Depresja sezonowa – jak ją rozpoznać?

depresja sezonowa
Źródło: 123RF
Czym różni się depresja sezonowa od zwykłej depresji? Okazuje się, że jesienią i zimą wiele osób odczuwa znaczne obniżenie samopoczucia, skarży się na chroniczne zmęczenie i brak energii. U ponad dziesięciu procent społeczeństwa zdiagnozowano intensywne objawy depresji jesiennej i zimowej. Jednym z powodów jest mniejsza liczba godzin słonecznych w wymienionych sezonach.
 

Z języka angielskiego depresja sezonowa to SAD – Seasonal Affective Disorder, co tłumaczy się jako sezonowe zaburzenia afektywne. To zespół uciążliwych objawów, zakłócających emocjonalne, poznawcze i fizjologiczne funkcjonowanie naszego organizmu. Osoba z depresją sezonową odczuwa głęboki smutek, czasem też lęk i niepokój. Popularne symptomy depresji sezonowej to ciągłe przemęczenie, brak chęci do działania, rozdrażnienie, wzmożona senność, a także zwiększony apetyt lub jego brak. Specjaliści zwracają też uwagę na występowanie problemów z koncentracją, poczucia beznadziejności, a nawet myśli samobójczych.

 

Kiedy i u kogo występuje depresja sezonowa

 

Depresja sezonowa to dolegliwość nawracająca regularnie w określonej porze roku. Częstotliwość występowania tej formy depresji zmienia się wraz z szerokością geograficzną, a dokładniej ze zmniejszającą się długością dnia oraz liczbą dni słonecznych w ciągu roku. Na półkuli północnej depresja sezonowa jest charakterystyczna dla miesięcy jesienno-zimowych. Zazwyczaj na schorzenie cierpią osoby dorosłe. Częściej borykają się z nią kobiety niż mężczyźni. Depresja sezonowa może występować również u dzieci. Najmłodsi mogą skarżyć się na trudności z utrzymaniem uwagi podczas nauki i przewlekłe zmęczenie. Częściej też kapryszą przy jedzeniu i mogą wykazywać się większą agresją w relacjach z rówieśnikami. Najbardziej problematyczna oznaka depresji to nadmierne rozdrażnienie emocjonalne.

 

Jak sobie radzić z jesiennym przygnębieniem?

 

Kiedy jesienno-zimowe pogorszenie nastroju zaczyna nam utrudniać codzienne życie, a objawy  się nasilają, należy skorzystać z pomocy specjalisty, który dokładnie zdiagnozuje problem. Wśród przyczyn powstawania depresji sezonowej wymienia się: niewystarczającą ilość światła słonecznego, dlatego jedną z metod leczenia depresji jest sztuczne naświetlanie ciała. Stosowanie fototerapii z wykorzystaniem specjalnych lamp fluorescencyjnych skutecznie i szybko wpływa na pracę organizmu, bowiem już po kilku sesjach odczuwamy znaczną poprawę samopoczucia.

 

Domowe sposoby na depresję sezonową

 

W pochmurne dni warto też samemu próbować odzyskać energię i siły. Wrogiem sezonowej depresji są spotkania z przyjaciółmi, wieczorki z artystami i koncerty muzyczne. Zaplanuj dokładnie czas wolny. Wieczór z dobrą książką, filmem i kubkiem rozgrzewającej herbaty w rękach wcale nie musi być depresyjny. Sprawdzone sposoby na poprawę kondycji oraz samopoczucia to spacer na świeżym powietrzu lub zajęcia gimnastyki. Dobrym rozwiązaniem jest też zaplanowanie zimą urlopu w ciepłych krajach. Dawka promieni słonecznych to szczególnie pomocna kuracja przy zwalczaniu depresji sezonowej, ze względu na naturalną syntezę witaminy D. Pod wpływem promieni słonecznych w skórze wytwarza się witamina D, która korzystnie wpływa na nasz nastrój. Właśnie dlatego tak dobrze czujemy się na słonecznym Południu.

 

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 18)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA