Rekordowa liczba zwolnień L4 od psychiatry. Polacy nie wytrzymują presji. Sprawdź❗
Rekordowa liczba zwolnień L4 od psychiatry. Polacy nie wytrzymują presji. Sprawdź❗
Rekordowa liczba zwolnień L4 od psychiatry. Polacy nie wytrzymują presji. Sprawdź❗

Dieta 2000 kcal - dla kogo się sprawdzi i jakie będą jej efekty? Przykładowy jadłospis na cały dzień

Dieta 2000 kcal może być stosowana w celu realizacji różnych potrzeb żywieniowych. W zależności od płci, wieku, masy ciała i aktywności fizycznej może być pomocna w redukcji, utrzymaniu bądź zwiększeniu masy ciała. Kaloryczność diety należy ustalać indywidualnie, a przed przystąpieniem do realizacji planu warto skonsultować się z dietetykiem.
Kanapki z serem żółtym
Źródło: 123RF
W skrócie
  • Dieta 2000 kcal to propozycja właściwie dla każdego. Będzie odpowiednia zarówno dla osób prowadzących siedzący tryb życia i pragnących schudnąć, jak i zachować prawidłową masę ciała.
  • Prawidłowo skonstruowany jadłospis powinien być różnorodny i zbilansowany. Efekty diety 2000 kcal będą różne w zależności od zapotrzebowania energetycznego danej osoby.
  • Dieta oparta na 2000 kcal dziennie jest korzystna nie tylko dla zdrowia, ale również dla domowego budżetu. Przy jej tworzeniu warto korzystać z sezonowych produktów od lokalnych dostawców.
SPRAWDŹ TEŻ: Dieta 2500 kcal – dla kogo? Jadłospis dla mężczyzn
Spis treści

Reklama

Dla kogo dieta 2000 kcal jest najbardziej odpowiednia?

Dieta na 2000 kcal to dobry pomysł dla osób aktywnych w ciągu dnia, ale pragnących zredukować masę ciała. Sprawdzi się też u osób prowadzących siedzący tryb życia, którym zależy na utrzymaniu prawidłowej wagi. Może być stosowana zarówno przez kobiety, jak i w niektórych przypadkach przez płeć przeciwną.

Dieta dla mężczyzn nie zawsze będzie dobrym wyborem, ponieważ dla aktywnych Panów może okazać się niedoborowa. Wybór takiej kaloryczności zdecydowanie sprawdzi się u mężczyzn z nadmierną masą ciała i nieskorych do podejmowania aktywności fizycznej.

Jednak, aby ocenić czy 2000 kcal dziennie będzie odpowiednie, rozpoczęcie stosowania planu powinno być poprzedzone konsultacją z dietetykiem. Dzięki jego doświadczeniu można upewnić się, że zapotrzebowanie zostało prawidłowo dobrane do wyznaczonego celu.

Reklama

Jadłospis na diecie 2000 kcal - propozycje na cały dzień

Zapoznanie się z przykładową dietą 2000 kcal może być sporym ułatwieniem dla osób, którym zalecany jest właśnie taki poziom kaloryczności jadłospisu. Pozwoli to nauczyć się  komponowania i bilansowania posiłków tak, aby dostarczały wszystkich niezbędnych składników odżywczych oraz witamin.

Zobrazuje ona również wielkość porcji produktów, rekomendowanych do spożycia.

Jak działa ozonator żywności? Zobacz nasz test redakcyjny:

Tak jak w każdej diecie, jadłospis 2000 kcal powinien być różnorodny, zbilansowany i oparty na zasadach prawidłowego żywienia osób dorosłych. Plan żywieniowy osób zmagających się z chorobami powinien uwzględniać modyfikacje dotyczące składników czy ogólne zalecenia żywieniowe rekomendowane w danej jednostce chorobowej.

Poniżej przedstawiono przykładowy jadłospis 2000 kcal dla osoby zdrowej i nieobciążonej chorobami czy dolegliwościami żołądkowo-jelitowymi.

Śniadanie: Kanapki z serem żółtym i warzywami – 408 kcal

Składniki:

  • Chleb żytni razowy - 2 kromki
  • Ser żółty Gouda - 2 plastry
  • Sałata masłowa - 1 liść
  • Pomidor - 2 plastry
  • Ogórek szklarniowy - 4 plastry
  • Rzodkiewka - 1 sztuka
  • Sok z cytryny - 1 łyżeczka
  • Margaryna, 100% roślinna – ½ łyżeczki

Sposób przygotowania:

  1. Warzywa umyj i pokrój.
  2. Pieczywo pokrój i posmaruj tłuszczem.
  3. Na pieczywie ułóż ser oraz warzywa i skrop sokiem z cytryny.

II Śniadanie: Hummus z marchwią – 256 kcal

Składniki:

  • Hummus tradycyjny z ciecierzycy – 5 ½ łyżki
  • Marchew - 1 sztuka

Sposób przygotowania:

  1. Warzywo umyj, obierz i pokrój w słupki.
  2. Hummus nabieraj za pomocą słupków warzywnych.
  • Hummus możesz przygotować samodzielnie miksując ciecierzycę (namoczoną i ugotowaną lub z puszki) z czosnkiem, pastą sezamową, solą, pieprzem, sokiem z cytryny i oliwą lub olejem sezamowym.

Obiad: Penne po bolońsku z indykiem – 697 kcal

Składniki:

  • Makaron pełnoziarnisty penne suchy - 1 szklanka
  • Indyk, mięso mielone – 180 g
  • Pomidory krojone w puszce - 1 szklanka
  • Cebula – ½ sztuki
  • Oliwa z oliwek - 2 łyżki
  • Oregano suszone, bazylia suszona, sól, pieprz czarny

Sposób przygotowania:

  1. Makaron ugotuj al dente w osolonej wodzie.
  2. Cebulę obierz i posiekaj.
  3. Na rozgrzanej patelni z tłuszczem zeszklij cebulę, a następnie dodaj mięso i przyprawy. Wszystko razem smaż przez kilka minut.
  4. Dodaj pokrojone pomidory i duś aż sos zgęstnieje.
  5. Makaron przełóż na talerz i polej sosem.

Podwieczorek: Przekąska – winogrona – 249 kcal

Składniki:

  • Winogrona czerwone – 300 g

Sposób przygotowania:

  • Pamiętaj o myciu owoców, również tych, które obierasz ze skórki.

Kolacja: Tosty z serem mozzarella i pomidorem - 395 kcal

Składniki:

  • Pieczywo tostowe pełnoziarniste - 4 kromki
  • Mozzarella - 4 plastry (64 g)
  • Pomidor - 1 sztuka
  • Bazylia suszona, oregano suszone, pieprz czarny

Sposób przygotowania:

  1. Na pieczywie ułóż pokrojony ser, pomidory i przyprawy.
  2. Przykryj drugą kromką i dociśnij.
  3. Opiecz kanapkę w tosterze lub usmaż do zrumienienia na beztłuszczowej patelni.
  • Wybieraj pieczywo tostowe z jak najkrótszą listą składników.

Efekty po miesiącu na diecie 2000 kcal

Efekty na diecie 2000 kcal są zależne od całkowitego zapotrzebowania energetycznego. Dla jednych będzie to dieta, która pozwoli zredukować nadmierne kilogramy, a innym zapewni utrzymanie aktualnej masy ciała i poprawę samopoczucia.

Jadłospis na 2000 kcal może również przyczynić się do wzrostu wagi i masy mięśniowej. Dlatego efekt diety 2000 kcal będzie zależny od celu i punktu wyjściowego.

Stosowanie diety o takiej kaloryczności jest jak najbardziej bezpieczne i nie stanowi zagrożenia dla zdrowia, ponieważ niemalże w każdym przypadku ilość spożywanych kalorii będzie wyższa niż wartość podstawowej przemiany materii, czyli ilości kalorii potrzebnej do prawidłowej pracy serca i innych narządów w stanie spoczynku.

Reklama

Tania dieta 2000 kcal - jak ją stworzyć?

Przy takiej kaloryczności jak najbardziej możliwy jest niski koszt miesięcznego wyżywienia. Wybierając zdrową dietę, jednocześnie ogranicza się spożycie jedzenia na mieście czy zamawiania fast foodów, które często negatywnie wpływają na domowy budżet.

Warto sięgać po produkty sezonowe, ponieważ to one są zwykle najtańsze. Korzystając z produktów lokalnych i łatwo dostępnych nie musimy martwić się zbytnio o cenę czy ich jakość. Dodatkowo warto dietę komponować tak, aby wykorzystywać cały produkt - dieta 2000 kcal jak najbardziej nam to umożliwi.

Dzięki niej można zadbać nie tylko o zdrowie, ale również o to, by nie dochodziło do marnowania żywności.

Reklama

Dieta redukcyjna 2000 kcal - co jeść?

Stosując dietę redukcyjną 2000 kcal w celu redukcji masy ciała, warto sięgać po niskokaloryczne produkty, dzięki którym zwiększymy objętość posiłków. Należą do nich między innymi warzywa, które powinny stanowić podstawę żywienia.

Najlepszym sposobem spełnienia wspomnianego zalecenia jest dodawanie warzyw w różnej postaci (surowych, gotowanych lub pieczonych) do każdego posiłku spożywanego w ciągu dnia.

Będąc na diecie redukcyjnej, warto również sięgać po niskotłuszczowe źródła białka, które nasycą nas na długo, a przy okazji dostarczą cennego makroskładnika niezbędnego do ochrony masy mięśniowej.

Należą do nich przede wszystkim: drób (bez skóry), chude części wieprzowiny (np. schab), ryby, nabiał (zawartość tłuszczu poniżej 1,5%), jaja czy też nasiona roślin strączkowych.

Stosowanie diety 2000 kcal dla osób zaczynających przygodę ze zdrowym stylem życia może wiązać się z wieloma wątpliwościami. W takiej sytuacji warto sięgnąć po nowoczesne rozwiązania technologiczne np. aplikacje dietetyczne.

Indywidualizacja planu oraz nieograniczony kontakt z dietetykiem, które oferuje platforma dietetyczna ułatwiają rozpoczęcie diety. Dzięki temu kaloryczność jadłospisu możesz skonsultować z wykształconym dietetykiem, który rozwieje również inne żywieniowe wątpliwości.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Czytaj również

Bibliografia

  • Kozirok, W. (2015). Ocena skuteczności diet redukcyjnych. Ekologia i Technika, 23(3), 142-148.
  • Jezewska, A. (2018). Mleko i produkty mleczne u osób na diecie redukcyjnej. Przegląd Mleczarski, (07).
  • Cichocka, A. (2012). Dieta redukcyjna opracowana w oparciu o piramidę zdrowego żywienia. Żywienie Człowieka i Metabolizm, 5(39).
  • Ostrowska, L., Stefańska, E., Adamska, E., Tałałaj, E., & Waszczeniuk, M. (2010). Wpływ leczenia dietą redukcyjną na skład ciała i modyfikację składników odżywczych w dziennej racji pokarmowej u otyłych kobiet. Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii, 6(4), 179-188.
  • Dąbrowska, M., Lehmann-Kalata, A., & Surdacka, A. (2016). Wpływ diety redukcyjnej na właściwości fizyko-chemiczne i biochemiczne śliny–przegląd piśmiennictwa. In Dent Forum (Vol. 44, pp. 79-82).
Ewelina Ogrzewała
Autoryzacja medyczna
Ewelina Ogrzewała
Dietetyk kliniczny, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Stypendystka lokalnego programu, w którym to zrealizowała swój projekt z zakresu zdrowego odżywiania dla kobiet ciężarnych w szkole rodzenia oraz warsztaty żywieniowe dla dzieci. Doświadczenie i praktykę w zawodzie dietetyka zdobywa na kursach, a także prowadząc indywidualnych pacjentów. Współpracuje z osobami z problemem nadwagi i otyłości, a także chorób dietozależnych (m.in.: nadciśnienie, choroby układu krążenia, dyslipidemia, cukrzyca typu II i insulinooporność). Na co dzień pracuje jako dietetyk w Peater - globalnej platformie dietetycznej popularyzującej zdrowe podejście do diety.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Diety
Dieta wątrobowa. Przepisy na cały tydzień. Co można jeść?
Pieczony dorsz to dobra propozycja na obiad przy diecie wątrobowej
Dieta detox, czyli jadłospis, który oczyści Twój organizm z toksyn w 1, 3 lub 7 dni
Pokarmy usuwające toksyny z organizmu
Dieta dla nastolatków. Przykładowy jadłospis dla młodzieży
Nastolatka
Podobne artykuły
Koszerne jedzenie
Koszerne jedzenie - co to jest żywność koszerna?
Produkty o niskim indeksie glikemicznym
Dieta 1000 kcal - dla kogo jest polecana? Na jakie efekty liczyć?
Dieta redukcyjna
Dieta redukcyjna - jadłospis. Sprawdzone posiłki na redukcję
Produkty diety katogenicznej
Dieta ketogeniczna - jak zacząć i co jeść? Zasady, efekty i jadłospis
Soki owococo-warzywne
Dieta płynna - przepisy i jadłospis. Co jeść?

Reklama


1/3 kobiet ma niedobór tego pierwiastka 😲
Sprawdź powód!