Banany - zdrowie i niepowtarzalna słodycz

Banan to źródło witamin C i E oraz magnezu, potasu i wapnia. Ma dobroczynny wpływ na nasz organizm a dieta bogata w banany odkwasza organizm, wpływa pozytywnie na pamięć, układ trawienny i serce.

Banan to owoc bardzo nietrwały, od momentu zerwania z drzewa do spożycia nie powinno upłynąć więcej niż 3-4 tygodnie. Dlatego do transportu trafiają owoce niedojrzałe, przechowywane w chłodniach w temperaturze 12-14 stopni, aby jak najbardziej spowolnić proces dojrzewania, który ponownie ma szansę działać dopiero po dostarczeniu w miejsce docelowe sprzedaży.

Zobacz też: Dieta bananowa

Jak wybierać banany

W Polsce banany oferowane są w sprzedaży właściwie w każdym sklepie spożywczym . Z pewnością wielu z Was zwróciło uwagę na różnorodność oferty - możemy kupić banany małe, duże, bardziej lub mniej dojrzałe. Czy ich właściwości są takie same? Niestety nie. Zatem jakie banany wybrać ze sklepowej półki aby mieć pewność, że kupujemy to co najlepsze?  I jak oraz jak długo można przechowywać je w domu, bez utraty cennych wartości?

Domowa dojrzewalnia bananów

Najlepiej kupić banany lekko niedojrzałe: to te, które mają twardą, jasno żółtą skórkę. Następnie ułożyć je w ciepłym nasłonecznionym miejscu w domu i... przez 2-3 dni pozwolić im dojrzeć. Banany dojrzewając na słońcu dzięki zawartym w nich enzymom stają się bardziej miękkie i wytwarza się w nich naturalny cukier. Są także dzięki temu lepiej trawione przez organizm. Dodatkowo, jak dowiedli japońscy naukowcy, banan przez kilka dni dojrzewający na słońcu wytwarza więcej cennych antyoksydantów niż ten, który dopiero został  zakupiony w sklepie.

Czytaj też: Dieta bananowa (odchudzająca) - efekty, zasady i jadłospis

Ciemne plamy bananowej skórki

Jeśli myślicie, że banan, którego skórka ma ciemne plamy nie nadaje się już do spożycia, jesteście w błędzie! To tylko oznacza, iż owoc bogaty jest w substancje antyrakowe, zwalczające komórki nowotworowe w naszym organizmie! Taki dojrzały banan jest ponad ośmiokrotnie bardziej cenny dla organizmu niż banan niedojrzały.

Pyszny banan, ale nie dla każdego

Zalecamy więc spożywać tylko w pełni dojrzałe, słodkie i miękkie banany. Niestety ten cenny owoc nie jest wskazany dla diabetyków i osób z nadwagą, właśnie ze względu na dużą zawartość cukru i, co za tym idzie wysoki indeks glikemiczny. Bananów powinny unikać także osoby cierpiące na choroby związane z układem moczowym.

Zobacz: Jak banany poprawią ci humor

Czytaj też: Koktajle i soki owocowe - doskonały sposób na letnie orzeźwienie

Czytaj też: Syrop glukozowo-fruktozowy - czym jest i gdzie się znajduje?

Oceń artykuł

(liczba ocen 16)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA