Daktyle suszone – kcal, właściwości i wartości odżywcze

Daktyle suszone to zdrowe, odżywcze owoce daktylowca. Nie dość, że ułatwiają trawienie, działają przeciwzapalnie, przeciwbólowo oraz przeciwzakrzepowo, to jeszcze wykazują właściwości antynowotworowe. Co więcej, ich regularne jedzenie zmniejsza ryzyko zawału serca i udaru. Czy jednak suszone daktyle są tuczące?
Daktyle suszone na lnianej serwetce
źródło:123RF

Spis treści

Czym są daktyle suszone?

Daktyle to owoce daktylowca, prastarego drzewa osiągającego wysokość nawet 40 metrów. Daktylowiec był uprawiany już w czasach prehistorycznych, obecnie porasta on południowo-zachodnie kraje azjatyckie, obszary północnoafrykańskie oraz południową część Stanów Zjednoczonych. 

Daktylowca określa się jako „drzewo życia”. Owoce, które rodzi można spożywać na świeżo (surowe), po ususzeniu lub po termicznej obróbce. W Polsce najczęściej dostępne są daktyle suszone. Z czego słyną te owoce? 

Suszone daktyle, ale także świeże owoce daktylowca posiadają wiele witamin, związków mineralnych i innych drogocennych substancji, takich jak m.in. witamina C, A, E, B6 i K, ryboflawina, tiamina, niacyna, kwas foliowy, potas, magnez, fosfor, wapń, polifenole, błonnik, przeciwutleniacze oraz salicylany. Stąd tak wielka popularność tego owocu, zwłaszcza w takich państwach jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, gdzie dzienne spożycie tego przysmaku wynosi ok 90 g na jednego mieszkańca.

Właściwości daktyli suszonych

Jakie właściwości mają daktyle suszone? Obejmują one przeciwdziałanie zaparciom, oczyszczają ustrój, a także działają profilaktycznie na takie nowotwory jak rak okrężnicy, piersi, prostaty, endometrium, płuc, czy trzustki.

Na astmę, kaszel, katar, czy bolące gardło – także podaje się daktyle suszone. Właściwości zdrowotne tych owoców docierają również do układu odpornościowego, ponieważ dzięki licznie występującym w ich składzie antyoksydantom, wspierają reakcje obronne organizmu. Co więcej, daktylami wspomaga się leczenie także stanów zapalnych, dolegliwości bólowe oraz wykorzystuje się je przy wywołaniu procesów przeciwzakrzepowych. 

Ponadto regularne spożywanie daktyli obniża poziom złego cholesterolu i glukozy we krwi. Powinny je polubić osoby, które są zagrożone udarem, zawałem serca, miażdżycą, schorzeniami sercowo-naczyniowymi, bo te owoce zmniejszają ryzyko wystąpienia tych szczególnych i niebezpiecznych dla zdrowia i życia stanów. 

Są także polecane osobom z nadciśnieniem tętniczym krwi oraz borykającym się z nadkwasotą.

Czy daktyle suszone są zdrowe? Dla wielu osób z pewnością tak, jednak nie powinny stanowić one podstawy diety cukrzyków, ponieważ znacznie podwyższają stężenie cukru we krwi. Ponadto z jedzenia daktyli powinni zrezygnować chorzy na migrenę, nieżyt żołądka oraz cierpiący na kolkę żołądkową.

Ile kalorii mają suszone daktyle?

Czy daktyle suszone tuczą? Czy pomimo ogromu korzystnych dla zdrowia cech osoby odchudzające się powinny uważać na te owoce? Z pewnością kilka razy większą kalorycznością od świeżych owoców wykazują się daktyle suszone. Ile kcal znajduje się w 100 g suszonych owoców? 

Okazuje się, że około 280 kcal, a jednocześnie około 7 g błonnika, 700 mg potasu i 54 mg magnezu. Nie trzeba zjadać od razu całej paczki, by się nasycić, wystarczy kilka owoców (nawet 1-2) na dzień, by zapewnić ustrojowi równowagę na wielu poziomach. Z pewnością taki rodzaj przekąski jest zdrowszy od słodkich batoników, czy słonych paluszków.

Warto wiedzieć, że w miarę wysychania owoce te stają się coraz słodsze. Kaloryczność, duża zawartość cukrów prostych, potasu i magnezu – te wszystkie walory decydują o dużej wartości odżywczej owoców. Dzięki temu stanowią one cenny dodatek, a nawet bazę posiłków dla sportowców, a także osób pragnących szybko się zregenerować po ciężkim wysiłku (także emocjonalnym i psychicznym). 

Jakie daktyle wybrać?

Czy warto jeść daktyle suszone? Podsumowując wiedzę na temat tych owoców z pewnością należy odpowiedzieć na to pytanie twierdząco. Jednak jeśli kupować zdrowe owoce, to najlepiej wybrać daktyle suszone bez konserwantów. Niestety, wielu producentów dodaje do daktyli niekorzystne dla zdrowia związki, takie jak np. siarczany, benzoesan sodu, kwas benzoesowy, sorbinian potasu, sorbinian sodu, które mają za zadanie nie dopuścić do zepsucia się owoców w czasie transportu. Dlatego zanim sięgnie się po konkretny produkt, dobrze przeczytać etykietę ze składem.

Jakie są najlepsze daktyle suszone, gdzie kupić? Owoce powinny być pulchne, lśniące, miękkie i wilgotne. Jeśli są twarde, pokryte kryształkami cukru i kwaśno pachną – oznacza to, że nie są świeże, być może nawet są spleśniałe lub użyto do ich konserwacji niepożądanych komponentów. Warto kupować je w sklepach ze zdrową żywnością.

Jak przechowywać daktyle suszone? W szczelnie zamkniętym opakowaniu, w suchym, ciemnym miejscu mogą leżeć około 6 miesięcy po otwarciu opakowania. Jeśli zostaną umieszczone w lodówce, wytrzymają nawet rok.

Jak jeść suszone daktyle?

Wiadomo już, że warto wprowadzić do menu suszone daktyle. Jak jeść te owoce? Np. w postaci surowej, a także suszonej oraz po przeprowadzeniu z ich użyciem obróbki termicznej. 

Daktyle można dodawać do sałatek, zup mlecznych, jaglanek, musli, ciast, ciasteczek, czy kasz. Na ich podstawie powstają pyszne i odżywcze koktajle, np. koktajl zawierający, oprócz suszonych daktyli, także banany. Pokrojone suszone daktyle można wykorzystać jako egzotyczny składnik twarożku podawanego na słodko. 

Smaczną i zdrową przekąską są tzw. kulki mocy, które uzyskuje się po zmieszaniu m.in. suszonych daktyli, orzechów, płatków owsianych, żurawiny, wiórków kokosowych i miodu. Na bazie daktyli suszonych można również przygotować odżywcze batony domowej roboty, a także krem przypominający popularne czekoladowe smarowidło na kanapki. 

Z tych owoców przyrządza się nawet miód, czy chleb. Przepisów z zastosowaniem tego wartościowego leczniczo i odżywczo owocu nie brakuje. Dobrze po nie sięgnąć, szczególnie w stanach spadków energetycznych.

Czytaj też:

Bibliografia

  • Pawłowski Aleksander, Chlabicz Maria, Skarbnica zdrowia. Owoce świata. Właściwości zdrowotne, przepisy lecznicze, Wydawnictwo Printex, 2017, ISBN 9788361372646.
  • Kubanowska Anna, Owoce. Lecznicze właściwości, Wydawnictwo Literat, 2018, ISBN 61549902944KS.

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Zamknij