Najzdrowsze miejsce w internecie

Co można zrobić z borówki amerykańskiej? Przepisy

Borówka amerykańska skrywa w sobie wiele prozdrowotnych składników. W szczycie sezonu warto, aby znalazła się w jadłospisie nawet kilka razy w tygodniu. Co można zrobić z borówki amerykańskiej, aby urozmaicić codzienne menu? Możliwości jest wiele!
Owoce borówki amerykańskiej
Źródło: 123RF
Spis treści

Co można zrobić z borówki amerykańskiej?

W tym małym owocu drzemie ogromna moc antyoksydacyjna. Borówka bogata jest w polifenole, które niwelują wolne rodniki i między innymi opóźniają procesy starzenia. Co zrobić z borówki amerykańskiej oprócz zjedzenia jej samodzielnie?

Owoc ten można dodać do wielu propozycji śniadaniowych, koktajli czy deserów.

Doskonale sprawdzi się podczas mrożenia czy przygotowywania przetworów na zimę.

Co zatem można zrobić z mrożonych borówek? Tak naprawdę sprawdzą się w tych samych potrawach, co świeże owoce. Ze względu na to, że borówka jest niewielka, szybko się rozmraża - wystarczy przelać ją tylko ciepłą wodą.

Co zrobić na śniadanie z borówkami?

Śniadanie z borówkami to jeden ze sposobów, aby z pełnią energii zacząć kolejny nowy dzień. Owoce te doskonale pasują jako dodatek do wszelkich owsianek, jaglanek czy puddingów chia, a także śniadaniowych babeczek czy pancake’ów.

Ze względu na ich niską kaloryczność i wysoką wartość odżywczą można przyrządzić z ich udziałem fit śniadanie z borówkami. Wystarczy dodać pełnoziarniste naturalne płatki, orzechy, jogurt niskotłuszczowy czy serek twarogowy i szybkie, pełnowartościowe śniadanie gotowe.

Pełnoziarniste placuszki z borówkami

Składniki

  • mąka pszenna pełnoziarnista – 40 g,
  • jaja kurze surowe – 1 sztuka,
  • maślanka naturalna – 100 ml,
  • cukier waniliowy – 2 łyżeczki,
  • olej rzepakowy – 1 łyżeczka,
  • borówka amerykańska – 2 łyżki.

Przygotowanie

  1. Jajko, mąkę, maślankę oraz cukier miksować do uzyskania jednolitej konsystencji.
  2. Borówki umyć i dodać do ciasta.
  3. Patelnię rozgrzać i posmarować olejem.
  4. Porcje ciasta nakładać łyżką na patelnię i smażyć placuszki z obu stron.

Jak zrobić koktajl z borówek?

W upalne dni apetyt zazwyczaj mniej dopisuje. Wybory żywieniowe kierowane są w stronę lżejszych, chłodnych posiłków, bazujących na warzywach i owocach sezonowych. Należy pamiętać, że dania te nadal powinny być odżywcze.

W założenia doskonale wpisuje się koktajl z borówek. Wystarczy zmiksować owoc z dodatkiem mleka, orzechów czy płatków i lekki posiłek gotowy.

Gdy rano brakuje czasu na przygotowanie posiłku to koktajl z borówkami i bananem będzie smaczną, energetyczną propozycją na poranną dawkę energii. To również doskonała okazja do tego by przemycić dziecku dodatkową porcję warzyw.

Wystarczy wrzucić garść szpinaku, a słodki smak i ciemna barwa owoców sprawią, że dziecko nie zauważy zielonego dodatku. Przygotowane smoothie z borówkami najlepiej wypić je od razu. Duża zawartość pektyn w owocach może sprawić że po dłuższej chwili napój przyjmie formę galaretki.

Jak zrobić deser z borówkami?

Borówki to pyszny dodatek do deserów zarówno, dla dzieci, jak i dorosłych. Posiłki te mogą przyjmować różne formy - począwszy od tiramisu , ciasto jogurtowe, po bardziej skomplikowaną tartę z kremem mascarpone i borówkami.

Fit deser z borówkami to propozycja dla osób chcących zredukować masę ciała i jednocześnie czerpać z korzyści sezonu borówkowego. W tym można przygotować omawiane owoce w formie dodatku do mini serniczków lub sernika na zimno.

Dla tych, którzy nie lubią spędzać zbyt wiele czasu w kuchni mamy do zaproponowania szybki deser.

Sernik na zimno z borówkami:

Składniki

  • twaróg sernikowy - 1 kg,
  • żelatyna spożywcza - 2 łyżki,
  • biszkopty, okrągłe - 100 g,
  • śmietanka 30 % - 150 ml,
  • cukier waniliowy - 1 opakowanie,
  • ksylitol - ½ szklanki,
  • borówki amerykańskie - 1 szklanka.

