Nadmiar wody w organizmie? Są na to naturalne sposoby

Przyczyn zatrzymania wody w organizmie jest mnóstwo – zła dieta, problemy hormonalne, stan przedmiesiączkowy. Gdy pojawiają się obrzęki, przyszedł czas na pozbycie się nadmiaru wody w organizmie.

Ciało pełne wody

Im jesteśmy starsi, tym wody w naszych organizmach ubywa. Po osiągnięciu dojrzałości stabilizuje się jednaki, osiągąc poziom około 60-70%. Woda niezbędna jest do przeprowadzania podstawowych procesów życiowych. Zdarza się jednak, że w wyniku różnych czynników wody w organizmie jest zbyt dużo. Jej nadmiar doprowadza do nieprzyjemnych dolegliwości.

Czytaj: Jaka woda zdrowia doda?

Dlaczego woda gromadzi się w ciele?

Z powodu wielu czynników woda nie zostaje wydalona przez ciało w odpowiedni sposób i gromadzi się, powodując powstawanie o obrzęków w okolicy nóg, brzucha, dłoni, piersi oraz twarzy. Do objawów zalicza się również poczucie ciężkości, bóle głowy czy nagły przyrost masy ciała o dwa, trzy kilogramy.

Przyczyny nadmiaru wody w organizmie

Do przyczyn nadmiaru wody zalicza się głównie dietę bogatą w sód, czyli inaczej sól i co za tym idzie, niedobór potasu. Nadmiar soli doprowadza do zatrzymywania wody i powstawania obrzęków.

Z obrzękiem mamy do czynienia, gdy nogi wydają nam się ciężkie, a ciało nabrzmiałe. Sól jest nieodłącznym składnikiem wielu przetworzonych produktów, dlatego należy mieć na uwadze, ile soli spożywamy w ciągu dnia.

Problemy z gromadzeniem się wody w organizmie mają najczęściej kobiety. Woda zatrzymuje się przed miesiączką, doprowadzając do opuchnięć i poczucia ciężkości, a nawet obrzęków piersi. Jest to częsta, normalna reakcja organizmu, która mija w pierwszych dniach krwawienia.

Zatrzymanie wody w organizmie może być również skutkiem problemów hormonalnych oraz przyjmowania doustnej antykoncepcji. Jeśli tabletki zostały źle dobrane przez ginekologa, mogą doprowadzić do zbierania się wody w organizmie.

Do gromadzenia wody wewnątrz ciała doprowadza również brak odpowiedniego nawodnienia organizmu. To tak, jakby organizm robił zapasy, w wyniku niedoboru wody. Dlatego pomimo braku pragnienia należy codziennie pić około 2 litrów wody. Nie zastępuj wody kawą, herbatą oraz alkoholem, które odwadniają.

Powstawanie obrzęków może również sygnalizować rozwój określonych chorób, takich jak: żylaki, zakrzepica żylna, choroby nerek i wątroby, niedoczynność tarczycy. Jeśli problem nie znika lub co gorsza, staje się uciążliwy, należy udać się do lekarza.

Sprawdź: Woda mineralna – pij na zdrowie! Ale jaką?

Naturalne sposoby na nadmiar wody w organizmie:

  1. Zrezygnuj z dosalania potraw i jedzenia przetworzonych produktów, w których jednym z głównych składników jest sól.
  2. Pij wodę z dodatkiem cytryny. Oczyści z toksyn, nawodni organizm i przywróci prawidłową gospodarkę wodną.
  3. Jedz banany, fasolę, groch, które mają w sobie mnóstwo potasu. Niedobór tego minerału doprowadza do zbierania się wody w organizmie.
  4. Nie obawiaj się picia wody, gdy czujesz, że w organizmie jest jej za dużo. Prawidłowo nawodniony organizm szybko pozbędzie się nadmiaru wody, nie zbierając jej na zapas.
  5. Rób zimne okłady, najlepiej przy pomocy kostek lodu, w miejscach, w których wystąpił obrzęk. Możesz też wymoczyć opuchnięte części ciała z bardzo zimnej wodzie.
  6. Gdy obrzęki pojawiają się często, zrezygnuj z picia napojów gazowanych, kawy, herbaty oraz alkoholu. Płyny te odwadniają i sprzyjają gromadzeniu się wody w organizmie.
  7. Jedz moczopędne owoce i warzywa, które sprawią, że organizm w naturalny sposób pozbędzie się nadmiaru wody. Do takich produktów należą przede wszystkim: żurawina, arbuz, czereśnie, kapusta, seler, pietruszka.
  8. Gdy puchną kostki lub łydki, jak najczęściej należy siedzieć z nogami uniesionymi ku górze. Dobrze jest siedzieć z nogami opartymi o poduszkę, która lekko uniesie opuchnięte nogi.
  9. Pij herbaty ziołowe na bazie kopru włoskiego, czarnego bzu, pokrzywy, brzozy. Te zioła i rośliny działają moczopędnie. Nie stosujmy ich jednak w nadmiarze, by nie zaburzyć gospodarki wodnej organizmu.
  10. Zadbaj o aktywność fizyczną. Ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu, zmotywuje organizm do pozbywania się nadmiaru wody, likwidując przy tym obrzęk i poczucie ciężkości.

Czytaj też: 6 rzeczy, które trzeba pić, by zdrowo żyć

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA