za duża ilość chloru.

Objawy, które mogą świadczyć o występowaniu niedoboru chloruto m.in.:

  • dokuczliwa i bolesna kurczliwość mięśni, 
  • drżenie mięśni, 
  • uczucie zmęczenia, 
  • ból głowy,
  • zawroty głowy. 

Znormalizowana dieta, w której występuje sól, powinna zbilansować straty chloru.

Symptomy nadmiaru chloruto np.:

  • przyspieszenie rytmu serca, 
  • problemy z oddechem, 
  • nudności, 
  • wymioty,
  • zmęczenie. 

W takiej sytuacji należy ograniczyć lub wykluczyć spożycie soli w pokarmach oraz nie dodawać jej do dań. W razie wątpliwości najlepiej skonsultować niepokojące oznaki wysyłane przez organizm z lekarzem. Być może medyk zaleci suplementację chloru.

Czytaj:

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Pytanie: Czy zdecydujesz się na bankowanie krwi pępowinowej swojego dziecka?

  Tak. Uważam, ze to dobre zabezpieczenie jego zdrowia

  Nie wiem, muszę głębiej zapoznać się z tematem

  Nie. Sądzę, że nie będzie to konieczne

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA