Melon – szlachetny kuzyn ogórka

Melon – szlachetny kuzyn ogórka
Niegdyś owoce niedostępne i pożądane, obecnie melony cieszą oko w każdym warzywniaku i supermarkecie. Warto wprowadzić je do naszego menu, bo są smaczne i zdrowe, a przy tym oczyszczają organizm i wspomagają odchudzanie.

Melon jest bogaty w błonnik, który reguluje procesy trawienne i korzystnie wpływa na pracę jelit. Jest też dobrym źródłem witamin A, B i C oraz potasu, magnezu, wapnia i fosforu. Melon reguluje gospodarkę wodną, obniża ciśnienie krwi i jest przydatny do prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego. Zalecany zwłaszcza w leczeniu schorzeń reumatycznych oraz schorzeń układu moczowego. Ma działanie moczopędne i przeczyszczające. Melon jest niskokaloryczny (w 100 g to 28 kalorii).

Sprawdź: Mandarynki: kalorie, właściwości, witaminy, wartości odżywcze

Odmiany melona

Melony różnią się kształtem, kolorem, wielkością oraz smakiem. Podstawowe odmiany melonów to:

- Cantaloupe - posiada słodki pomarańczowy miąższ. Idealny bez dodatków. Owoce mają lekko podłużny kształt i chropowatą skórkę. Bogaty w witaminę C.

- Galia - ta odmiana ma miąższ w kolorze od łososiowego do żółtozielonego, jest bardzo aromatyczna i soczysta.

- Miodowy -  żółty kolor skórki i owalny kształt. Ma delikatny, soczysty miąższ. Idealny jako dodatek do sałatek oraz do jedzenie na surowo. 

- Melon Piel De Sapo - ta odmiana posiada grubą skórkę, a także jasnozielony niesłodki miąższ. Jest idealna z dodatkowymi przyprawami do sałatek i szynki parmeńskiej.

- Melon siatkowy (siateczkowy) o złoto-zielonej barwie skórki, pokrytej charakterystyczną białą siateczką (stąd nazwa odmiany). Miąższ ma intensywny aromat oraz zazwyczaj pomarańczową barwę.

Potrawy z melonem w roli głównej

Krewetki w melonie

Składniki: średniej wielkości melon, 250 g krewetek w zalewie, kilka liści zielonej sałaty, cytryna, 2 łyżki majonezu, listki mięty do dekoracji.

Przygotowanie: Melon umyć, ozdobnie przekroić na pół, usunąć gniazda nasienne, z miąższu specjalną łyżeczką wykroić kulki. Miseczki z melona wyłożyć liśćmi sałaty, ułożyć na nich kulki melona i osączone z zalewy krewetki, skropić sokiem wyciśniętym z połówki cytryny. Udekorować majonezem, listkami mięty i plasterkami z drugiej połowy cytryny.

Melon z pomidorami

Składniki: 1 nieduży melon, 3 średnie pomidory, czerwona cebula, sok z 1 cytryny, 2 łyżki oleju sezamowego, sól, pieprz, kilka listków świeżej mięty.

Przygotowanie: Z soku z cytryny i oleju sezamowego przygotować sos, przyprawić solą i pieprzem. Melon przekroić, usunąć nasiona, obrać ze skórki, miąższ pokroić w kostkę. Pomidory pokroić w plastry, cebulę drobno posiekać. Na półmisku ułożyć plastry pomidora, na nich wyłożyć pokrojonego w kostkę melona i posiekaną cebulę. Całość polać przygotowanym wcześniej sosem i posypać drobno posiekanymi listkami mięty.

Roladki z melona

Składniki: po 300 g miąższu melona i wędzonej polędwicy, pół szklanki porto.

Melona pokroić w słupki około 4 cm długości, zalać je winem i odstawić na co najmniej 30 minut do lodówki. Polędwicę pokroić w plastry, melona osączyć z wina. Plastrami polędwicy owijać słupki melona, spiąć wykałaczkami.

Ewa Pol

Przeczytaj także:

Beta-karoten. Cenny składnik diety

Menu dla Twoich oczu

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA