Najzdrowsze miejsce w internecie

Oczyszczanie organizmu - jak oczyścić organizm? 8 sposobów na udany detoks

Przewlekłe zmęczenie, bóle głowy czy problemy z cerą mogą sygnalizować nadmierny poziom toksyn w organizmie. Najlepszy sposób na ich uwolnienie to kuracja oczyszczająca. Jak przeprowadzić detoks organizmu? Poznaj najlepsze sposoby na oczyszczenie organizmu z toksyn i zafunduj sobie prawdziwą detoksykację. Regularne odtruwanie to recepta na zastrzyk energii i wspaniałe samopoczucie!
Zdrowe warzywa na talerzu
Źródło: 123RF
W skrócie
  • Zanieczyszczenie organizmu toksynami może być przyczyną obniżonej kondycji fizycznej i złego samopoczucia. Detoks organizmu pozwala na usunięcie zanieczyszczeń i poprawę ogólnego funkcjonowania.
  • Podstawą oczyszczenia organizmu z toksyn jest eliminacja niekorzystnych nawyków. Oznacza to rezygnację z używek i wysokoprzetworzonej żywności, zwiększenie aktywności fizycznej i wyregulowanie ilości snu.
  • Istnieje wiele sposobów na detoks organizmu. W większości opierają się one na spożywaniu odpowiednich produktów, ale mogą też polegać na wizytach w saunie lub specjalnych zabiegach w ośrodkach SPA.
SPRAWDŹ TEŻ: Dieta oczyszczająca jelita ze złogów i toksyn
Spis treści

Na działanie substancji toksycznych i drażniących jesteśmy narażenie właściwie każdego dnia. Bezwiednie wdychamy dawki spalin samochodowych, pyłów i dymu papierosowego, a wraz z żywnością przyswajamy chemiczne konserwanty, stabilizatory, emulgatory i barwniki. Toksyny w organizmie pochodzą również ze spożywanego rekreacyjnie alkoholu i kofeiny, a także mogą być wynikiem stresującego trybu życia.

Nasz organizm oczywiście posiada zdolności do samoooczyszczania – takie organy jak wątroba, nerki czy skóra nieustannie starają się wydalać szkodliwe toksyny. Jednak gdy jest ich zbyt dużo, nasz układ filtrująco-wydalniczy nie może sobie z nimi poradzić. Rezultaty możemy zaobserwować w pogorszeniu się naszej kondycji fizycznej i psychicznej. Aby więc poczuć się lepiej i poprawić przemianę materii, rozpocznijmy detoks!

Reklama

Kiedy wykonać detoks organizmu?

Jakie sygnały wysyłane przez nasz organizm powinny skłonić nas do podjęcia detoksu? Główne oznaki nadmiaru toksyn w organizmie to:

  • wzdęcia i zaparcia,

  • otyłość,

  • łamliwe paznokcie i włosy,

  • problemy skórne,

  • obniżone samopoczucie,

  • długotrwałe uczucie zmęczenia i braku energii.

Oczyszczenie organizmu - od czego zacząć?

Jak więc pozbyć się toksyn z organizmu? Istnieje wiele sposobów, ale większość oparta jest na prowadzeniu zdrowego trybu życia. Na początek warto zrezygnować z picia alkoholu, kawy i mocnej herbaty oraz ze spożywania słodyczy, wysokoprzetworzonej żywności i palenia papierosów. Do kuracji dołączmy ćwiczenia fizyczne i 7-8 godzin snu. Ruch na świeżym powietrzu poprawi spalanie kalorii i wspomoże przemianę materii, a zdrowy sen korzystnie wpłynie na procesy regeneracji organizmu.

Przed rozpoczęciem kuracji oczyszczającej osoby z takimi problemami zdrowotnymi, jak: choroby układu pokarmowego lub moczowego, osoby przewlekłe chore powinny poradzić się swojego lekarza prowadzącego. Podobnie w przypadku dzieci, nastolatków, osób starszych i kobiet w ciąży.

Reklama

Woda na oczyszczenie organizmu

Woda to nasz życiodajny płyn. Nawet podczas ograniczania spożywania niektórych produktów nie powinnyśmy o niej zapominać. Szczególnie w kuracji oczyszczającej ułatwia wypłukiwanie niepożądanych substancji oraz zapobiega odwodnieniu. Odpowiednie nawodnienie powoduje poprawę nawilżenia skóry, redukcję zaparć i zwiększenie energii. Codziennie należy wypijać ok. 2 litrów wody.

Sauna - sposób na odtruwanie organizmu

Korzystanie z sauny to nie tylko świetny sposób na relaks, ale również na detoksykację organizmu. Wraz z potem eliminujemy substancje niepożądane, a przy okazji pozbywamy się zbędnych kilogramów. Wysoka temperatura poprawia także wygląd skóry. Uwaga – z sauny powinny zrezygnować osoby ze schorzeniami układu krążenia, epilepsją, chorobami nowotworowymi i kobiety w ciąży. Ważne, by przed wejściem i po skorzystaniu z sauny odpowiednio nawodnić organizm.

Reklama

Zioła oczyszczające

Pijmy dużo herbat i naparów ziołowych. Wśród tych pierwszych szczególnie polecana jest herbata zielona, która jest źródłem antyoksydantów (przeciwutleniaczy). Dietetycy polecają mieszanki ziół – tzw. herbatki ziołowe. Przy wyborze ziół na oczyszczenie organizmu kierujmy się ich właściwościami moczopędnymi. Takie właściwości posiada m.in:

  • mniszek lekarski,

  • pokrzywa,

  • bratek trójbarwny.

Uwaga, osoby na stałe przyjmujące leki powinny wprowadzenie do diety ziół skonsultować z lekarzem prowadzącym.

Reklama

Detoks - jak oczyścić organizm z toksyn?

Najlepszym sposobem na pozbycie się toksyn z organizmu jest zafundowanie sobie kilkudniowego detoksu. Tego typu kuracje oferuje wiele klinik, a także ośrodków SPA w Polsce m.in. Klinika Rehabilitacji Columna Medica.

Podczas kilkudniowej kuracji otrzymamy specjalnie ułożoną dietę oczyszczającą, pakiet zabiegów na ciało, w tym szczególnie zalecany masaż limfatyczny, a także codziennie ćwiczenia poranne, aqua aerobic, ćwiczenia modelujące sylwetkę i nordic walking. Proces oczyszczania organizmu z toksyn wspomogą także seanse w saunie. Ważne jest również wewnętrzne wyciszenie, które korzystnie wpłynie na regenerację organizmu.

Detoks pomoże wprowadzić i utrzymać odpowiednie tempo metabolizmu. Kuracja oczyszczająca to idealne rozwiązanie nie tylko na problemy z masą ciała czy układem pokarmowym (wzdęcia), ale przede wszystkim antidotum na stres, przemęczenie i ogólne roztargnienie. Oczyszczanie organizmu z toksyn stymuluje też funkcjonowanie naszego mózgu.

Reklama

Dieta oczyszczająca - soki

Jeśli do tej pory nie korzystaliśmy z żadnej kuracji oczyszczającej, na początek najlepszym rozwiązaniem jest jednodniowa dieta oczyszczająca sokowa. W tym przypadku chodzi o picie świeżych soków owocowych i warzywnych w dowolnej ilości. Soki nie powinny być słodzone cukrem ani miodem.

Które z warzyw najlepiej sprawdzi się przy tego typu zabiegu? Przede wszystkim burak i kapusta, ale nie zapominajmy również o selerze, jabłkach i cytrynie.

Oczyszczająca dieta owocowa (jednodniowa)

Jeśli decydujemy się na tę kurację, owoce są naszym głównym i jedynym posiłkiem. Spożywamy je 6-8 razy dziennie w postaci sałatek czy soków. Sałatek nie doprawiamy jogurtem, miodem. Dietetycy przekonują głównie do jedzenia krajowych owoców. Jednak niektóre cytrusy posiadają właściwości wiązania toksycznych składników i usuwania ich z organizmu, więc także i z nich nie powinniśmy rezygnować. Dieta owocowa poza oczyszczeniem oferuje nam również mnóstwo cennych witamin i składników mineralnych. 

Dieta oczyszczająca dwutygodniowa

Możemy też spróbować diety trwającej zdecydowanie dłużej niż 1 dzień. Kolejna proponowana kuracja trwa 10 – 14 dni i opiera się na spożywaniu różnych produktów w konkretne dni. Przez pierwsze 2 – 3 dni jemy jedynie świeże i gotowane owoce i warzywa (soki także są wskazane).

Czwartego dnia do menu wprowadzamy nabiał w postaci np. maślanki, kefiru, jogurtu naturalnego. Szóstego dnia diety możemy pozwolić sobie na kaszę, ryż dziki, płatki owsiane czy otręby. Natomiast ser biały chudy (ok. 10 dag) włączamy ósmego dnia. Dwa dni później posiłek urozmaicamy gotowaną na parze lub pieczoną rybą (ok. 20 dag), a następnie rybę możemy zamienić na porcją chudego mięsa. Końcowy etap to prawidłowa dieta zgodna z zaleceniami zdrowego żywienia.

Detoksykacja organizmu - efekty

Po czym poznać, że organizm się oczyszcza? Przede wszystkim zaobserwujemy redukcję tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha, choć zależy to od długości trwania kuracji oczyszczającej. Objawy oczyszczenia organizmu to także poprawa samopoczucia, wzrost energii, zmniejszenie senności, poprawa przemiany materii, zniknięcie obrzęków i uczucie lekkości. 

Podejmując decyzję o zmianę diety w kierunku bardziej restrykcyjnej, mającej miano diety oczyszczającej warto przeprowadzić ją pod kontrolą dyplomowanego dietetyka.

 

Czytaj również

Bibliografia

  • Cieslik E., Prozdrowotne właściwości warzyw, [w:] Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych, 2009.
  • Jagodzinska A., Oczyszczanie organizmu sposobem na zdrowie, [w:] Zachodniopomorski Magazyn Rolniczy, 2012-2013.
  • Rychlik E., Woda mineralna jako źródło sodu w diecie, [w:] Żywienie Człowieka i Metabolizm, 2012.
  • Malinowska-Pańczyk E., Rola niskoprzetworzonych produktów (w tym soków) w diecie, a profilaktyka chorób dietozależnych, 2020.
  • Rosiak M. M., PORÓWNANIE WPŁYWU FOTOSTYMULACJI, ORAZ SAUNY INFRARED I ROLLSHAPER’A NA DETOKSYKACJĘ UKŁADU LIMFATYCZNEGO, ZMIANĘ WYBRANYCH PARAMETRÓW STRD I PODSTAWOWYCH BADAŃ LABORATORYJNYCH, 2019,
 Dietetyk kliniczny Diana Buzalska
Artykuł zweryfikowany przez
Dietetyk kliniczny Diana Buzalska
Redaktor prowadząca portal Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej www.ncezpl (2018-2020), ponad 10-letnia praktyka dietetyki klinicznej m.in w Poradnii Chorób Metabolicznych w Instytucie Żywności i Żywienia i prywatnych gebinetach dietetycznych, członek Polskiego Towarzystwa Dietetyki i Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego. Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego kierunku dietetyka; specjalista dietoterapii nadwagi, otyłości i chorób niezakaźnych oraz żywienia niemowląt, małych dzieci i edukacji żywieniowej. Kierownik doktoranckiego projektu badawczego „Wpływ czynników żywieniowych i stylu życia na gęstość mineralną kości” , koordynator merytoryczny ogólnopolskiej kampanii edukacji żywieniowej dzieci „Zielona kraina”, kampanii edukacji żywieniowej dla rodzin „Rodzinna AKCJA ZDROWA rywalizacja” (premiera czerwiec 2019), projektów naukowo-badawczych realizowanych przez IŻŻ, m.in. Narodowy Program Zapobiegania Otyłości POL-HEALTH 2007-2011, Projektu „Zachowaj równowagę” Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Czynna dietetyczka prowadząca poradnictwo indywidualne i grupowe z zamiłowania zainteresowana dietoterapią chorób żywieniowozależnych oraz prawem żywnościowych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i suplementów diety. Autorka tekstów popularnonaukowych, naukowych, prelegentka branżowych warsztatów i konferencji, Wykładowca i opiekun praktyk zawodowych studentów kierunku dietetyka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i WSiZ Rzeszów.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Dieta 1700 kcal - przykładowy jadłospis, przepisy. Efekty
Dieta 1700 kcal
Przeczytaj artykuł
Ciągłe uczucie głodu - przyczyny. Jak się go pozbyć?
Mężczyzna odczuwający ciągły głód
Przeczytaj artykuł
Zapotrzebowanie kaloryczne - jak obliczyć samodzielnie?
Kaloryczny posiłek
Podobne artykuły
Najbardziej sycące produkty - 7 niskokalorycznych produktów
Jak szybko schudnąć? Z ud, brzucha, z nóg i po ciąży
Jak schudnąć 10 kg? Jadłospis i dieta bez efektu jojo
Analiza składu ciała - waga i normy. Na czym polega BIA?
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama


Ból gardła u dziecka? 🤒
Sprawdź, co pomaga!