Depresja sezonowa – jak ją rozpoznać?

Czym różni się depresja sezonowa od zwykłej depresji? Okazuje się, że jesienią i zimą wiele osób odczuwa znaczne obniżenie samopoczucia, skarży się na chroniczne zmęczenie i brak energii. U ponad dziesięciu procent społeczeństwa zdiagnozowano intensywne objawy depresji jesiennej i zimowej. Jednym z powodów jest mniejsza liczba godzin słonecznych w wymienionych sezonach.
Smutna kobieta w jesiennym swetrze
Źródło: 123RF

Z języka angielskiego depresja sezonowa to SAD – Seasonal Affective Disorder, co tłumaczy się jako sezonowe zaburzenia afektywne. To zespół uciążliwych objawów, zakłócających emocjonalne, poznawcze i fizjologiczne funkcjonowanie naszego organizmu. Osoba z depresją sezonową odczuwa głęboki smutek, czasem też lęk i niepokój. Popularne symptomy depresji sezonowej to ciągłe przemęczenie, brak chęci do działania, rozdrażnienie, wzmożona senność, a także zwiększony apetyt lub jego brak. Specjaliści zwracają też uwagę na występowanie problemów z koncentracją, poczucia beznadziejności, a nawet myśli samobójczych.

 

">

 

Kiedy i u kogo występuje depresja sezonowa

 

Depresja sezonowa to dolegliwość nawracająca regularnie w określonej porze roku. Częstotliwość występowania tej formy depresji zmienia się wraz z szerokością geograficzną, a dokładniej ze zmniejszającą się długością dnia oraz liczbą dni słonecznych w ciągu roku. Na półkuli północnej depresja sezonowa jest charakterystyczna dla miesięcy jesienno-zimowych. Zazwyczaj na schorzenie cierpią osoby dorosłe. Częściej borykają się z nią kobiety niż mężczyźni. Depresja sezonowa może występować również u dzieci. Najmłodsi mogą skarżyć się na trudności z utrzymaniem uwagi podczas nauki i przewlekłe zmęczenie. Częściej też kapryszą przy jedzeniu i mogą wykazywać się większą agresją w relacjach z rówieśnikami. Najbardziej problematyczna oznaka depresji to nadmierne rozdrażnienie emocjonalne.

 

Jak sobie radzić z jesiennym przygnębieniem?

 

Kiedy jesienno-zimowe pogorszenie nastroju zaczyna nam utrudniać codzienne życie, a objawy  się nasilają, należy skorzystać z pomocy specjalisty, który dokładnie zdiagnozuje problem. Wśród przyczyn powstawania depresji sezonowej wymienia się: niewystarczającą ilość światła słonecznego, dlatego jedną z metod leczenia depresji jest sztuczne naświetlanie ciała. Stosowanie fototerapii z wykorzystaniem specjalnych lamp fluorescencyjnych skutecznie i szybko wpływa na pracę organizmu, bowiem już po kilku sesjach odczuwamy znaczną poprawę samopoczucia.

 

Domowe sposoby na depresję sezonową

 

W pochmurne dni warto też samemu próbować odzyskać energię i siły. Wrogiem sezonowej depresji są spotkania z przyjaciółmi, wieczorki z artystami i koncerty muzyczne. Zaplanuj dokładnie czas wolny. Wieczór z dobrą książką, filmem i kubkiem rozgrzewającej herbaty w rękach wcale nie musi być depresyjny. Sprawdzone sposoby na poprawę kondycji oraz samopoczucia to spacer na świeżym powietrzu lub zajęcia gimnastyki. Dobrym rozwiązaniem jest też zaplanowanie zimą urlopu w ciepłych krajach. Dawka promieni słonecznych to szczególnie pomocna kuracja przy zwalczaniu depresji sezonowej, ze względu na naturalną syntezę witaminy D. Pod wpływem promieni słonecznych w skórze wytwarza się witamina D, która korzystnie wpływa na nasz nastrój. Właśnie dlatego tak dobrze czujemy się na słonecznym Południu.

Oceń artykuł

(liczba ocen 19)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!