Sposób przygotowania

  1. Dno formy wyłóż papierem do pieczenia. Poukładaj biszkopty.
  2. Ser, cukier, ksylitol i śmietankę wymieszaj mikserem.
  3. Żelatynę wsyp do ½ szklanki gorącej wody. Mieszaj dopóki się nie rozpuści. Dodaj 2 łyżki masy serowej i wymieszaj. Następnie połącz żelatynę z resztą masy i wymieszaj dokładnie.
  4. Masę wylej na biszkopty, a na wierzchu powciskaj umyte borówki.
  5. Włożyć do lodówki do całkowitego stężenia.

Co można zrobić z borówki amerykańskiej na zimę?

Borówka amerykańska, tak jak i inne owoce jagodowe, doskonale nadaje się do mrożenia, a także do przetworów.

Dlatego też, w szczycie sezonu warto przygotować konfiturę czy dżem z borówki amerykańskiej i cieszyć się jej smakiem w środku zimy. Idealnie pasuje do kanapek, jako dodatek do kaszy manny, owsianki czy budyniu.

Przetwory z borówki amerykańskiej przygotowuje się tak samo łatwo, jak z innych owoców. Wystarczy dodać cukier i podgrzewać owoce. Smak konfitury można wzbogacić przyprawami korzennymi lub skórką z cytryny.

Dżem z borówki amerykańskiej z kardamonem

Składniki:

  • borówka amerykańska - 1 kg,
  • ksylitol - 200 g,
  • kardamon - 2 łyżeczki.

Sposób przygotowania

  1. Borówki dokładnie umyj i usuń zbędne listki i popsute owoce.
  2. Przełóż je do garnka, zasyp ksylitolem i gotuj na średniej mocy palnika. Drewnianą łyżką rozcieraj owoce.
  3. Dodaj kardamon i gotuj do czasu uzyskania pożądanej konsystencji.
  4. Dżem przełóż do wyparzonych i suchych słoiczków. Zakręć i odstaw do góry dnem. Po 10 minutach obróć słoiczki i poczekaj aż wystygną. Wszystkie zakrętki powinny się zassać.

Urozmaicona, zbilansowana dieta jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, dlatego warto wzbogacać nasze posiłki sezonowymi owocami. Nowoczesne rozwiązania dietetyczne wychodzą naprzeciw osobom chcącym kształtować prozdrowotne nawyki żywieniowe lub poszukującym inspiracji kulinarnych.

Kilkanaście różnych diet oraz tysiące przepisów na zdrowe i smaczne posiłki znaleźć można w aplikacji dietetycznej. Każdy plan dostosowywany jest do indywidualnych potrzeb. Ponadto można modyfikować zaproponowaną dietę tak, aby włączać sezonowe warzywa.

Czytaj również

Bibliografia

  • Riso, P., Klimis-Zacas, D., Del Bo, C., Martini, D., Campolo, J., Vendrame, S., … & Porrini, M. (2013). Effect of a wild blueberry (Vaccinium angustifolium) drink intervention on markers of oxidative stress, inflammation and endothelial function in humans with cardiovascular risk factors. European journal of nutrition, 52(3), 949-961
  • Ścibisz, Iwona, and Marta Mitek.
  • Ścibisz, Iwona, Marta Mitek, and Katarzyna Serwinowska.
Kamila Pawłowska
Artykuł napisany przez
Kamila Pawłowska
Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku Dietetyka. Na co dzień pracuje jako dietetyk w Peater - globalnej platformie dietetycznej popularyzującej zdrowe podejście do diety. Pasjonatka aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia. Interesuje się również psychodietetyką -ukończyła studia podyplomowe w tym zakresie na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS. Certyfikowany Instruktor Fitness oraz Trener Personalny. Jej konikiem jest żywienie osób aktywnych fizycznie. Wiedzę z tego obszaru zdobywa uczestnicząc w licznych szkoleniach i warsztatach.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Grejpfrut a leki - jakie leki wchodzą w interakcję z grejpfrutem?
Owoc grejpftur oraz tabletki
Przeczytaj artykuł
Mango - właściwości, witamy, kalorie. Jak je jeść?
Owoc mango
Przeczytaj artykuł
Kiedy awokado jest dojrzałe?
Dojrzałe awokado
Podobne artykuły
Owoc kiwi - właściwości, witaminy. Ile ma kalorii?
Co zrobić z truskawek? Przepisy na zdrowe dania
Frutarianizm (dieta owocowa) – co jeść? Jadłospis i przepisy
Kiszone cytryny – do czego i jak jeść? Przepis

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama