Dieta South Beach


 
Starszy niż rok
Dieta South Beach to odchudzająca dieta dla zdrowego serca. Jest podzielona jest na trzy fazy. Przy czym każda kolejna faza jest łagodniejsza.

Dietę plaż południowych opracował amerykański kardiolog Arthur Agatson. Jego zalecenia żywieniowe nie tylko powodują znaczny spadek wagi, ale chronią przy okazji serce. To zdrowy sposób odżywiania na całe życie.

Ogólne zasady, których należy przestrzegać to zastąpić tłuszcze zwierzęce olejami i oliwami. Co ważne nie trzeba liczyć kalorii ani ważyć posiłków. Należy jeść tyle dozwolonych produktów, aby zaspokoić głód.

Dieta podzielona jest na trzy fazy. Przy czym każda kolejna faza jest łagodniejsza. Pierwsza faza trwa dwa tygodnie, a długość trwania drugiej fazy zależy od tego ile jeszcze chcemy schudnąć. Faza trzecia, to dieta na całe życie. Na początku diety trzeba jeść produkty o jak najniższym IG (indeksie glikemicznym), potem można włączać z powrotem do jadłospisu produkty o wyższym IG. Podczas odchudzania w pierwszej fazie należy zażywać multiwitaminę i preparaty wapniowe.

Czego zatem nie wolno? W fazie pierwszej zakazane jest picie napojów z kofeiną (kawa, herbata, coca-cola). Nie wolno również pić żadnego alkoholu, nawet lampki wina. Podczas tej fazy możemy czuć się zmęczeni, rozdrażnieni, ogólnie słabi. Będzie to wynikiem nagłego obniżenia poziomu cukru we krwi. Stan ten jest jednak krótko trwały, powinien ustąpić w drugiej fazie. Nie możemy także jeść owoców, gdyż mają dużo cukrów prostych, które są szybko trawione (w I fazie).

Poznaj także: Dieta truskawkowa

Kto nie może stosować tej diety?

•    osoby z obniżonym poziomem cukru we krwi

•    chorzy na cukrzycę muszą najpierw skonsultować się z lekarzem

•    osoby z wysokim poziomem cholesterolu we krwi powinny ograniczyć spożycie jajek i zastąpić je np. rybami i drobiem.

Faza I

Pierwsza faza diety trwa dokładnie 2 tygodnie, podczas których powinniśmy schudnąć od 4 do 6 kg. Podczas tej fazy jak i również podczas trwania całej diety należy zjadać 6 posiłków dziennie (3 główne i 3 przekąski). Podczas  pierwszej fazy możemy wybierać między różnymi warzywami, chudym mięsem, wszelkimi rybami, chudymi serami i jajkami.

Bezwzględnie należy rozstać się ze słodyczami, owocami, pieczywem i ziemniakami. Są to produkty o wysokim indeksie glikemicznym których spożywanie wywołuje huśtawkę glikemiczną , w efekcie której powstaje ciągłe uczucie głodu.

Produkty dozwolone:

•    wołowina (chude kawałki, polędwica, pręga)
•    wieprzowina (szynka gotowana, polędwica)
•    cielęcina (antrykot, udziec, sznycel)
•    drób bez skóry (pierś kurczaka, indyka)
•    owoce morza
•    orzechy (około 15-20 sztuk dziennie)
•    ser bez tłuszczu lub light (feta, mozzarella, parmezan, twarożek wiejski 1-2% tłuszczu)
•    warzywa (bakłażan, brokuły, cukinia, kalafior, kapusta, ogórek, sałata, seler naciowy, groszek, ciecierzyca, soczewica, szpinak, szparagi)
•    tłuszcze (oliwa z oliwek, olej rzepakowy)
•    jajka bez ograniczeń
•    przyprawy i dodatki (bulion, chrzan, pieprz, wszystkie przyprawy bez cukru)
•    słodycze do 75 kcal dziennie (czekolada bez cukru, kakao bez cukru, guma do żucia bez cukru, słodzik)
•    napoje (2 litry wody niegazowanej)

Produkty zabronione:

•    wołowina (mostek, wątróbka, żeberka, inne tłuste kawałki)
•    wieprzowina (żeberka)
•    drób (gęś, kaczka, parówki drobiowe, skrzydełka z kurczaka)
•    ser ( brie, edamski, wszystkie tłuste)
•    warzywa (buraki, kukurydza, marchew, ziemniaki, pomidory -można zjeść jednego)
•    owoce (wszystkie również soki owocowe, nawet te niesłodzone)
•    nabiał (wszystkie przetwory mleczne: jogurt, lody, mleko, mleko sojowe)
•    produkty bogate w węglowodany ( chleb, ciasta, ciastka, owsianka, makaron, płatki śniadaniowe, ryż)
•    inne (napoje z kofeiną, woda gazowana, alkohol)

Faza II

Najgorsze już za Tobą. Teraz można do jadłospisu włączać produkty o większej zawartości węglowodanów. Należy jednak zwrócić uwagę, jak te produkty wpływają na nasz organizm. To, ile trwa ten etap, zależy od ciebie - zakończysz go, gdy osiągniesz wymarzoną wagę.

Do diety możemy włączyć:

•    owoce (brzoskwinie, czereśnie, grejfruty, gruszki, jabłka, jagody, kiwi, melony, pomarańcze, truskawki, winogrona)
•    warzywa (fasolka, bób)
•    nabiał (mleko 1%, jogurt naturalny bez tłuszczu, jogurt owocowy light)
•    produkty zbożowe ( kromka pieczywa pełnoziarnistego, płatki owsiane zwykłe, płatki śniadaniowe)

Można jeść, ale rzadko:

•    produkty zbożowe ( pieczywo pszenne białe, ciasto, ciastka, makaron, naleśniki, płatki kukurydziane, ryż biały)
•    warzywa (buraki, ziemniaki, marchew, kukurydza)
•    owoce (ananas, arbuz, banany, rodzynki, soki owocowe)
•    słodycze (dżem, lody, miód)

Zobacz też: Dieta owocowa

Faza III

Masz już idealną wagę i teraz musisz ją tylko utrzymać. Stąd faza III diety south beach jest zdrowym sposobem odżywiania, który możesz stosować już zawsze. W tej fazie sami decydujemy, co jemy. Ważne jest, aby większość produktów miała niski indeks glikemiczny. Najlepiej, aby jeść produkty o IG do 60, zróbmy sobie taką tabelę i przyklejmy na lodówce. Jeśli jednak przytyjesz, zawsze możesz wrócić do fazy I. Lepiej jednak, by nie zdarzało ci się to zbyt często. Każda kolejna próba jest trudniejsza: dieta wydaje się jeszcze bardziej monotonna, tempo chudnięcia wolniejsze i sukces tak odległy...

Przykładowe jadłospisy w fazie 1.

•    śniadanie: szklanka soku warzywnego, omlet z warzywami, kawa bezkofeinowa lub herbata ziołowa
•    przekąska poranna: łodyga selera naciowego z serkiem topionym light
•    obiad: talerz sałatki (sałata, ogórek, zielona papryka, pomidor, sos winegret)
•    podwieczorek: chłodnik gaspacho
•    kolacja: łosoś z grilla, szparagi gotowane na parze, sałatka orientalna
•    deser: krem cytrynowy z serka ricota
•    śniadanie: szklanka soku pomidorowego, jajecznica z 2 jaj z ziołami (np. szczypiorek, natka), 2 plasterki gotowanej szynki, kawa bezkofeinowa lub herbata ziołowa
•    przekąska poranna: 2 plasterki chudego żółtego sera
•    obiad: sałatka krabowa, galaretka light (bez cukru)
•    podwieczorek: 2 plasterki chudego sera mozzarella, 2 plasterki pomidora,  łyżeczka oliwy z oliwek i kilka kropli octu balsamicznego, pierz do smaku
•    kolacja: pierś kurczaka z grilla, papryka, bakłażan lub cukinia z grilla, brokuły gotowane na parze
•    deser: krem migdałowy (przepis taki jak na krem cytrynowy, zamiast zapachu waniliowego i skórki cytryny dodaj zapach migdałowy)
•    śniadanie: szklanka soku z marchwi i selera, jajko na twardo, 2 plasterki szynki,  sałata, kawa bezkofeinowa lub herbata ziołowa
•    przekąska poranna: 2 roladki z indyka
•    obiad: sałatka z tuńczykiem
•    podwieczorek: twarożek wiejski light z rzodkiewkami i szczypiorkiem
•    kolacja: polędwica po angielsku, puree kalafiorowe, talerz sałatki ( sałata, ogórek, papryka, pomidor), sos winegret
•    deser: galaretka bez cukru

Przykładowe jadłospisy w fazie 2:

•    śniadanie: szklanka pokrojonych truskawek , owsianka,  kawa bezkofeinowa lub herbata ziołowa
•    przekąska poranna: jajko na twardo
•    obiad: kanapka z pieczonym schabem (pieczywo pełnoziarniste, sałata, pomidor, cebula, 2 plasterki schabu, musztarda)
•    podwieczorek: gruszka z łyżką chudego twarożku
•    kolacja: kurczak smażony z warzywami - sałatka z ryżem
•    deser: 1/4 melona
•    śniadanie: płatki śniadaniowe z jagodami i szklanką jogurtu bez tłuszczu, kawa bezkofeinowa lub herbata ziołowa
•    przekąska poranna: małe zielone jabłko
•    obiad: sałatka drobiowa z jabłkiem,  pieczone pomidory
•    podwieczorek: jogurt 0%
•    kolacja: dorsz pieczony w folii, sałatka cesarska
•    deser: pistacje w czekoladzie

SzO

Czytaj też: Dieta eliminacyjna. Sposób na alergię?