Właściwości i wartości odżywcze kiwi. Ile ma kalorii? Czy jest zdrowe?

Kiwi jest smacznym owocem obfitym w substancje odżywcze, przekładające się na pozytywne właściwości zdrowotne. Owoc polecany jest m.in. na wzmocnienie odporności, przy odchudzaniu, w problemach z trawieniem czy cerą. Sprawdź jakie właściwości, wartości odżywcze i ile kalorii ma owoc kiwi.
Kiwi
Źródło: 123RF
  • Kiwi to niewielki owoc, który zwiera liczne witaminy i minerały, dlatego zaliczany jest do superfoods. Jest źródłem witamin z grupy B oraz witaminy C, K i E.
  • Owoc kiwi ma tylko około 50 kcal w 100g, zatem doskonale sprawdzi się w jadłospisie osób będących na diecie.
  • Kiwi może wywoływać reakcje alergiczne ze względu na zawartość aktynidiny i papainy. Osoby uczulone na owoce papai i ananasa szczególnie powinny uważać.
SPRAWDŹ TEŻ: Jak jeść kiwi i jak je szybko obrać?
Spis treści

Gdzie rośnie kiwi?

Roślina wydająca owoce kiwi pochodzi z Chin, gdzie już tysiąc lat temu była znana pod nazwą yang tao. W tej chwili kiwi uprawia się w Nowej Zelandii, a także Australii, USA, Chile, Południowej Afryce i nad Morzem Śródziemnym. Obecna nazwa pojawiła się dopiero w XX wieku, a wzięła się od skórki owocu, przypominającej upierzenie ptaka kiwi, występującego w Nowej Zelandii.

Obecnie w uprawie kiwi dominują Włochy, Chile, Nowa Zelandia, Japonia, Grecja, a także Chiny i USA. Można wyhodować również kiwi w doniczce w warunkach domowych, jednak proces ten będzie zdecydowanie dłuższy, gdyż sadzonki zakwitną dopiero po 3 latach.

Ile kalorii ma kiwi?

Kiwi jest niskokaloryczne. Jeden owoc zawiera około 40-50 kcal. 100g kiwi to około 60 kcal. i aż 2g błonnika, dlatego warto uwzględnić je w swoim jadłospisie. Sprawdzi się także u osób, które walczą ze zbędnymi kilogramami.

Jakie witaminy ma owoc kiwi?

Ze względu na swoje wyjątkowe walory odżywcze owoc kiwi zaliczany jest do grupy tzw. superfoods. W ten sposób nazywana jest żywność, której spożywanie ma bardzo korzystny wpływ na zdrowie.

Jakie witaminy ma kiwi? Owoce kiwi zawierają mnóstwo witamin z grupy B oraz witaminy C, K i E.

  • Jedna sztuka pokrywa dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę C.
  • Za szczególne właściwości kiwi, odpowiedzialna jest witamina E, której występowanie w innych owocach należy do rzadkości. Witamina E to naturalny antyoksydant, chroniący komórki przed wolnymi rodnikami i procesem starzenia.
  • Kiwi stanowi doskonałe źródło kwasu foliowego, karotenoidów i potasu, stabilizującego ciśnienie krwi i regulującego rytm serca.
  • Jedząc te owoce dostarczamy do naszego organizmu także magnez, miedź, wapń i mangan.

Kiwi bardzo dobrze zachowuje wartości odżywcze i znosi długie przechowywanie. Nawet po 6 miesiącach przechowywania pozostaje w nim około 90 proc. witaminy C.

Wartości odżywcze kiwi

Zarówno miąższ, jak również pestki kiwi zawierają cenne składniki odżywcze.

W pestkach znajdują się kwasy Omega-3, które nie tylko spowalniają starzenie się komórek, ale wpływają pozytywnie na układ krwionośny. To one obniżają ryzyko zawału serca i wzmacniają pamięć.

Ze względu na bogate wartości odżywcze, kiwi znalazło szerokie zastosowanie w przemyśle kosmetycznym. Te owoce wykorzystuje się w produkcji szamponów, żeli do kąpieli, balsamów do ust i wielu innych kosmetyków. Pestki kiwi, wykorzystuje się do produkcji peelingów, a kwasy zawarte w owocach mają zastosowanie w kremach i maseczkach.

Wartości odżywcze kiwi (w 100 g) są następujące:

  • białko ogółem - 1.14 g, 
  • błonnik - 3.0 g,
  • tłuszcz - 0.52 g,
  • wartość energetyczna - 61 kcal,
  • węglowodany - 14.66 g (w tym cukry proste 8.99)

Witaminy w kiwi (w 100g) to:

  • Kwas foliowy -  25 µg,
  • Niacyna - 0.341 mg,
  • Ryboflawina – 0.025 mg,
  • Tiamina – 0.027 mg,
  • Witamina A – 87 IU,
  • Witamina B6  - 0.063 mg,
  • Witamina C – 92.7 mg,
  • Witamina E – 1.46 mg,
  • Witamina K - 40.3 µg

Minerały w kiwi  (w 100g):

  • Cynk - 0.14 mg,
  • Fosfor - 34 mg , 
  • Magnez - 17 mg,
  • Potas - 312 mg,
  • Sód – 3 mg,
  • Wapń – 34 mg,
  • Żelazo - 0.31 mg

Właściwości zdrowotne owocu kiwi

Regularne jedzenie owoców kiwi ma niezwykle pozytywny wpływ dla zdrowia człowieka.

  • Zawarte w tych owocach przeciwutleniacze i witaminy chronią wzrok przed uszkodzeniem i mogą ocalić oczy przed jaskrą, zaćmą i zwyrodnieniem plamki żółtej.
  • Spożywanie owoców kiwi wpływa na poprawę jakości snu oraz obniżenie poziomu złego cholesterolu we krwi nawet o 15 proc., przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu dobrego cholesterolu.
  • Systematyczna konsumpcja owoców kiwi może łagodzić objawy astmy i korzystnie wpływać na perystaltykę jelit, redukując dolegliwości układu pokarmowego.
  • Owoce zawierają dużo błonnika, pomocnego w zaparciach.
  • Owoce mają też właściwości moczopędne, pobudzające wydalanie z organizmu sodu i wody.
  • Owoce kiwi, dzięki zawartości serotoniny, mogą mieć działanie antydepresyjne. Inozytol, alkohol cukrowy zawarty w kiwi, może być wykorzystywany w leczeniu depresji.
  • Wiadomo, że regularne spożywanie owoców kiwi dobroczynnie wpływa na koncentrację i sprawność umysłową. Dzięki dużej zawartości potasu, systematycznie spożywane owce kiwi mają wpływ na dotlenienie mózgu i spalanie węglowodanów.
  • Owoce kiwi dobrze wpływają na układ kostny i mięśniowy, kontrolują ciśnienie krwi i wspierają pracę nerek.
  • Owoce kiwi świetnie nadają się do stosowania przy przeziębieniach i grypie, w zastępstwie leków. Indeks glikemiczny (IG) kiwi wynosi 50. Owoc zalecany jest w niewielkich ilościach w cukrzycy (ok. 200 g na dobę).

Owoc kiwi - jakie owoce wybierać?

Kupując owoce kiwi najlepiej wybierać egzemplarze bez stłuczeń i otarć. Najlepsze są te twardawe, ale intensywnie pachnące. Niedojrzały owoc, pozostawiony w temperaturze pokojowej dojrzeje w ciągu 3-4 dni. 

Zastosowanie w kuchni owocu kiwi

Surowy owoc można obrać i pokroić, albo zjeść miąższ łyżeczką po uprzednim przekrojeniu na pół. Kiwi można również spożywać w postaci przetworzonej (w puszkach, mrożone lub liofilizowane), lecz nie powinno się dodawać ich do galaretki ze względu na enzymy, które sprawią, że galaretka nie stężeje.

Kiwi można stosować do:

  • marynowania mięs;
  • ostrych sosów;
  • sałatek owocowych;
  • jako dodatek do płatków śniadaniowych lub owsianki;
  • jako dodatku do deserów.

Owoc kiwi a odchudzanie i dieta

Owoce kiwi polecane są osobom będącym na diecie odchudzającej, ponieważ hamują apetyt na słodycze. Szczególnie zalecane osobom z tendencją do podjadania między posiłkami. Badania z udziałem kiwi, przeprowadzone przez naukowców w Norwegii wykazały, że kiwi spożywane w zwykłej diecie, hamują sklejanie się płytek krwi, w związku z czym zapobiegają zakrzepom. Co więcej, obniżają poziom trójglicerydów.

Owoc kiwi a alergia

Owoce kiwi zawierają aktynidinę i papainę, które mogą być przyczyną reakcji alergicznych. Dlatego szczególną ostrożność powinny zachować osoby uczulone na owoce papai i ananasa. Alergeny znajdujące się w lateksie są podobnej budowy do tych, które są obecne w owocach kiwi, dlatego wszyscy uczuleni na lateks powinni unikać spożywania tych owoców.

Artykuł napisany przez

Bibliografia

  • Alicja Szweykowska, Jerzy Szweykowski (red.): Słownik botaniczny. Wyd. wydanie II, zmienione i uzupełnione. Warszawa: Wiedza Powszechna, 2003, s. 17. ISBN 83-214-1305-6.
  • Jane Simmonds (red.): Wielka księga warzyw, ziół i owoców. Warszawa: Dom Wydawniczy Bellona, 2007, s. 488-489. ISBN 83-11-10578-2.
  • Ben-Erik van Wyk: Food plants of the world. Portland: Timber Press, 2006, s. 42. ISBN 0-88192-743-0.
  • Hanna Kunachowicz; Beata Przygoda; Irena Nadolna; Krystyna Iwanow: Tabele składu i wartości odżywczej żywności. Wyd. wydanie II zmienione. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2017, s. 614. ISBN 978-83-200-5311-1.
  • Iwona Sembratowicz, Elżbieta Rusinek-Prystupa, Zawartość substancji bioaktywnych w owocach pozyskiwanych z upraw ekologicznych i konwencjonalnych, Probl Hig Epidemiol 2015, 96(1): 259-263.
Więcej z kateogrii: Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Najbardziej sycące produkty - oto 7 niskokalorycznych produktów
Przeczytaj artykuł
Badanie słuchu u dzieci i noworodków - na czym polega?
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Pytanie: W jakim wieku dostrzegłaś objawy zaburzeń hormonalnych?

  >15

  15-20

  20-30

  30<

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Podobne artykuły
Najbardziej sycące produkty - oto 7 niskokalorycznych produktów
Badanie słuchu u dzieci i noworodków - na czym polega?
Dieta przy nadciśnieniu - co jeść i czego unikać?
Sposoby na wzmacnianie odporności. Sprawdź TOP 5

Przychodnia online dla Ciebie

Szybka konsultacja lekarska online przez telefon.

Zacznij leczenie, przedłuż receptę na przyjmowane leki - szybko i bez kolejek.

Wybierz konsultację

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Ból owulacyjny - ile trwa i jak go załagodzić?
Dieta ketogeniczna – na czym polega? Zasady i jadłospis
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
RDW CV - co znaczy wysokie lub niskie?
D-dimery: norma, badanie i wyniki. Przyczyny podwyższonych?

Reklama