Właściwości lecznicze bobu. Witaminy i wpływ na zdrowie

Lecznicze właściwości bób zawdzięcza bogactwu związków fenolowych, witamin i składników mineralnych. Natomiast wyjątkowe właściwości odżywcze bobu to zasługa właściwych proporcji między białkami, węglowodanami i tłuszczami, a także – dużej zawartości błonnika pokarmowego.
Strączki bobu na blacie kuchennym
źródło:123RF

Spis treści

Właściwości bobu

Bób, obok fasoli, grochu, soi i soczewicy, zaliczany jest do grupy tzw. roślin strączkowych, cenionych ze względu na liczne działania lecznicze oraz wyjątkowe wartości odżywcze. Właściwości bobu znajdują zastosowanie w profilaktyce i leczeniu ciężkich schorzeń układu krążenia oraz systemu nerwowego, takich jak między innymi miażdżyca (bób pomaga obniżyć poziom tzw. złego cholesterolu frakcji LDL), niedokrwistość oraz choroba Parkinsona

Regularne jedzenie bobu zmniejsza też ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe. Wykazuje także właściwości odchudzające i antydepresyjne, a ponadto zapobiega rozwojowi wad genetycznych w ciąży. Dodatkowym atutem jest możliwość wszechstronnego wykorzystania bobu w kuchni – stanowiąc bogate źródło białka jest on doskonałą alternatywą dla wszelkiego rodzaju produktów odzwierzęcych w diecie wegetariańskiej i wegańskiej. Wszystko to sprawia, że, choć niedoceniany i nie przez wszystkich lubiany (kontrowersyjny zapach), jest jedną z najbardziej wartościowych roślin, jakie mogą się znaleźć na naszych stołach. 

Właściwości lecznicze bobu

Bób właściwości lecznicze zawdzięcza zawartości określonych związków chemicznych, wśród których wymienić można:

  • związki fenolowe o bardzo silnym działaniu przeciwutleniającym, w tym między innymi kwasy fenolowe, glikozydy kwercetyny, izoflawonoidy, katechiny, taniny, a także inne antyoksydanty, takie jak witamina C. Wspomagają one regenerację komórek uszkodzonych przez reaktywne formy tlenu, oddziałując korzystnie na funkcjonowanie całego organizmu,
  • żelazo – niezbędne w produkcji czerwonych krwinek - zapobiega różnym odmianom anemii, w tym często występującej niedokrwistości mikrocytarnej. Wpływa też na metabolizm cholesterolu,
  • błonnik– reguluje pracę jelit, chroni dolny odcinek układu pokarmowego, zapewnia uczucie sytości, wspiera metabolizm cholesterolu – jest więc niezwykle przydatny w czasie odchudzania, a także w profilaktyce antymiażdżycowej,
  • lewodopa– aminokwas będący prekursorem dopaminy. Zawartość tej substancji sprawiła, że bób polecany jest osobom cierpiącym na chorobę Parkinsona. Związek ten ceniony jest też przez bywalców siłowni oraz osoby odchudzające się, sprzyja bowiem budowie masy mięśniowej, przy jednoczesnej redukcji tkanki tłuszczowej. 

Reklama

Witaminy w bobie

Bób zawiera także witaminyniemal każdego typu, przy czym największe znaczenie przypisuje się w kontekście zastosowań leczniczych witaminom z grupy B. Wspomnieć należy przede wszystkim kwas foliowy (B9) oraz witaminę B12, których niedobór jest przyczyną między innymi niedokrwistości megaloblastycznej, a także osteoporozy, wad rozwojowych płodu i nowotworów (w szczególności szyjki macicy). 

Spożywanie bobu może ograniczyć ryzyko ich wystąpienia. Wyjątkiem są kobiety cierpiące na cukrzycę ciążową – wówczas bobu nie należy spożywać, zapasy kwasu foliowego w organizmie uzupełniając w inny sposób. Jeśli zaś chodzi o pozostałe witaminy, które zawiera bób, wymienić wśród nich można A, B1, B2, B3, B6, D oraz wspomnianą wyżej wit. C.

Właściwości odżywcze bobu

Oprócz stricte leczniczych, ma też bób właściwości odżywcze, nad którymi zdecydowanie warto się pochylić. 

W 100 gramach bobu znajduje się:

  • 12 gramów węglowodanów,
  •  5,5 gramów białka,
  • 4,2 gramy błonnika pokarmowego,
  • 0,6 gramów tłuszczów, w tym tylko 0,1 g. tłuszczów nasyconych.

Uwagę zwraca duży udział węglowodanów oraz białek. Ze względu na zawartość białek, bób jest doskonałym zamiennikiem dla mięsa, co doceniają osoby nie spożywające produktów pochodzenia zwierzęcego. Jednocześnie zwrócić należy uwagę na bardzo niski poziom tłuszczów, a zwłaszcza nasyconych kwasów tłuszczowych, które są wielce niekorzystne dla zdrowia. 

Pozostałe składniki bobu, to wspomniane wyżej witaminy, a także surowce mineralne, takie jak żelazo, potas, wapń, fosfor, sód, magnez, mangan, selen.

Bób na diecie

Bób na diecie redukcyjnejjest jak najbardziej wskazany, mimo że na pierwszy rzut oka mogłoby się to nie wydawać oczywiste. Bób (gotowany) jest produktem o wysokim indeksie glikemicznym (80), co sprzyjać może odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Z drugiej jednak strony jest to produkt niskokaloryczny – 100 gramów bobu to zaledwie 70-100 kcal. Ogromne znacznie ma w tym kontekście śladowa ledwie ilość tuczących kwasów tłuszczowych.  

Bób na odchudzanie spożywany jest też ze względu na dużą zawartość błonnika – dzięki temu spowalnia proces trawienia i  zapewnia utrzymujące się przez dłuższy czas uczucie sytości, zapobiegając podjadaniu pomiędzy głównymi posiłkami. Konsumując bób należy jednak pamiętać, by nie przesadzać z jego ilością. Standardowe opakowanie lub porcja kupowana na wagę, to około 400-500 gramów, a więc nawet 400-500 kilokalorii. Jedna osoba jednorazowo nie powinna spożywać więcej, niż połowę tej dawki. 

Czytaj też:

Bibliografia

  • Beata Drużyńska, Agnieszka Jeżak, Właściwości przeciwutleniające polifenoli zawartych w okrywie nasiennej nasion bobu, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2007, 5 (54)
  • Agnieszka Szajdek, Julita Borowska, Właściwości przeciwutleniające żywności pochodzenia roślinnego, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2004, 4 (41)

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.
<-- popup -->