Jak obniżyć poziom trójglicerydów – ważna dieta i ruch

Artykuł
Facebook Messenger Twitter E-mail

Zbyt duże stężenie trójglicerydów we krwi jest sygnałem do zmiany stylu życia. Zlekceważenie go może prowadzić do wielu groźnych chorób układu krążenia, dlatego gdy wyniki są złe, konieczna jest restrykcyjna dieta, regularna aktywność fizyczna i rezygnacja z nałogów. Sprawdź, jak obniżyć poziom trójglicerydów.

Jak obniżyć poziom trójglicerydów – ważna dieta i ruch

Trójglicerydy znajdujące się w tkance tłuszczowej człowieka należą do grupy tzw. tłuszczów prostych i są w naturalny sposób zużywane przez nasz organizm, który w ten sposób czerpie energię do prawidłowego funkcjonowania. Jeśli jednak trójglicerydów jest za dużo zaczynają się gromadzić tworząc niebezpieczne zapasy.

Poziom trójglicerydów wzrasta do niebezpiecznego poziomu, jeżeli:

  • w diecie występują w dużych ilościach tłuszcze zwierzęce, cukry proste, często jemy dania typu fast food i produkty smażone
  • u pacjenta występuje nadwaga i otyłość
  • brakuje regularnej aktywności fizycznej
  • pacjent pali papierosy i często pije alkohol
  • występuje cukrzyca, zaburzenia w przemianie tłuszczów, choroby nerek, trzustki, wątroby, tarczycy
  • pacjent przyjmuje leki antykoncepcyjne, sterydy lub leki moczopędne
  • pacjent jest w starszym wieku
  • w rodzinie były przypadki zwiększonego poziomu trójglicerydów.

Trójglicerydy, jaka jest norma?

Badanie poziomu trójglicerydów wykonuje się w trakcie tzw. lipidogramu. Oprócz stężenia trójglicerydów określa się jednocześnie poziom całkowitego cholesterolu oraz jego frakcji – LDL i HDL. Zobacz jakie są normy trójglicerydów:

  • poniżej 150 mg/dl to prawidłowy poziom
  • między 150 a 199 mg/dl to podwyższony poziom
  • między 200 a 499 mg/dl to wysoki poziom
  • powyżej 500 mg/dl to bardzo wysoki poziom

Już podwyższony poziom trójglicerydów jest sygnałem, że trzeba wprowadzić zmiany w stylu życia: zmienić dietę, zrezygnować z nałogów i regularnie uprawiać sport.

Trójglicerydy – dieta cholesterolowa

Osoby z nadwagą i otyłe częściej mają problem z podwyższonym poziomem trójglicerydów, dlatego przejście na zdrową dietę jest dla nich bardzo ważne. Dieta dla takich osób powinna być odpowiednio skomponowana:

  • tłuszcze powinny stanowić nie więcej niż 25 procent dziennego pożywienia
  • białko powinno stanowić 15 procent
  • węglowodany złożone powinny stanowić 55-60 procent
  • cukrów prostcgy powinno być nie więcej niż 10 procent.

Źródłem zdrowego tłuszczu powinny być: oleje roślinne, oliwa z oliwek, awokado, orzechy (różne rodzaj, ważne, żeby nie były solone i słodzone) i migdały, morskie ryby. Wartościowe i chude białko znajdziemy w mięsie drobiowym, cielęcinie, rybach, odtłuszczonych produktach mlecznych.

W jadłospisie osób z podwyższonymi trójglicerydami powinno się znaleźć dużo warzyw (5 razy dziennie) i owoców (3 razy dziennie). Źródłem pełnowartościowych węglowodanów, zawierających duże ilości błonnika będą m.in.:

  • kasze, płatki owsiane i jęczmienne
  • pełnoziarniste makarony i ryże
  • ciemne pełnoziarniste pieczywo
  • warzywa strączkowe
  • suszone owoce

Jak obniżyć trójglicerydy – aktywność fizyczna

Prawidłową wagę ciała i odpowiedni poziom trójglicerydów zapewni nam nie tylko zdrowa dieta, ale także aktywność fizyczna. Ćwiczenia powinny być wykonywane regularnie, najlepiej codziennie albo co drugi dzień, nie mniej niż 30-40 minut jednorazowo. Rodzaj ćwiczeń trzeba jednak dostosować do wieku, kondycji i stanu zdrowia. Przygodę ze sportem można rozpocząć od regularnych spacerów, jazdy na rowerze, czy spokojnych ćwiczeń aerobowych. Z czasem można zwiększać liczbę ćwiczeń i ich intensywność, dochodząc do godzinnej aktywności każdego dnia.

Jak obniżyć trójglicerydy – unikaj alkoholu i papierosów

Trójglicerydy i alkohol to nie jest dobre połączenie. Osoby cierpiące na podwyższony poziom cholesterolu i estrów powinny unikać picia napojów alkoholowych. Stężenie trójglicerydów podwyższają nawet niewielkie ilości alkoholu, ale wypijane regularnie – niebezpieczny jest już jeden drink dziennie u kobiet i dwa drinki u mężczyzn. Wyższe stężenie trójglicerydów notowane jest także u osób palących papierosy.

  • Szpital Specjalistyczny Brzeziny

Porady specjalistów

Dieta na podwyższony cholesterol – porady dietetyka  
Izabela Nowak - Dietetyk kliniczny

Dieta na podwyższony cholesterol – porady dietetyka

Dieta przy wysokim cholesterolu – porady lekarza
Halina Komorowska - Specjalista chorób wewnętrznych

Dieta przy wysokim cholesterolu – porady lekarza

Jadłospis Jadłospis na 7 dni