Owoce dla cukrzyka

Artykuł
Facebook Messenger Twitter E-mail

Dieta dla cukrzyka wymaga pewnych ograniczeń, ale nie powinno w niej zabraknąć owoców. To smaczny element w jadłospisie cukrzyka. Owoce dostarczają organizmowi wielu witamin oraz składników mineralnych. Przy cukrzycy sięgamy po nie z umiarem jako uzupełnienie poszczególnych posiłków w ciągu dnia. Po godzinie 18 raczej nie powinno się ich spożywać.

Owoce dla cukrzyka

Dieta cukrzycowa. Które owoce wybierać a jakich unikać?

Owoce zawierają fruktozę, substancję korzystną dla diabetyków. Jakie wybierać?

  • Tych, z większą zawartością cukrów należy unikać.
  • Diabetycy częściej mogą sięgać z kolei po owoce, które zawierają w sobie mniej cukru.
  • Należy jednak pamiętać, że niektóre polecane cukrzykom owoce, po pewnym czasie mogą okazać się dla nich niekorzystne i wówczas należy je wyeliminować z żywienia w cukrzycy.

Warto sprawdzać po każdym posiłku czy dany owoc nie wpłynął znacząco na podniesienie poziomu cukru we krwi. W tym celu każdy cukrzyk powinien prowadzić dzienniczek i skrupulatnie notować w nim wszystkie produkty i potrawy swojej diety.

Czy fruktoza jest bezpieczna dla cukrzyków?

W niewielkich ilościach fruktoza, znajdująca się w owocach (a także miodzie i niektórych warzywach), ma pozytywne działanie dla organizmu. Niestety jest powszechnie dodawana do napojów, ciast i innych słodyczy, w związku z czym zaleca się wyeliminowanie tych produktów z diety dla cukrzyków. Osoba spożywająca zbyt dużo fruktozy jest narażona na choroby układu sercowo-naczyniowego oraz zmiany profilu lipidowego, insulinooporność i cukrzycę typu 2.

Ważne: kiedy zaczynasz interesować się ilością spożywanego cukru, musisz nauczyć się tak dużo, jak tylko się da na temat sposobu czytania opisów na produktach i być świadomym zawartości fruktozy we wszystkim, co jesz.

Jakie owoce można jeść przy cukrzycy?

Włączając owoce do diety warto pamiętać o głównych zaleceniach i w razie wątpliwości skonsultować się z lekarzem.

  • Najlepiej wybierać owoce świeże lub mrożone o niskiej zawartości węglowodanów.
  • Niewskazane są owoce suszone, kandyzowane, w syropach.
  • Znaczenie indeksu glikemicznego jest mniejsze przy wyborze owoców, ze względu na to, że zawierają one mało węglowodanów. 
  • Owoce polecane są również ze względu na ich niewielką kaloryczność, a także dużą zawartość błonnika. 
  • Dieta cukrzyka powinna zawierać 20 g błonnika na dzień.

Najzdrowsze owoce dla cukrzyków

Owoce w diecie dla cukrzyków to głównie owoce cytrusowe (z racji małej zawartości węglowodanów). Poniżej alfabet owoców, które są bezpieczne dla cukrzyków:

  • agrest
  • ananasy
  • arbuzy
  • awokado
  • borówki
  • brzoskwinie
  • cytryny
  • czarne jagody
  • czereśnie
  • grejpfruty
  • gruszki
  • jabłka
  • jeżyny
  • maliny
  • mandarynki
  • melony
  • morele
  • papaje
  • pomarańcze
  • porzeczki (białe i czerwone)
  • poziomki
  • truskawki
  • wiśnie
  • żurawiny

Ważne: Owoce spożywaj z umiarem, ok. 200-300 g dziennie. Kup wagę elektroniczną i waż owoce.

Jakich owoców unikać w cukrzycy?

W diecie cukrzycowej powinno się uważać na owoce z wysoką zawartością fruktozy, jej duża ilość niszczy biochemię i fizjologię człowieka. Ważne jest samodzielne sprawdzanie, jaki produkt podnosi poziom cukru. Jeżeli po zjedzeniu owocu znacząco się podnosi, należy wyeliminować go z jadłospisu cukrzyka i zastąpić innym.

Owoce niepolecane w diecie cukrzycowej:

  • banany,
  • czarne porzeczki,
  • renklody,
  • daktyle,
  • owoce z puszki (zawierają najwięcej fruktozy i glukozy),
  • owoce suszone,
  • owoce w syropie,
  • śliwki,
  • winogrona.

Nie powinno się przesadzać z ilością spożywanych owoców. Syrop glukozowo-fruktozowy jest bardzo tani, dodaje się go dosłownie do każdego przetworzonego produktu żywnościowego. Nawet jeśli nie pijesz napojów gazowanych i nie jesz owoców bardzo łatwo można przekroczyć dzienną normę 25 gramów, dzięki fruktozie obecnej w gotowych produktach żywnościowych.

Ważne: syrop z agawy reklamowany jest jako 'naturalny'. W rzeczywistości to wysoce przetworzony produkt mający w swoim składzie 80% fruktozy. Końcowy produkt nie ma żadnych wartości odżywczych.

Soki owocowe

Soki dla cukrzyka są niemalże równie szkodliwe jak napoje gazowane. Szklanka soku zawiera mnóstwo fruktozy. Jeśli jesteś zwolennikiem surowej, prostej diety, uprawiasz sport, możesz stanowić wyjątek i przekraczając zalecaną normę pozostać zdrowym. Ale najrozsądniejszym podejściem jest sprawdzenie poziomu kwasu moczowego, żeby określić swoją wrażliwość na fruktozę. A jeśli jego poziom jest wyższy niż 5, rozważ obniżenie go do 4 jeśli jesteś mężczyzną lub 3.5 jeśli kobietą.

Pamiętaj: Lepszy owoc niż sok bez cukru! Sok powoduje szybszy wzrost glukozy we krwi a 1 litr soku to około 500 kcal!

  • Szpital Specjalistyczny Brzeziny

Porady specjalistów

Dieta cukrzycowa – porady dietetyka  
Izabela Nowak - Dietetyk kliniczny

Dieta cukrzycowa – porady dietetyka

Dieta cukrzycowa – porady, zasady, leczenie
Halina Komorowska - Specjalista chorób wewnętrznych

Dieta cukrzycowa – porady, zasady, leczenie

Jadłospis Jadłospis na 7 dni